Armáda oznámila, že bude potřebovat betonové úly, které před deseti lety opustila. Co přesně a kdy chystá, ministerstvo obrany neprozradí.
Plány vojáků ovšem oživily starou pardubickou bolest, kterou představuje letiště ležící v blízkosti některých čtvrtí. Jejich obyvatelé mají za ta léta vyzkoušeno, že jim stížnosti na hluk letadel a vrtulníků nepomohou.
Zastupiteli Janu Linhartovi (Patrioti) úvahy o rozšiřování letiště vojáky vadí.
„Nevím, jestli jsou obeznámeni s tím, že letiště v Pardubicích leží uprostřed města. Není to v zájmu města, aby se rozšiřovalo letiště,“ uvedl Jan Linhart. Chce, aby se vedení města proti tomu hlasitě ozvalo.
Primátor Martin Charvát to odmítl. „Rozhodně jako primátor, pokud mi to zastupitelstvo neuloží, sám za sebe nebudu bojovat proti aktivitám armády na letišti,“ uvedl Charvát.
Dodal, že armáda má v Pardubicích důležité záložní letiště, a když vyhodnotí bezpečnostní rizika a bude chtít bezpečnost i s pomocí pardubického letiště posílit, mělo by se jí vyjít vstříc. „Město Pardubice by mělo být připraveno a otevřeno armádě pomáhat,“ uvedl.
Investice ano, rozšíření ne, tvrdí ministerstvo obrany
Mluvčí ministerstva obrany Jana Zechmeisterová pro MF DNES ale uvedla, že armáda ve skutečnosti nepočítá s rozšiřováním dosavadního areálu letiště ani ochranných pásem.
Ministerstvo obrany podle ní plánuje navýšení schopností vzdušných sil a při řešení provozních otázek plánuje využít právě pardubické letiště. A k tomu potřebuje i betonové úly, které leží trochu stranou.
„Hangáry nejsou ke svému účelu využívány více než deset let, v budoucnu se počítá s jejich opětovným využitím,“ uvedla.
Úvahy o větší aktivitě vojáků na letišti neslyší ráda řada obyvatel Nemošic či Dukly, poblíž kterých letadla přistávají, ani lidé ze Starého Mateřova a Starých Čívic, nad jejichž domy zase stoupají vzhůru.
Proti hluku z letiště například dlouhodobě bojuje třeba Jan Ilič, který bydlí na východní straně ranveje.
„Na možné velké rozšíření letiště se dívám s velkou nedůvěrou. Komunikace s armádou je velmi složitá a vlastně není možné bojovat za to, aby se plnily hlukové limity,“ uvedl Ilič, který říká, že nejvíce lidem z okolí letiště otravují život vrtulníky z leteckého centra LOM Praha.
V „kritických“ oblastech se staví další byty
Zastupitel a předseda představenstva firmy EBA spravující civilní části letiště Pavel Svoboda upozornil, že ve Starém Mateřově, v Čívicích i ve Svítkově se rozjela bytová výstavba.
„Připravme se, že bude sílit tlak těchto lidí proti letišti,“ uvedl. Na druhou stranu podle Svobody armáda chystá jen opravu části přistávací či vzletové dráhy. „Nic extrémního,“ uvedl.
Zastupitelé si ale nejsou jisti, co se dá od armády čekat. Ministerstvo obrany s odvoláním na to, že se jedná o otázky zajištění bezpečnosti státu, bližší informace neposkytne.
Podle Martina Kolovratníka (ANO) nehrozí a je dokonce nepředstavitelné, že by se rozšiřovala plocha letiště. Podle zastupitele Miroslava Rubeše ze stejného hnutí je to naopak pravděpodobné. Připomněl projekt Dopravní uzel Pardubice, který má propojit dopravu železniční, silniční, vodní a leteckou.
„I v této souvislosti se počítá s tím, že by se rozšiřovalo letiště a prodlužovala startovací a přistávací dráha,“ uvedl Rubeš.