Zatímco přestavba silnice u rafinerie Paramo se pomalu rozbíhá, tak na severovýchodní obchvat si řidiči ještě řadu let počkají.

Zatímco přestavba silnice u rafinerie Paramo se pomalu rozbíhá, tak na severovýchodní obchvat si řidiči ještě řadu let počkají. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Příprava obchvatu vázne na penězích, pomoci má společný lobbing poslanců

  • 1
Řidičům projíždějícím napříč krajem by v příštích letech měla ulevit řada staveb. Jejich budování chtějí pomoci poslanci zvolení za Pardubický kraj.

První již rostoucí „vlaštovkou“ je křižovatka u Parama, kde mohou motoristé vidět mizející dřeviny. To je ale jediná stavba, která se v tomto roce viditelně rozběhne. Potřebného severovýchodního obchvatu krajského města vedoucího z Trnové na Dubinu se řidiči v dohledné době nedočkají. Důvodem je nedostatek peněz v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).

„Na příští rok není ještě v rozpočtu SFDI pro tuto stavbu řádek. Na přelomu května a června svedeme bitvu o dostatek peněz na příští roky,“ řekl poslanec z vládního hnutí ANO Martin Kolovratník, který je zároveň místopředsedou hospodářského výboru. K lobování u svých kolegů ve Sněmovně za větší přísun peněz do staveb v kraji má tedy ideální přístup.

Ještě před koncem svého funkčního období ale přitom odcházející primátorka Štěpánka Fraňková hlásila: „Peníze na stavbu jsou blokované ve fondu už několik let. V tom problém nebude,“ uvedla Fraňková.

Ředitelství silnic a dálnic plánuje, že s výkupy potřebných pozemků začne na jaře příštího roku. Podle Kolovratníka nyní silničáři vypsali soutěž na projektanta dokumentace pro stavební povolení a zároveň aktualizovali geometrické plány. První stroje se ale na pole vydají zřejmě až v roce 2018. Na pondělní tiskové konferenci poslanci uvedli, že by měl být obchvat uveden do provozu do pěti let.

Již od loňského roku má více než čtyřkilometrový úsek vydané platné územní rozhodnutí. Vzhledem k očekávanému vytížení důležité spojnice je silnice I/36 navržena ve čtyřech pruzích. Stavba má vyjít na necelých 600 milionů bez DPH, ale je pravděpodobné, že výběrové řízení cenu srazí. Výrazné snížení finančních nákladů pocítili silničáři již u Parama, kde se cena snížila z rovněž původně odhadovaných zhruba 600 milionů korun bez DPH na 368 milionů.

Spolupráce napříč stranami

Ve snaze urychlit přípravu potřebných staveb v kraji odhodili poslanci stranické „kabáty“. V loňském roce se téměř všichni zákonodárci z dolní komory sešli na společném jednání ve Vysokém Mýtě, kde spolu s ŘSD probírali situaci ohledně rychlostní silnice R35.

Snaha poslanců o společný postup bez ohledu na stranickou příslušnost zatím nevyprchala. Nutnost sehnat peníze naráží ve sněmovně na zájmy poslanců z jiných krajů. Nejinak tomu bylo i v případě zmíněné probíhající stavby čtyřproudové silnice I/37 u Parama.

„O rozšíření této komunikace jsme usilovali řadu let a to i z pozice poslanců. Už v minulém volebním období, především díky iniciativě kolegy Václava Cempírka, se nám podařilo do rozpočtu SFDI prosadit takzvaný řádek a v něm první desítky milionů na zahájení prací. Byl to první signál, že se může stavět,“ uvedl poslanec Jiří Skalický z TOP 09, který se v přípravě dopravních staveb v Pardubickém kraji hodlá nadále angažovat i z pozice opozičního zákonodárce.