Vizualizace územní studie pardubického přednádraží. Před nádražím je nový...

Vizualizace územní studie pardubického přednádraží. Před nádražím je nový terminál A, vpravo od něj je terminál B. | foto: MeD Pavlík architekti

Bude terminál plně funkční? Pardubicím se nedaří vykoupit pozemky

  • 8
Pardubice chtějí postavit terminál pro linkovou autobusovou dopravu. Město kvůli tomu už připravuje i demolici bytového domu. Ale pozemky pro vybudování důstojného autobusového nádraží od soukromé firmy dodnes nezískalo.

Vedení Pardubic rozjelo přípravy na stavbu nového autobusového nádraží v sousedství toho vlakového. Už vybírá projekční firmu a finišuje s přípravou demolice nedávno opraveného činžáku se 38 byty.

Vizualizace územní studie pardubického přednádraží.

MF DNES zjistila, že plán za desítky milionů korun má jedno velké ale. Ke stavbě důstojného terminálu B pro linkovou dopravu by totiž radnice potřebovala získat sousední soukromé pozemky.

Scelený pás o výměře přes čtyři tisíce metrů čtverečních podél Palackého třídy za městským bytovým domem celý patří společnosti Eurobit Real. Vedení města o koupi zatím vyjednává neúspěšně. Primátor Martin Charvát (ANO) tvrdí, že funkční terminál lze vybudovat i bez těchto pozemků.

Cena za pozemky je nepřijatelná, říká primátor

Zastupitelé rozhodli o demolici bytového domu u nádraží Českých drah, který má uvolnit místo budoucímu terminálu B, už na konci minulého roku. A to i přesto, že důležité pozemky v prostoru budoucího autobusového nádraží jsou stále soukromé.

„Pokud narážíte na soukromé pozemky, které tam jsou, tak jsem dnešním dnem zahájila jednání o jejich odkupu, ale k žádné dohodě zatím nedošlo,“ řekla na veřejném jednání zastupitelů letos 27. ledna náměstkyně primátora Helena Dvořáčková (ANO).

„Město se společností Eurobit jedná, jimi požadovaná cena je zatím pro město nepřijatelná. Jsme připraveni pozemky vykoupit za cenu dle znaleckého posudku v místě a čase obvyklou, nebo pozemky ve stejné hodnotě směnit,“ uvedl Charvát.

Chrudimský podnikatel a předseda představenstva společnosti Eurobit Real Dušan Trpkoš MF DNES vyjednávání potvrdil.

Na první pohled se zdá, že by bylo výhodnější pro město nespěchat s demolicí bytového domu do doby, než vykoupí pozemky od firmy za přijatelnou cenu. Odklad bourání z různých důvodů požaduje i opozice. Pokud dům padne nyní, Pardubice už nebudou moci od plánu couvnout a všechny trumfy v rukou zůstanou společnosti Eurobit Real, která si pak může diktovat podmínky.

Pokud nebudou pozemky k dispozici, může vzniknout paskvil

Primátor Pardubic Martin Charvát toto nebezpečí nechtěl komentovat. Zdůraznil, že terminál lze postavit i bez soukromých pozemků. „Můžu potvrdit jen to, že alternativní varianta, tedy výstavba terminálu B bez pozemků společnosti Eurobit, je realizovatelná a skutečně se s ní počítá jako s případným variantním řešením,“ uvedl Charvát.

Společnost Eurobit Real kontroluje zhruba 30 metrů široký a 120 metrů dlouhý pás pozemků podél Palackého třídy. Městský pozemek, který by umožnil vjezd autobusům na nové nádraží, sousedí s hlavní silnicí v délce pouze přibližně tří desítek metrů.

Opoziční zastupitel architekt Milan Košař (Pardubáci) vylučuje, že by bez soukromých pozemků terminál vznikl. „Pokud z toho nechceme dělat paskvil, vyhýbat se pozemkům, které nejsou vykoupené, tak je to nesmysl,“ řekl.

I dopravní expert Jakub Kutílek, který před časem z pardubického magistrátu odešel, má pochybnosti. „Jestli tvrdí, že bez jejich pozemků mohou postavit funkční terminál, tak jsem k tomu skeptický,“ uvedl Kutílek.

Charvát si stojí za tím, že město koupit pozemky nemusí. „Získání pozemků od Eurobitu by bylo mnohem komfortnější, ale plně funkční terminál B s dostatečnou kapacitou bude možné postavit i bez těchto pozemků, a to je cílem studie, na kterou město v lednu vyhlásilo výběrové řízení,“ uvedl Charvát.

Vedení města v posledních měsících i přes silný odpor opozice spěchá s demolicí bytového domu, i když se s ní původně nepočítalo. Námitky, že stavba terminálu B není připravena, radní neberou. „Je logické, jednodušší a řekněme ‚komfortnější‘ provést demolici v době, kdy tento veřejný prostor prochází rekonstrukcí,“ uvedl k tomu Charvát.