Vizualizace nového terminálu pardubického letiště

Vizualizace nového terminálu pardubického letiště | foto: Pardubický kraj

Chybí WC pro uprchlíky i přebalovací pult, vytkl posudek novému terminálu

  • 36
Nový terminál, který se má letos začít stavět na pardubickém letišti, má řadu sporných míst. Krajští politici mají pochybnosti, zda se má v této podobě vůbec budovat.

Až na pardubické letiště dorazí lidé žádající o politický azyl, budou na ně v novém terminálu čekat speciální pokoje s policisty hned vedle. Jenže jsou navrženy bez záchodu, na ten budou muset žadatelé o azyl jít mezi ostatní cestující do haly.

Odborníci z Fakulty architektury Vysokého technického učení v Brně to označili za bezpečnostní riziko a našli vedle toho dalších třicet problémů a nedostatků v budoucím provozu terminálu, který se má letos začít stavět.

Posudek si objednal Pardubický kraj, který má pochybnosti o navrženém řešení a chce jednat o úpravách projektu.

Magistrát revizi zatím odmítá a chce začít stavět, aby se letiště co nejrychleji mohlo rozvíjet. Nyní by se měly obě strany dohodnout.

Kraj má ve firmě EBA, provozující letiště, 34 procent akcií, zbytek patří městu.

Posudek vytkl i chybějící přebalovací pulty

„V posudku jsou věci, které nemají vůbec vliv na stavbu terminálu. jsou tam například výhrady, že nenašli vhodné prostory pro přebalovací pulty pro děti,“ řekl náměstek pardubického primátora Pardubic Jan Řehounek.

Posudek, který nyní drží v ruce Pardubický kraj, zkritizoval na plánované stavbě prakticky všechno. Pravdou je, že odborníkům vadí i to, že VIP salonek či kuřárna jsou k dispozici jen cestujícím v hale neschengenského prostoru.

Na druhou stranu objevili i závažnější problémy. Třeba že v odletové hale schengenského prostoru bude 187 míst k sezení na ploše pouhých 216 metrů čtverečních.

Odborníci tvrdí, že tok cestujících v terminálu bude komplikovaný a nepřehledný. Že projektanti zvolili zbytečně nákladné konstrukční prvky nebo že nevhodným umístěním terminálu se letiště připravilo o prostor pro budoucí rozvoj.

Restaurace má být zbytečná

Druhé nadzemní podlaží terminálu, kde má být restaurace, má vítěz soutěže vybudovat jen v hrubé stavbě, aby se ušetřilo. Jenže podle posudku stačí občerstvení dole, restaurace není potřeba, její umístění není zdařilé a provoz by byl velmi komplikovaný. Podle autorů posudku by bylo rozumnější terminál upravit a druhé patro nestavět vůbec.

Vítěz výběrového řízení na stavbu terminálu měl být oznámen už tento týden. Krajští politici si ale myslí, že je třeba brát kritiku celého projektu vážně a rozhodnutí o vítězi soutěže odsunout.

„Myslím si, že nás čas netlačí, stavba není financována z evropských peněz, není podle mne nutné na to za každou cenu spěchat,“ uvedl hejtman Pardubického kraje Martin Netolický.

Kolem zakázky na stavbu terminálu se politici dohadují dlouho, ale to je při soutěžích v Pardubicích spíše pravidlo než výjimka. Před půldruhým rokem při první soutěži firmy řekly, že terminál nedokáží postavit za méně než 362 milionů korun.

„Reálná cena stavby byla někde kolem 450 milionů. Za 300 by to nedokázal postavit nikdo,“ řekl tehdy šéf stavebního konsorcia Enteria Libor Joska, jehož společnost se soutěže také účastnila.

Letiště se proto rozhodlo seškrtat projekt a druhé patro nedokončovat. Jenže nyní je tu zase otázka, proč ho vůbec stavět, když v patře nic nebude a s jeho dostavbou se zatím nepočítá.

Podle šéfa letiště se projekt nemusel předělávat

Překvapivé je, že při opakované soutěži na dodavatele okleštěného terminálu nejnižší nabídka klesla na částku 256 milionů korun, a to včetně nové příjezdové cesty.

„Ve skutečnosti se tak pohybuje cena samotného terminálu kolem 210 milionů korun. Kdybychom to tušili, nemuseli bychom předělávat projekt,“ uvedl šéf představenstva firmy EBA Pavel Svoboda.

Podle posudku Vysokého učení technického v Brně lze ušetřit ještě víc. „V důsledku rozhodnutí budovat nefunkční a nepotřebné druhé nadzemní podlaží jsou náklady na pořízení stavby zbytečně navýšeny o minimálně 70 milionů korun,“ píše se v posudku.