Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Páteřní potrubí vody na východě Čech dožívá, pomohou miliardy

  8:02aktualizováno  8:02
Vodárny na východě Čech budou muset žádat po státu peníze na opravu dožívajícího potrubí v regionu. A nepůjde o malou částku. Odhad nákladů na postupnou rekonstrukci je 1,7 miliardy korun. Takové peníze vodárny ani obce nemají.

Výjimečně zpřístupněné prostory podzemních zásobáren pitné vody pro Hradec (18.3.2016). | foto: Martin Veselý, MAFRA

Vodárenská soustava, která zajišťuje dodávku vody i pro Pardubice a Hradec Králové, je ve špatném stavu. Její nejstarší části jsou staré téměř 50 let a je jasné, že síť, která propojuje i desítky kilometrů vzdálená města Chrudim a Náchod, bude potřebovat masivní investice.

Podle starosty Náchoda a poslance Jana Birkeho (ČSSD) je klíčová hlavně rekonstrukce 72 kilometrů dlouhého přivaděče vody mezi Teplicemi nad Metují na Náchodsku a Hradcem Králové. U něj činí odhad nákladů 1,7 miliardy korun.

„Jde o vodu pro 350 tisíc lidí. Potrubí je na hraně a mohlo by dojít k velkému maléru,“ řekl Birke.

Problémem by se podle něj měla prioritně zabývat vedení ministerstev životního prostředí a zemědělství, která vzejdou z nadcházejících sněmovních voleb.

Vodárenská soustava východní Čechy byla kompletně dokončena v 90. letech minulého století a umožňuje převádět vodu z míst jejího přebytku v Polické křídové pánvi na Náchodsku a ze zdrojů na Chrudimsku do míst jejího nedostatku na Hradecku a Pardubicku.

Soustava má i významnou úlohu při haváriích, umožňuje zásobování vodou asi půl milionu lidí na východě Čech. Důležitost soustavy vzrostla v současných dobách sucha, umožňuje rozvádět vodu z kvalitních hlubinných vrtů po hlavních městech východních Čech.

Pomoc státu je nezbytná

Přivaděče na Náchodsku a Hradecku spravují městské vodárenské společnosti v Náchodě a v Hradci Králové. Stejné je to v Pardubicích. Podle hradeckého primátora Zdeňka Finka vodárny a obce opravy bez pomoci státu zaplatit nezvládnou. „Nebo jen v případě, že by musela výrazně zdražit voda,“ uvedl.

Východočeské vodárny předpokládají, že opravy by byly postupné podle toho, jak bude potrubí končit životnost.

Náchodské a hradecké vodárny už před více než rokem začaly pracovat na projektové přípravě nejnutnějších oprav.

„Jde o dva úseky po třech kilometrech. První je u Blešna, kde je potrubí z litiny z konce 60. let minulého století. Druhý úsek je u Českého Meziříčí. Potrubí tam je z oceli ze 70. let,“ uvedl technicko-provozní náměstek ředitele hradeckých vodáren Pavel Loskot.

Odhad nákladů na opravu obou úseků je čtvrt miliardy korun a opravu by bylo vhodné udělat do pěti až sedmi let. Náchodské vodárny mají v plánu rekonstrukci 16,5 kilometru dlouhé části potrubí hlavního přivaděče z Polické křídové pánve do Náchoda. Jde o nejstarší úsek přivaděče mezi Vysokou Srbskou a Náchodem.

Dalšími stavbami mají být vodojem o objemu 5000 metrů krychlových v Náchodě a ztrojnásobení objemu vodojemu ve Vysoké Srbské na 4500 metrů krychlových.

Autoři: ,



Nejčtenější

Komunističtí poslanci chodili jako tělo bez duše, vzpomíná Kudláček

Libor Kudláček (v popředí druhý zleva) se svými politickými kolegy z Občanské...

Jak málo v listopadových dnech roku 1989 stačilo, aby události změnily člověku život? Libora Kudláčka, spoluzakladatele...

Na náměstí přistál i vrtulník, dělník ale pád z dvanácti metrů nepřežil

Vrtulník přistál na náměstí v Chrudimi kvůli zraněnému dělníkovi

V úterý odpoledne přistával na chrudimském Resselově náměstí záchranářský vrtulník. Záchranáři jím přiletěli na pomoc...



Na náledí bouraly desítky řidičů, nehoda na Svitavsku byla smrtelná

Nehoda u Mikulče na Svitavsku. (20.11.2017)

Řidiči v Pardubickém kraji se ráno museli na řadě míst vypořádat s náledím. Jen do 10 hodin dopoledne zaznamenali...

Řidič autobusu za jízdy usnul, policisté hledají svědky jízdy příkopem

Místo naštěstí jen lehké nehody autobusu u Vraclavi na Vysokomýtsku.

Cestující autobusem na lince Chrudim – Vysoké Mýto byli ve středu za obcí Stradouň svědky řidičovy indispozice, kvůli...

Skrz činžovní dům u pardubického nádraží možná povede tunel

Podle architektů by autobusy mohly parkovat přímo pod domem. Jeho původní část...

Radní Pardubic připravují stavbu terminálu pro dálkové autobusy u nádraží. Plány však narážejí na několik problémů....

Další z rubriky

Půjčte nám pohledy i památníky, prosí kladrubský hřebčín

Zástupci dánského království vybírali starokladrubského bělouše pro dánský dvůr,

Národní hřebčín v Kladrubech nad Labem se obrací na veřejnost s prosbou. Odborníci potřebují prohloubit znalosti o...

Komunističtí poslanci chodili jako tělo bez duše, vzpomíná Kudláček

Libor Kudláček (v popředí druhý zleva) se svými politickými kolegy z Občanské...

Jak málo v listopadových dnech roku 1989 stačilo, aby události změnily člověku život? Libora Kudláčka, spoluzakladatele...

V Pardubicích vztyčili vánoční strom, letos poprvé ho ozdobí i perník

Vánoční strom přivezli na pardubické náměstí

Na pardubickém Pernštýnském náměstí vztyčili dělníci vánoční strom. Čtrnáctimetrový smrk pokáceli dnes u rodinného domu...

Spálené jídlo i dudlík v lednici
Spálené jídlo i dudlík v lednici

Co všechno prozradí známé mámy na síti?



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.