Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nové přejezdy za 40 milionů trať na Svitavsku vylepší, ale nezrychlí

  11:11aktualizováno  11:11
Trať mezi Žďárcem u Skutče a Svitavami se dočká modernizace železničních přejezdů. Na to, aby se vrátil život do málo používané části železnice za Čachnovem, to však stačit nebude. Vlaky tam musí jezdit příliš pomalu a ani nové přejezdy to nezmění.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Jan Strouhal, MAFRA

Bezpečnější bude cesta pro řidiče na hlavním tahu I/34 mezi Hlinskem a Svitavami, kde přejezdy na trati mezi Žďárcem u Skutče a Svitavami doplní závory.

Modernizace za desítky milionů korun však žádné zrychlení vlaků, které by zatraktivnilo celou trať, nepřinese. Nedaří se totiž urychlit rušení nevyužívaných přejezdů, kterých je na trati téměř sto.

V Pardubickém kraji snad není přímější silnice první třídy než ta mezi Hlinskem a Svitavami. A má ještě jednu zvláštnost - šestice železničních přejezdů u Krouny, Borové, Poličky a Svitav je zabezpečena jen světly.

To se však letos změní. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) je doplní o nové závory, které mají hlavně zvýšit bezpečnost na silnici, kterou si někteří řidiči pletou se závodní dráhou. Závory nebudou jediným opatřením zvyšující bezpečnost.

„V obvodu dotčených přejezdů bude navíc umístěn kamerový systém, a to vždy dvě kamery na dvou sloupech napojené do tras zabezpečovací kabelizace. Pro napájení kamerového systému bude rekonstruováno také napájení nízkého napětí u přejezdu. Celkové náklady dosáhnou 33 milionů korun,“ uvedl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš.

Další dva přejezdy ve Skutči se dočkají lepšího zabezpečení v příštím roce. Investice do osmi přejezdů tak vyjde na více než 40 milionů korun.

Trať pro turisty, na něž se ovšem stále čeká

V minulosti zčásti modernizovaná trať je dnes využívaná hlavně na Svitavsku mezi Pustou Kamenicí a Svitavami, protože provoz před sedmi lety v úseku Čachnov – Žďárec u Skutče zařízla při optimalizaci veřejné dopravy kraji zřízená organizace Oredo.

Dnes tu jezdí v týdnu jen několik málo poloprázdných vlaků a o něco více rekreačních spojů o víkendu. Přitom podle spolku Poličská lokálka, který loni a předloni organizoval na trati oslavy 120. výročí zahájení provozu, má místní lokálka na víc. Vlak by ale musel jezdit rychleji, což bez dalších investic nepůjde.

„Zrychlení dopravy není možné bez stavebních úprav a zabezpečení přejezdů. Problémem na této dráze jsou zejména přejezdy. Přes mnoho přejezdů je pomalá jízda, vlaky přes ně musí zbytečně zpomalovat a brzdit. Na trati dlouhé 52,8 kilometru je 99 přejezdů, což znamená dva přejezdy na kilometr. Pouze deset z nich je zabezpečeno výstražným zařízením, z toho pouze čtyři mají závory,“ řekl předseda spolku Poličská lokálka Josef Vendolský před časem na veřejné přednášce k historii a možné budoucnosti trati.

Podle předsedy spolku je extrémem úsek mezi zastávkami Oldřiš a Borová zastávka, kde na úseku o délce 1,1 kilometru je deset přejezdů, přes pět z nich je zavedena pomalá jízda.

„To znamená, že přejezd je každých 120 metrů,“ poukázal Josef Vendolský na současnou neefektivitu tratě. Ještě víc o šnečím tempu vlaků vypovídá pohled do jízdního řádu. Pětikilometrový úsek mezi Borovou a Sádkem vlak zdolává dlouhých devět minut.

Aby mohly vlaky zrychlit, muselo by být zrušeno nebo modernizováno daleko víc přejezdů. SŽDC se letos podařilo na trati vyjednat zrušení pouze čtyř nevyužívaných přejezdů. Tam, kde jich je nejvíc, se budou vlaky dál ploužit.

„V oblasti Borové bude zrušen pouze jeden. Zákonné úpravy v této oblasti jsou nastaveny tak, že se zrušením přejezdů musí souhlasit všichni dotčení, to znamená místní samospráva a majitelé pozemků. U ostatních přejezdů bohužel s výše uvedenými subjekty nebylo dosaženo shody,“ zdůvodnil pomalé rušení přejezdů mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Starostové obcí by si přáli oživit provoz na trati dlouhé třiapadesát kilometrů. Soudí, že by jim však musel pomoci kraj. „Kraj, jehož rozpočet není malý a je objednavatelem veřejné dopravy, by v tom měl mít dominantní roli. Města i obce by mohly dofinancovat zbytek,“ uvedl starosta Květné Petr Škvařil.

Vedle navrácení pravidelných vlaků s návazností na plynulé přestupy ve Žďárci a Svitavách by trať měla těžit hlavně z turistického potenciálu, který má přes léto i zimu. Vizí jsou i výletní vlaky. 




Nejčtenější

Učitelka se na Instagram vyfotila při orálním sexu, dostala výpověď

(Ilustrační snímek)

Česká školní inspekce řeší stížnost na třídní učitelku jedné z pardubických základních škol. Na svůj profil na sociální...

ŘSD podepsalo smlouvu na stavbu úseku dálnice D35 u Pardubic

Takto vypadá aktuální konec dálnice D35 za křižovatkou v Opatovicích nad Labem....

Ředitelství silnic a dálnic podepsalo smlouvu se společností Eurovia na stavbu části dálnice D35 mezi Časy a Ostrovem...



VIDEO: Kamion se nevešel pod viadukt, při nárazu se převrátil na bok

Řidič kamionu vjel pod železniční most v Ústí nad Orlicí. Po nárazu se kolos...

Řidič kamionu v Ústí nad Orlicí v pondělí nerespektoval dopravní značku a uvázl pod viaduktem železnice mezi...

Auto prorazilo zábradlí u školy, řidiče zachraňoval kolemjdoucí lékař

U dopravní nehody zasahovali hasiči, policisté i záchranáři. I městští...

V plné rychlosti narazil v sobotu řidič do zábradlí před elektrotechnickou školou v Pardubicích. Jeho auto se...

Čerstvě zastavěnou pardubickou čtvrť spasí semafory či širší podjezd

Bytový komplex u kliniky Vektor postupně nabídne 275 bytů. O kousek dál buduje...

Stovky nových bytů, které rostou v pardubické čtvrti Na Spravedlnosti mohou pro politiky znamenat pozitivní nárůst...

Další z rubriky

Relaxační zóna Lonkovka na břehu Labe v Pardubicích má první razítka

Návrh na budoucí podobu území kolem řeky Labe.

Pardubická radnice pověřila Služby města, aby zahájily přípravy stavby relaxačního centra Lonkovka v Polabinách za 17...

VIDEO: Hřebčín v Kladrubech ukázal restaurovaný Masarykův kočár

Opravený kočár v kočárovně kladrubského hřebčína

Kladrubský hřebčín nechal při příležitosti stoletého výročí republiky zrestaurovat jeden z Masarykových kočárů. Protože...

V kraji během jedné hodiny bourali dva motorkáři, jeden z nich zemřel

Boční střet s autem nepřežil čtyřiašedesátiletý cizinec na motorce.

Na silnicích Pardubického kraje havarovali kolem poledne krátce po sobě dva motorkáři. Čtyřiašedesátiletý motocyklista...

Najdete na iDNES.cz