Snahy o změnu trasy dálnice D35 považuje hejtman za lidovou tvořivost

  16:18aktualizováno  16:18
Snaha části obyvatel a politiků z Litomyšle o posunutí trasy dálnice D35 dále od města se na krajském úřadě nesetkává s přílišným pochopením. Ačkoliv Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zažádalo stavební úřad o vydání územního rozhodnutí na původní variantu, na žádost města a občanských spolků zpracovalo studii na variantu „jedna“.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: ŘSD

Její prosazení by přípravy ovšem prodloužily o několik let, což hejtman Martin Netolický odmítá.

„Čím více se blíží stavba, tím více se zpřesňuje trasování. Spolu s tím vzniká místní lidová tvořivost, což není úplně dobře, jelikož už jsme se na trasování v minulosti shodli,“ řekl Netolický minulý týden po podpisu aktualizovaného memoranda k D35.

Kraj podle něj požadavky obcí sice chápe, ale nechce, aby ohrozily plynulý průběh přípravy.

„Pokud si představím, že bychom komplikovali další navazující úseky, může se stát, že stavba skončí u Vysokého Mýta. Jsou to riskantní kroky ze strany některých zájmů. Z pozice kraje budeme dbát na to, aby byly požadavky realistické. Pokud jde o stavbu protihlukových stěn, to lze provést. Ale jestli by se mělo jednat o dramatické změny trasy, to už nelze,“ dodal hejtman.

Ministr dopravy Dan Ťok na jeho slova navázal v podobném duchu.
„Vycházíme z platných zásad územního rozvoje kraje a trasy, která je v těchto dokumentech zakotvená. Snahy o to vést dálnici jinudy tu budou vždycky, ale chceme-li ji v dohledné době postavit, tak bychom neměli chodit do slepých uliček,“ prohlásil Ťok.

Zástupci iniciativ argumentují tím, že by zdržení nebylo tak dlouhé, jak silničáři avizují. Podle Ladislava Sýkory ze spolku Pro Litomyšl může nastat prodleva i v případě pokračování přípravy varianty prosazované ŘSD.

„Jsou tady tlaky ze strany obcí, takže pokud se jim nevyjde vstříc, na soudní spory dojde a potom to potrvá stejně dlouho,“ řekl Sýkora na nedávném setkání silničářů s veřejností v Litomyšli (psali jsme o tom zde).

Původní varianta má vydaný klíčový posudek vlivu stavby na životní prostředí (EIA). Podle zastánců nové „jedničkové“ varianty by nebylo zapotřebí jeho celé opakování, ale jen zkrácené posouzení v takzvaném zjišťovacím řízení.

„Dáme návrh do zjišťovacího řízení, a pokud nebude ani jedna připomínka, projde to pouze tímto řízením. To se ovšem při budování čtyřpruhu nikde nestalo. Jiné správy proto hned dělají velkou dokumentaci EIA, protože vědí, že ji po zjišťovacím řízení stejně budou muset zadávat,“ prohlásil ředitel pardubické pobočky ŘSD Bohumil Vebr.

Šéf ŘSD: nové průzkumy by prodloužily přípravu o 2,5 roku

Varianta silničářů je v přípravě dále. „U varianty jedna je udělaná pouze studie. Tato varianta není lepší a je i dražší. Pokud by někdo rozhodl, že je výhodnější, budeme muset přepracovat veškeré technické a geotechnické průzkumy, což prodlouží přípravu o dva a půl roku. A je navíc možné, že nám někdo napadne i tuto variantu,“ řekl Vebr.

Podle něho se v minulosti měnila trasa u Litomyšle už pětkrát, a to i na přání města, které ji chtělo posunout, aby mělo větší prostor na rozvoj. Ačkoliv by nová varianta trasy dálnice D35 ležela v území vymezeném zásadami územního rozvoje kraje, bylo by to na jejich okraji, což by bylo podle šéfa silničářů stejně rizikové a mohlo by to přinést další komplikace.

„Když se přiblížíme až na hranici koridoru, není zaručené, že se třeba s odvodněním nedostaneme mimo. V takovém případě by nám krajský úřad zrušil územní rozhodnutí. To nebezpečí tady je,“ připustil Vebr.

Autor:

Výsledky voleb 2018

Výsledky komunálních voleb jednotlivých obcí v Pardubickém kraji podle okresů:

Volby do Senátu

Ve druhém kole voleb do Senátu v Pardubickém kraji vyhrál v obvodu č.50 - Svitavy: Michal Kortyš a v obvodu č.44 - Chrudim (který velkou částí zasahuje i do Kraje Vysočina): Jan Tecl.



Nejčtenější

Smrt koně na Taxisu. Vicody bohužel udělal chybu, lituje žokej Bartoš

Čtveřice jezdců padá na Taxisově příkopu během 128. ročníku Velké pardubické.

Nedělní Velká pardubická skončila fatálním zraněním pro devítiletého hnědáka Vicodyho. Nejtěžší tuzemský kros si vybral...

Kůň mě vláčel přes kilometr, pak mě kopytem vypnul, říká potlučený jezdec

Ján Mach se nyní pod vedením primáře Tomáše Brože zotavuje v pardubické...

Nepěkný obrázek se naskytl divákům v rámci mítinku Velké pardubické. V průběhu čtvrtého dostihu jezdec Ján Mach utrpěl...



Faltejsek popáté. Velkou pardubickou ovládl s Tzigane Du Berlais

Žokej Jan Faltejsek v sedle hnědáka Tzigane Du Berlais slaví pátý triumf na...

Nebyl největším favoritem, neměla mu sedět tvrdší půda. Přesto to byl právě sedmiletý hnědák Tzigane Du Berlais, kdo...

Respektujeme zákon, ohradila se firma Orling vůči trenérce Růžičkové

Doma v Pohoří ̈.Na statku poblíž Jílového u Prahy pečuje trenérka Martina...

Patnáct let měla firma Orling své dostihové koně v trenérské péči u Martiny Růžičkové ve stájích v Pohoří. Předloni s...

Je čtvrt hodiny po dvanácté, říká hospodář o hrozící zkáze borových lesů

Lesní odborník Aleš Erber ze sdružení Pro Silva Bohemica prosazující šetrné...

Pás borových lesů se táhne od Hradce Králové až po Choceň. Vedle Železných hor a Králického Sněžníku je to největší...

Další z rubriky

Další zvrat v Pardubicích. Piráti řekli ne a ANO jedná s ODS

Ondřej Karas vede pardubické Piráty.

Ve vyjednávání o nové koalici v Pardubicích se na začátku týdne částečně vyjasnilo. Můžou za to Piráti, kteří oznámili,...

VIDEO: Strčit hlavu do 150 °C. Hasiči trénují v ohňovém polygonu

Kontejner na návěsu kamionu Fire Dragon 7000  ve Vysokém Mýtě dokáže simulovat...

Více než stovka hasičů si do pondělí vyzkouší ve vysokomýtském areálu ohňový polygon. Cvičí hašení, taktiku vstupu do...

Kůň mě vláčel přes kilometr, pak mě kopytem vypnul, říká potlučený jezdec

Ján Mach se nyní pod vedením primáře Tomáše Brože zotavuje v pardubické...

Nepěkný obrázek se naskytl divákům v rámci mítinku Velké pardubické. V průběhu čtvrtého dostihu jezdec Ján Mach utrpěl...

Najdete na iDNES.cz