Při úterní společné akci policie, Besipu a Sdružením optiků a  optometristů si

Při úterní společné akci policie, Besipu a Sdružením optiků a optometristů si mohli řidiči při silniční kontrole nechat zkontrolovat zrak. Foto: Michal Klíma, MAFRA

Co ještě zvládnu přečíst? Policisté nabízeli řidičům vyšetření zraku

  • 3
Řidiči, které v úterý zastavila policejní hlídka na průtahu Sezemicemi u Pardubic, se nejprve zakabonili, ale vzápětí se usmívali. Po nezbytné kontrole alkoholmetrem je totiž policisté vyzvali, aby si nechali na místě vyšetřit zrak. A to bezplatně. Této nabídce většinou neodolali.

"Rád si to zkusím, teď se třeba dost hovoří o tom, jak únava z dlouhé noční jízdy rozostřuje zrak," řekl například řidič hondy Jan Krejčí z Pardubic.

"Tak jo, když už jste mě zastavili," reagoval na policisty majitel oplu Petr Jaroš, který měl za sebou v tu chvíli dvě hodiny jízdy z Brna. "Už jsem nebyl aspoň deset let u očního, možná že něco zjistíme. Ale cítím se dobře, zatím používám jen brýle sluneční," dodal.

Optometrista Matěj Skrbek ho poté požádal, aby si postupně zakryl dlaní vždy jedno oko a přečetl řádky s písmeny na tabuli. "Čtvrtý odspoda je Z H C S R, ty níže už nepřečtu," konstatoval vzápětí řidič. "To je v pořádku, na silnici nepatří ten, kdo není schopen přečíst sedmý řádek odspodu," řekl Matěj Srbek.

Zrak za volantem

Ministerstvo dopravy České republiky BESIP ve spolupráci s Policií České republiky a Mezinárodním sdružením optiků a optometristů připravilo celorepublikovou dopravně preventivní kampaň s názvem "Bezpečně za volantem - péče o zrak". Cílem kampaně je preventivně působit na řidiče a účastníky silničního provozu, aby si uvědomili nutnost péče o zrak v souvislosti s bezpečností řízení vozidla. Kampaň probíhá od 22. dubna do konce roku. Optometristé budou společně s dopravními policisty nabízet vyšetření zraku postupně na 18 místech po celé republice.

Odborník poté kontroloval simulaci vidění za zhoršených světelných podmínek, v doplňkových testech spolupráci obou očí, zjišťoval možné poruchy v centrálním zorném poli či schopnosti barvocitu a zkoumal na speciálním přístroji případné vady, jako jsou dalekozrakost, krátkozrakost či stigmatismus.

"Pro řidiče, který má problémy s viděním do dálky i do blízka, je ideální variantou pořídit si víceohniskové čočky, které umožní ostrý pohled jak daleko před vozidlo, tak třeba na přístroje na palubní desce a navigaci," poznamenal Matěj Skrbek.

"Když mi řekl, že nevybočuji z normálu, tak jsem spokojený. Až mě příště policie zastaví, už z ní nebudu mít takové obavy, budu se cítit víc v kramflecích" řekl po vyšetření zraku Petr Jaroš, který si odnesl na památku reflexní vestičku i slevové kupony do optiky.

Čočky, anebo brýle? V řidičáku raději obě varianty

Mít při řízení v pořádku zrak je zodpovědností každého řidiče. "Během běžné silniční kontroly pokud nemáte v řidičském průkaze uvedeno, že musíte používat brýle, tak policisté nejsou schopni odhalit, že váš zrak není v pořádku. Problém nastane, pokud brýle nemáte a v řidičském průkazu máte uvedeno, že brýle mít máte," řekl mluvčí pardubické policie Josef Bocán.

Lidé si nechají do kódu v řidičském průkazu napsat buď brýle, anebo čočky. Ale pokud řidič užívá obojí, pak si měl nechat napsat obě tyto varianty. "Jinak bude mít problém. Když pojede s čočkami a policie zjistí, že má napsané jenom brýle," řekl koordinátor Besipu pro Pardubický kraj Otakar Švec.

Pokud člověk nepřečte ceduli, začíná mžourat oči, nevidí dobře na dálku, tak ohrožuje sebe i své okolí. Přitom neprofesionální řidič od doby získání řidičáku prozatím do 60, ale podle chystané novely zákona až do 65 let v podstatě nemusí podstoupit vůbec žádnou prohlídku. Proto má akce s názvem "Bezpečně za volantem - péče o zrak" ten smysl, aby si aspoň někteří řidiči v tomto mezidobí přiznali, že nějaký problém s očima mají, a řekli si, že by bylo dobré preventivně navštívit optika nebo optometristu.

"Je třeba zamyslet se tím spíše, že generace řidičů postupně stárne. Přitom se nikde nesleduje, zda řidič havaroval kvůli horšímu zraku," řekl Otakar Švec.

"Stoprocentně bych takové vyšetření zraku všem řidičům doporučil," konstatoval 72letý Miloš Kostelecký z obce Spojil. Tentokrát jel na bicyklu - před několika dny mu jeho červenou fabii kdosi ukradl. I ve svém věku jezdí stále bez brýlí, které potřebuje jen na čtení na blízko.

"Jdu se poradit hlavně o brýlích s možností signálu - když je zapomenu, abych se k nim snadněji dostal," dodal s úsměvem Miloš Kostelecký.