Příprava nových přivaděčů na budoucí dálnici D35 bude pro kraj náročná. Ilustrační foto

Příprava nových přivaděčů na budoucí dálnici D35 bude pro kraj náročná. Ilustrační foto | foto: Vítězslav Bureš, iDNES.cz

Kraj trápí při přípravě přivaděčů výše silnic i blízkosti křižovatek

  • 1
Po plánované dálnici D35 pojedou denně desítky tisíc aut mířících z Čech na Moravu. Budoucí autostráda povede napříč Pardubickým krajem a přiláká i podstatnou část řidičů z dalších jeho částí.

Silničáři proto plánují hned pětici přivaděčů, pomocí kterých se řidiči osobních aut i kamionů napojí na „pětatřicítku“. Po dalším setkání politiků s projektanty je jasné, že příprava staveb bude v mnoha případech složitá, a to nejen z důvodu předpokládaných nákladů.

Jeden z přivaděčů nasměruje řidiče od Litomyšle na Českou Třebovou. A právě zde se kvůli rozšíření průmyslové zóny a překladiště společnosti Metrans musí projektanti vypořádat s průjezdem pod železničním koridorem, kde bude potřeba rozšířit tři stávající tunely.

„Máme územní rozhodnutí. Jsme domluveni se Správou železniční dopravní cesty (SŽDC), která už má dodavatele své stavby. Jednat ale musíme ještě s Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD). I ono bude muset snížit profil silnice I/14 tak, aby se s naší trojkou potkala ve stejné výšce,“ uvedl krajský radní pro dopravu Jaromír Dušek.

Obce na trase mezi Litomyšlí a Třebovou přitom plánují vlastní investice. Například ve Zhoři hodlají stavět nové chodníky. I s tím musí silničáři počítat.

Vzhledem k aktuálnímu stavu přípravy výstavby D35 kraj nejvíce tlačí budoucí napojení řidičů u Dašic a Rokytna na Pardubicku, které leží na nejvíce připraveném úseku Opatovice-Ostrov. Tamní chystané sjezdy a nájezdy na dálnici přivedou do obcí další řidiče. Proto kraj žádají o pomoc se stavbou obchvatů, které budou součástí přivaděčů.

Cyklostezka se do plánů nehodí

Zatímco u Ředické Lhoty bude křižovatka na žádost policie změněna z plánované průsečné na okružní, tak u cesty na Kostěnice je problémem křížení silnice s cyklostezkou.

„Projektanti navrhli podchod, což by umožnilo křižovatku vypustit. Pokud ji tu totiž necháme, budeme porušovat normy určující minimální vzdálenost křižovatek. Budeme muset požádat o výjimku, ale narušíme tím plynulost a bezpečnost dopravy,“ přiznal ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miroslav Němec.

O řešení bude kraj jednat se starosty Dašic a Kostěnic. „Výsledek bychom měli znát v květnu, kdy také bude dokončena EIA a zahájena majetkoprávní příprava. Pak bychom mohli požádat SFDI o dotaci na přípravu stavby,“ doplnil Němec.

Otázka financování přitom bude zásadní. Přivaděče totiž připadnou do správy kraje, který musí sehnat peníze jak na jejich samotnou stavbu, tak i následnou údržbu. Odhadované náklady se pohybují v řádech stovek milionů korun.

Patrně nejvíce peněz „spolkne“ stavba přeložky silnice druhé třídy mezi Chocní a Žamberkem. Úsek začne už na mimoúrovňové křižovatce severozápadně od Vysokého Mýta. Někde silničáři na téměř čtyřiceti kilometrech postaví kvůli nevhodnému převýšení zcela novou silnici, jinde postačí úprava té současné. Momentálně je zpracovávána dokumentace pro územní rozhodnutí.

„Po projektantech chceme, aby do měsíce dodali přehled možné etapizace projektu, kalkulaci a termíny realizací stavby,“ dodal ředitel cestářů Němec.

V těchto místech vyroste u D35 mimoúrovňová křižovatka Dašice. Auta z okolních obcí by se bez obchvatu neměla Dašicím jak vyhnout.

V těchto místech vyroste u D35 mimoúrovňová křižovatka Dašice. Auta z okolních obcí by se bez obchvatu neměla Dašicím jak vyhnout.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz