Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Snahy o změnu trasy dálnice D35 považuje hejtman za lidovou tvořivost

  16:18aktualizováno  16:18
Snaha části obyvatel a politiků z Litomyšle o posunutí trasy dálnice D35 dále od města se na krajském úřadě nesetkává s přílišným pochopením. Ačkoliv Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zažádalo stavební úřad o vydání územního rozhodnutí na původní variantu, na žádost města a občanských spolků zpracovalo studii na variantu „jedna“.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: ŘSD

Její prosazení by přípravy ovšem prodloužily o několik let, což hejtman Martin Netolický odmítá.

„Čím více se blíží stavba, tím více se zpřesňuje trasování. Spolu s tím vzniká místní lidová tvořivost, což není úplně dobře, jelikož už jsme se na trasování v minulosti shodli,“ řekl Netolický minulý týden po podpisu aktualizovaného memoranda k D35.

Kraj podle něj požadavky obcí sice chápe, ale nechce, aby ohrozily plynulý průběh přípravy.

„Pokud si představím, že bychom komplikovali další navazující úseky, může se stát, že stavba skončí u Vysokého Mýta. Jsou to riskantní kroky ze strany některých zájmů. Z pozice kraje budeme dbát na to, aby byly požadavky realistické. Pokud jde o stavbu protihlukových stěn, to lze provést. Ale jestli by se mělo jednat o dramatické změny trasy, to už nelze,“ dodal hejtman.

Ministr dopravy Dan Ťok na jeho slova navázal v podobném duchu.
„Vycházíme z platných zásad územního rozvoje kraje a trasy, která je v těchto dokumentech zakotvená. Snahy o to vést dálnici jinudy tu budou vždycky, ale chceme-li ji v dohledné době postavit, tak bychom neměli chodit do slepých uliček,“ prohlásil Ťok.

Zástupci iniciativ argumentují tím, že by zdržení nebylo tak dlouhé, jak silničáři avizují. Podle Ladislava Sýkory ze spolku Pro Litomyšl může nastat prodleva i v případě pokračování přípravy varianty prosazované ŘSD.

„Jsou tady tlaky ze strany obcí, takže pokud se jim nevyjde vstříc, na soudní spory dojde a potom to potrvá stejně dlouho,“ řekl Sýkora na nedávném setkání silničářů s veřejností v Litomyšli (psali jsme o tom zde).

Původní varianta má vydaný klíčový posudek vlivu stavby na životní prostředí (EIA). Podle zastánců nové „jedničkové“ varianty by nebylo zapotřebí jeho celé opakování, ale jen zkrácené posouzení v takzvaném zjišťovacím řízení.

„Dáme návrh do zjišťovacího řízení, a pokud nebude ani jedna připomínka, projde to pouze tímto řízením. To se ovšem při budování čtyřpruhu nikde nestalo. Jiné správy proto hned dělají velkou dokumentaci EIA, protože vědí, že ji po zjišťovacím řízení stejně budou muset zadávat,“ prohlásil ředitel pardubické pobočky ŘSD Bohumil Vebr.

Šéf ŘSD: nové průzkumy by prodloužily přípravu o 2,5 roku

Varianta silničářů je v přípravě dále. „U varianty jedna je udělaná pouze studie. Tato varianta není lepší a je i dražší. Pokud by někdo rozhodl, že je výhodnější, budeme muset přepracovat veškeré technické a geotechnické průzkumy, což prodlouží přípravu o dva a půl roku. A je navíc možné, že nám někdo napadne i tuto variantu,“ řekl Vebr.

Podle něho se v minulosti měnila trasa u Litomyšle už pětkrát, a to i na přání města, které ji chtělo posunout, aby mělo větší prostor na rozvoj. Ačkoliv by nová varianta trasy dálnice D35 ležela v území vymezeném zásadami územního rozvoje kraje, bylo by to na jejich okraji, což by bylo podle šéfa silničářů stejně rizikové a mohlo by to přinést další komplikace.

„Když se přiblížíme až na hranici koridoru, není zaručené, že se třeba s odvodněním nedostaneme mimo. V takovém případě by nám krajský úřad zrušil územní rozhodnutí. To nebezpečí tady je,“ připustil Vebr.

Autor:


Nejčtenější

Řidič a malý chlapec zahynuli při nárazu automobilu do stromu

Nehoda u pardubického Globusu skončila tragicky. (17.8.2018)

Tragická nehoda se stala po poledni na výpadovce na Hradec Králové na okraji Pardubic. Osobní auto, v němž cestoval...

Muž nařezal dřevo a odjel. Od žhavých pilin mu málem chytla chata

Oheň zachvátil palivové dřevo. Stačila chvíle a přeskočil by na chatu.

O štěstí může mluvit chatař z Jankovic na Chrudimsku, který v pondělí dopoledne řezal vyschlé smrkové dřevo. Kotouč...



VIDEO: Pardubické letiště okupantům odolávalo, i díky šrotu na ranveji

Letiště v Pardubicích.

Pardubické letiště dnes využívají především turisté. Civilním účelům ale začalo sloužit až v roce 1995. Do té doby...

Zemřel plochodrážní jezdec Jedrzejak. Opora Pardubic spáchala sebevraždu

Závody ploché dráhy ve Slaném

Ve věku 39 let zemřel v úterý polský plochodrážní jezdec Tomasz Jedrzejak, který v posledních letech patřil v české...

VIDEO: Hřebeč je děravý kopec. Vydal více než dva miliony tun surovin

Důlní závod v dobách, kdy fungoval, tedy před rokem 1991.

Málokdo si při cestách z Čech na Moravu přes Moravskou Třebovou po obávané „pětatřicítce“ uvědomuje, že při zdolávání...

Další z rubriky

V Pardubicích v noci hořelo auto i dům, nejspíš to způsobil žhář

Požár auta a domu ve Svítkově, části Pardubic. (17. 8.2018)

Dnes po půlnoci vzplálo osobní auto v pardubické městské části Svítkov. Plameny přeskočily i na rodinný dům. Okolnosti...

Kubíky dřeva tam, kubíky sem. Ekologické dřevo do kraje firmy dovážejí

V rámci republiky má certifikaci FSC kolem 290 majitelů lesů, celosvětově jich...

Jen jedenáct vlastníků lesů v Pardubickém kraji, které zabírají něco přes procento zalesněné plochy, má certifikát o...

Zájemci o zakázku na stavbu psychiatrie se možná domluvili. Tendr se ruší

Výběrové řízení vypíše krajská firma, Nemocnice Pardubického kraje, ještě...

Představenstvo společnosti Nemocnice Pardubického kraje zruší výběrové řízení na stavbu nového pavilonu psychiatrie v...

Advantage Consulting, s.r.o.
INŽENÝR AUTOMATIZACE S AJ

Advantage Consulting, s.r.o.
Královéhradecký kraj, Pardubický kraj
nabízený plat: 30 000 - 45 000 Kč

Najdete na iDNES.cz