Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Bude terminál plně funkční? Pardubicím se nedaří vykoupit pozemky

  13:36aktualizováno  13:36
Pardubice chtějí postavit terminál pro linkovou autobusovou dopravu. Město kvůli tomu už připravuje i demolici bytového domu. Ale pozemky pro vybudování důstojného autobusového nádraží od soukromé firmy dodnes nezískalo.

Vizualizace územní studie pardubického přednádraží. Před nádražím je nový terminál A, vpravo od něj je terminál B. | foto: MeD Pavlík architekti

Vedení Pardubic rozjelo přípravy na stavbu nového autobusového nádraží v sousedství toho vlakového. Už vybírá projekční firmu a finišuje s přípravou demolice nedávno opraveného činžáku se 38 byty.

Vizualizace územní studie pardubického přednádraží.

Vizualizace územní studie pardubického přednádraží.

MF DNES zjistila, že plán za desítky milionů korun má jedno velké ale. Ke stavbě důstojného terminálu B pro linkovou dopravu by totiž radnice potřebovala získat sousední soukromé pozemky.

Scelený pás o výměře přes čtyři tisíce metrů čtverečních podél Palackého třídy za městským bytovým domem celý patří společnosti Eurobit Real. Vedení města o koupi zatím vyjednává neúspěšně. Primátor Martin Charvát (ANO) tvrdí, že funkční terminál lze vybudovat i bez těchto pozemků.

Cena za pozemky je nepřijatelná, říká primátor

Zastupitelé rozhodli o demolici bytového domu u nádraží Českých drah, který má uvolnit místo budoucímu terminálu B, už na konci minulého roku. A to i přesto, že důležité pozemky v prostoru budoucího autobusového nádraží jsou stále soukromé.

„Pokud narážíte na soukromé pozemky, které tam jsou, tak jsem dnešním dnem zahájila jednání o jejich odkupu, ale k žádné dohodě zatím nedošlo,“ řekla na veřejném jednání zastupitelů letos 27. ledna náměstkyně primátora Helena Dvořáčková (ANO).

„Město se společností Eurobit jedná, jimi požadovaná cena je zatím pro město nepřijatelná. Jsme připraveni pozemky vykoupit za cenu dle znaleckého posudku v místě a čase obvyklou, nebo pozemky ve stejné hodnotě směnit,“ uvedl Charvát.

Chrudimský podnikatel a předseda představenstva společnosti Eurobit Real Dušan Trpkoš MF DNES vyjednávání potvrdil.

Na první pohled se zdá, že by bylo výhodnější pro město nespěchat s demolicí bytového domu do doby, než vykoupí pozemky od firmy za přijatelnou cenu. Odklad bourání z různých důvodů požaduje i opozice. Pokud dům padne nyní, Pardubice už nebudou moci od plánu couvnout a všechny trumfy v rukou zůstanou společnosti Eurobit Real, která si pak může diktovat podmínky.

Pokud nebudou pozemky k dispozici, může vzniknout paskvil

Primátor Pardubic Martin Charvát toto nebezpečí nechtěl komentovat. Zdůraznil, že terminál lze postavit i bez soukromých pozemků. „Můžu potvrdit jen to, že alternativní varianta, tedy výstavba terminálu B bez pozemků společnosti Eurobit, je realizovatelná a skutečně se s ní počítá jako s případným variantním řešením,“ uvedl Charvát.

Společnost Eurobit Real kontroluje zhruba 30 metrů široký a 120 metrů dlouhý pás pozemků podél Palackého třídy. Městský pozemek, který by umožnil vjezd autobusům na nové nádraží, sousedí s hlavní silnicí v délce pouze přibližně tří desítek metrů.

Opoziční zastupitel architekt Milan Košař (Pardubáci) vylučuje, že by bez soukromých pozemků terminál vznikl. „Pokud z toho nechceme dělat paskvil, vyhýbat se pozemkům, které nejsou vykoupené, tak je to nesmysl,“ řekl.

I dopravní expert Jakub Kutílek, který před časem z pardubického magistrátu odešel, má pochybnosti. „Jestli tvrdí, že bez jejich pozemků mohou postavit funkční terminál, tak jsem k tomu skeptický,“ uvedl Kutílek.

Charvát si stojí za tím, že město koupit pozemky nemusí. „Získání pozemků od Eurobitu by bylo mnohem komfortnější, ale plně funkční terminál B s dostatečnou kapacitou bude možné postavit i bez těchto pozemků, a to je cílem studie, na kterou město v lednu vyhlásilo výběrové řízení,“ uvedl Charvát.

Vedení města v posledních měsících i přes silný odpor opozice spěchá s demolicí bytového domu, i když se s ní původně nepočítalo. Námitky, že stavba terminálu B není připravena, radní neberou. „Je logické, jednodušší a řekněme ‚komfortnější‘ provést demolici v době, kdy tento veřejný prostor prochází rekonstrukcí,“ uvedl k tomu Charvát.



Nejčtenější

KVÍZ: Poznáte české a moravské hrady? Vyzkoušejte se, ať v létě nebloudíte

012

Regiony iDNES.cz přinášejí další z kvízů, v nichž si ověříte, jak znáte naši zemi. Tentokrát můžete poznávat české a...

Dům v prudkém svahu se ladně vznáší nad Žamberkem. Výhled má dokonalý

Estetika interiéru je zakončena panely z čirého skla, které přinášejí přirozené...

V prvním momentu působí dům v Žamberku vzhledem k místu trochu nepatřičně. Současně s ním ale člověk sympatizuje....



Řidič náklaďáku ujel od nehody, při níž zranil dvě ženy. O kus dál naboural

Nehoda nákladního auta u Podhořan u Ronova na Chrudimsku. (19.6.2018)

Na Chrudimsku ujel řidič nákladní cisterny od nehody, při které jeho těžký vůz zdemoloval malé osobní auto Daewoo...

Bránil Jordana i Bryanta. A pak si Welsch zničil kariéru žádostí o výměnu

MEZI HVĚZDAMI. Jiří Welsch (uprostřed) v dresu Bostonu v souboji s Reggiem...

Dostat se do NBA, to je pro českého basketbalistu známka výjimečnosti. Jiří Welsch v ní strávil hned čtyři sezony. A...

České klenoty draftu? Zadina a Kaut - zabiják a tichý poctivec, říká Král

Filip Zadina, vycházející hvězda českého hokeje, k prvnímu utkání v...

Oba talentované mladíky v Pardubicích vedl. S otcem jednoho z nich strávil velkou část své dlouholeté kariéry v Třinci....

Další z rubriky

Surovec na Chrudimsku vlezl do ohrady a tyčí přerazil pštrosovi nohu

Pštros africký.

Nebývale brutální útok na zvíře vyšetřují policisté ve Vápenném Podolu na Chrudimsku. Zatím neznámý pachatel tam o...

Stavba železničních tunelů na Orlickoústecku může ohrozit spodní vodu

Na trati mezi Voticemi a Benešovem otevřeli dva nové tunely.

Dosud neopravený úsek hlavního koridoru na Orlickoústecku se možná nedočká řadu let chystané velké investice. Místo...

Petice zapůsobila. O nových obchodech Choceň rozhodne až po volbách

Místo, na kterém by mělo vyrůst nové obchodní centrum v Chocni.

V Chocni znovu ožívá spor o výstavbu obchodního centra Billa na Tocháčkově kopci. V březnu developerská firma Agile...

Najdete na iDNES.cz