Tatko vypadala silnice třetí třídy v úterý. Ve středu v poškozeném úseku uvízl...

Tatko vypadala silnice třetí třídy v úterý. Ve středu v poškozeném úseku uvízl kamion. Místem přitom denně projedou stovky aut. | foto: Aleš Hrdina

Na silnici u překladiště v České Třebové se propadl kamion až do podloží

  • 9
Objízdnou trasu nedaleko překladiště v České Třebové uzavřela netradiční nehoda kamionu. Propadl se do vozovky až na jílovité podloží. Silničáři frekventovaný úsek posléze provizorně opravili, na celkovou rekonstrukci si řidiči musí počkat.

Nákladní vůz mířil po „okresce“ vedoucí od České Třebové přes Semanín a Zádolku k silnici I/43 u Opatova. Jenže skončil zadní nápravou zabořený v poničené komunikaci. Místo následně musela policie uzavřít. Zapadlý kamion vytáhl traktor.

„Muselo tam zastavit zhruba padesát kamionů. Na místo následně zamířili pracovníci správy a údržby silnic, v jejíž kompetenci je další postup. Naše hlídka již místo opustila,“ uvedla nedlouho po události policejní mluvčí Lenka Vilímková.

Poškozený úsek byl podle informací silničářů dlouhý přibližně třicet metrů a zasahoval do téměř celé šíře vozovky. Ještě v průběhu středy ho silničáři sanovali a plánovali ho i zprovoznit. Tak se podle informací řidičů z místa v odpoledních hodinách stalo.

„Poškozených částí je tam více, takže se dá prakticky jezdit jen po prostředku. Za určitých omezení se to bude postupně opravovat a úsek se udrží v provozu,“ uvedl ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje (SÚS PK) Miroslav Němec.

Silnice není na provoz kamionů konstruovaná

Vzhledem k povaze silnice nejsou její konstrukční vrstvy připravené na nápor naložených kamionů. Proto se jeden z nich propadl až na podloží.

„Konstrukce tam má maximální tloušťku 30 centimetrů, na takový provoz by potřebovala minimálně 50,“ uvedl Němec.

Ačkoli jde o poměrně úzkou silnici, míří po ní denně množství naložených kamionů z blízkého kontejnerového překladiště společnosti Metrans, které je ve Třebové v provozu od roku 2013.

Trasa tudy vede kvůli rekonstrukci a rozšíření podjezdů pod železničním koridorem. Na hlavní silnici I/14 se kamiony nedostanou už od podzimu loňského roku, objížďka má skončit až letos na podzim.

„Silnice nebyla v dobré kondici už před stavbou. Průběh zimy a dopravní zátěž udělaly své,“ podotkl Němec.

Pokud k tomu dají pracovníci SÚS souhlas a doporučení, policie na místo bude moci umístit omezující dopravní značení. „Předpokládáme, že tam nějaká rychlostní omezení budou. Jiná možnost, kudy dopravu vést, v tomto případě neexistuje,“ dodal šéf krajských cestářů.

Kraj má na opravu přichystáno 12 milionů

Na opravu „okresky“ neměl Pardubický kraj dlouhou dobu peníze, což se má změnit. Podle hejtmana Martina Netolického je v rozpočtu nachystáno na opravu 12 milionů korun.

„Cesta zdaleka není přizpůsobená zátěži, která na ní nyní je. Infrastruktura v okolí Metransu nebyla na takový provoz od počátku připravená,“ uvedl Netolický.

Podle jeho slov spoléhala firma při otevření obřího překladiště před čtyřmi lety na to, že v tu dobu již bude v provozu dálnice D35 včetně přivaděčů. Jenže autostráda dosud nestojí, a tak kamiony jezdí po nevhodných trasách.

„Budoucí dopravní situace byla tehdy totálně podceněná. Kraj o přípravě logistického centra nebyl informován, byť silnice v okolí patří do jeho správy,“ zmínil hejtman. Majitel firmy prý na opravy silnic blízkých překladišti slíbil poskytnout deset milionů, což doposud neučinil.

Kraj mezitím opravil pouze část silnice vedoucí od překladiště do Semanína. Do staré asfaltové silnice vedoucí od této obce dále k Opatovu už se do opravy tolik neinvestovalo, což se nyní projevuje.

„Situace je poměrně napjatá, je to velký problém. Jde se téměř na hranu,“ dodal ředitel SÚS Němec.

Silnice u obce Semanín, na které došlo k propadu vozovky.

Silnice u obce Semanín, na které došlo k propadu vozovky.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz