Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: ŘSD

Snahy o změnu trasy dálnice D35 považuje hejtman za lidovou tvořivost

  • 11
Snaha části obyvatel a politiků z Litomyšle o posunutí trasy dálnice D35 dále od města se na krajském úřadě nesetkává s přílišným pochopením. Ačkoliv Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zažádalo stavební úřad o vydání územního rozhodnutí na původní variantu, na žádost města a občanských spolků zpracovalo studii na variantu „jedna“.

Její prosazení by přípravy ovšem prodloužily o několik let, což hejtman Martin Netolický odmítá.

„Čím více se blíží stavba, tím více se zpřesňuje trasování. Spolu s tím vzniká místní lidová tvořivost, což není úplně dobře, jelikož už jsme se na trasování v minulosti shodli,“ řekl Netolický minulý týden po podpisu aktualizovaného memoranda k D35.

Kraj podle něj požadavky obcí sice chápe, ale nechce, aby ohrozily plynulý průběh přípravy.

„Pokud si představím, že bychom komplikovali další navazující úseky, může se stát, že stavba skončí u Vysokého Mýta. Jsou to riskantní kroky ze strany některých zájmů. Z pozice kraje budeme dbát na to, aby byly požadavky realistické. Pokud jde o stavbu protihlukových stěn, to lze provést. Ale jestli by se mělo jednat o dramatické změny trasy, to už nelze,“ dodal hejtman.

Ministr dopravy Dan Ťok na jeho slova navázal v podobném duchu.
„Vycházíme z platných zásad územního rozvoje kraje a trasy, která je v těchto dokumentech zakotvená. Snahy o to vést dálnici jinudy tu budou vždycky, ale chceme-li ji v dohledné době postavit, tak bychom neměli chodit do slepých uliček,“ prohlásil Ťok.

Zástupci iniciativ argumentují tím, že by zdržení nebylo tak dlouhé, jak silničáři avizují. Podle Ladislava Sýkory ze spolku Pro Litomyšl může nastat prodleva i v případě pokračování přípravy varianty prosazované ŘSD.

„Jsou tady tlaky ze strany obcí, takže pokud se jim nevyjde vstříc, na soudní spory dojde a potom to potrvá stejně dlouho,“ řekl Sýkora na nedávném setkání silničářů s veřejností v Litomyšli (psali jsme o tom zde).

Původní varianta má vydaný klíčový posudek vlivu stavby na životní prostředí (EIA). Podle zastánců nové „jedničkové“ varianty by nebylo zapotřebí jeho celé opakování, ale jen zkrácené posouzení v takzvaném zjišťovacím řízení.

„Dáme návrh do zjišťovacího řízení, a pokud nebude ani jedna připomínka, projde to pouze tímto řízením. To se ovšem při budování čtyřpruhu nikde nestalo. Jiné správy proto hned dělají velkou dokumentaci EIA, protože vědí, že ji po zjišťovacím řízení stejně budou muset zadávat,“ prohlásil ředitel pardubické pobočky ŘSD Bohumil Vebr.

Šéf ŘSD: nové průzkumy by prodloužily přípravu o 2,5 roku

Varianta silničářů je v přípravě dále. „U varianty jedna je udělaná pouze studie. Tato varianta není lepší a je i dražší. Pokud by někdo rozhodl, že je výhodnější, budeme muset přepracovat veškeré technické a geotechnické průzkumy, což prodlouží přípravu o dva a půl roku. A je navíc možné, že nám někdo napadne i tuto variantu,“ řekl Vebr.

Podle něho se v minulosti měnila trasa u Litomyšle už pětkrát, a to i na přání města, které ji chtělo posunout, aby mělo větší prostor na rozvoj. Ačkoliv by nová varianta trasy dálnice D35 ležela v území vymezeném zásadami územního rozvoje kraje, bylo by to na jejich okraji, což by bylo podle šéfa silničářů stejně rizikové a mohlo by to přinést další komplikace.

„Když se přiblížíme až na hranici koridoru, není zaručené, že se třeba s odvodněním nedostaneme mimo. V takovém případě by nám krajský úřad zrušil územní rozhodnutí. To nebezpečí tady je,“ připustil Vebr.