Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stavbaři slevte, vyzývají politici. Jinak prý nový terminál nevyroste

  12:02aktualizováno  12:02
Pardubičtí politici se znovu chtějí pokusit postavit nový terminál letiště za maximálně 300 milionů korun. Když ale nepřesvědčí majitele stavebních firem, aby slevili, modernější letiště nebude.

Vizualizace nového terminálu pardubického letiště | foto: Archiv MF DNES

Na levnějším terminálu se shodly špičky pardubické radnice i krajského úřadu, kterým patří civilní pardubický vzdušný přístav. „Pardubice potřebují lepší letiště, o tom není debat,“ uvedl hejtman Martin Netolický.

Jenže on i jeho kolegové musí před kopnutím do země vyřešit zásadní problém: jak donutit firmy, aby stavěly terminál, který by měl jednou zvládnout odbavit až 400 tisíc pasažérů ročně, za cenu, kterou si vysnili. Že to nemusí být lehké, zjistili politici už před rokem. Minimální nabídka stavebních firem při veřejné soutěži zněla na 400 milionů korun.

„Taková částka není pro nás akceptovatelná,“ uvedl Pavel Svoboda, šéf představenstva společnosti East Bohemian Airport, která se o civilní část letiště stará.

Projektanti z firmy AGA-Letiště tak dostali jasný úkol: upravit projekt tak, aby se dalo stavět za požadovaných 300 milionů. Ti se snažili se skřípěním zubů vyhovět.

„Stavět terminál plus inženýrské sítě, parkoviště a příjezdovou komunikaci za požadovanou částku bude znamenat výrazné snížení kapacity terminálu, protože na jiném se ušetřit nedá. Pak je ale otázka, jestli má vůbec cenu něco takového stavět,“ uvedl v létě ředitel společnosti AGA-Letiště Petr Čiviš.

Nakonec však jeho lidé zadaný úkol splnili. Podle Pavla Svobody vynechali v projektu věci, které běžnému cestujícímu chybět nebudou.

„Po stranách terminálu budou nižší křídla. Ty si můžeme dovolit třeba kvůli tomu, že nebudeme budovat nové kanceláře firmy EBA. Její lidé budou sedět tam, kde nyní,“ uvedl Pavel Svoboda s tím, že úspor je ještě více.

„Něco jsme ušetřili i třeba rušením VIP salónků nebo při nákupu drahých jezdících pásů na kufry. Vše se nakonec může v terminálu objevit, ale až na to budeme mít,“ doplnil Svoboda.

Jenže zároveň přiznává, že ani vypuštěné části projektu určitě neponížily cenu projektu o 100 milionů, a tak politici při soutěži budou muset doufat ve vstřícnost firem.

„Jsem přesvědčený, že se to dá postavit za 300 milionů. Možná se nám ale ukáže, že to tak není, Ovšem nenecháme se dopředu zástupci stavebních firem tlačit do nějakých nesmyslných cifer,“ dodal Svoboda.

Potíž je v tom, že firma EBA se musí držet původního projektu. Na ten totiž už má všechna potřebná povolení, navíc za něj zaplatila šest milionů korun.

„Čas nás neúprosně tlačí. Shodli jsme se na pokračování již započatého projektu,“ uvedl zástupce radnice v představenstvu firmy a náměstek pardubického primátora Jan Řehounek.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Na chrudimský obchvat se mají stavební stroje  vrátit znovu v roce 2018.
Jihozápadní obchvat Pardubic asi vznikne, stavba je ekonomicky výhodná

Plány na stavbu jihozápadního obchvatu Pardubic, které byly několik let u ledu, se vracejí do hry. Silničáři oznámili, že podle nových propočtů se stavba...  celý článek

Rychle jedoucí motorkář ignoroval houkající záchranáře
VIDEO: Motorkář se bezhlavě řítil obcí a blokoval houkající sanitku

Na houkání a blikání majáků nebral ohled devětapadesátiletý motorkář, který na Orlickoústecku bránil sanitce, aby ho předjela. Záchranáři přitom spěchali k...  celý článek

Takto vypadá aktuální konec dálnice D35 za křižovatkou v Opatovicích nad Labem....
Silničáři vyberou stavitele D35, nabídky výrazně snížily odhadní ceny

Ředitelství silnic a dálnic dnes udělá další krok k zahájení výstavby dálnice D35. Silničáři ukončí výběrové řízení, které určí firmy, jež postaví první dva...  celý článek

Ztratila jsem kamarádky po porodu. Lze se tomu vyhnout?
Ztratila jsem kamarádky po porodu. Lze se tomu vyhnout?

Vyšumění přátelství nemusí být jen vaše vina.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.