Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Poláci oprašují stavbu Hitlerovy dálnice. Čeští starostové nejsou proti

  19:56aktualizováno  19:56
V Polsku zaznívají návrhy, aby dálniční spojení s Českou republikou vedlo přes Králíky. Někteří Poláci by tak rádi oprášili variantu trasy, kterou rozestavěli Němci už za druhé světové války. Tedy takzvanou Hitlerovu dálnici.

Jedním z pozůstatků Hitlerovy dálnice v kraji je i železniční nadjezd u Velkých Opatovic. | foto: Martin JanoškaiDNES.cz

Plány ministerstva dopravy počítají s tím, že se Češi jednou svezou do Polska po rychlostní silnici R11. Ta by se měla napojit na tamní S3. Jenže je tu i druhá varianta v podobě silnice S8 mířící od polské Vratislavi směrem k hraničnímu přechodu v Dolní Lipce na Orlickoústecku.

Hitlerova dálnice

Měla spojovat Vídeň a Vratislav. Podle projektu měla mít délku 320 km. Na území dnešní České republiky bylo rozestavěno bylo 83 kilometrů.

Rozestavěné úseky původní dálnice začínají na jihu v katastru obce Medlova na jižní Moravě a končí na severu v katastru obce Městečko Trnávka v Pardubickém kraji.

Na českých hranicích by pak měla pokračovat ve stopě rychlostní silnice R43. S touto autostrádou počítali už za druhé světové války Němci. Dálnice měla spojit polskou Vratislav s Vídní, od Brna na sever přitom byly práce na některých úsecích v pokročilé fázi.

Část lidí i politiků z Dolnoslezského vojvodství navrhuje právě toto čtyřproudové propojení s Českou republikou přes východní část Pardubického kraje. Českým starostům z regionu se tato myšlenka zamlouvá.

„Proti této variantě bychom určitě nebyli a přivítali bychom ji,“ řekla starostka Králík Jana Ponocná, která o možné změně trasy už zaslechla. „V lednu jsme byli na společenské akci v Mezilesí, kde vystupovala poslankyně polského Sejmu a na toto téma tam mluvila. Poslanci z území za hranicemi mají zájem, aby průjezd vedl právě tudy,“ dodala starostka Ponocná.

MAPA: Hanušovice a Králíky

MAPA: Hanušovice a Králíky

S jejím postojem se ztotožňuje i starosta Lanškrouna Radim Vetchý. Rovněž přes toto město nyní vede vytížená silnice I/43, kterou Poláci využívají na cestách od Svitav dále na sever.

„Oblasti by pomohlo, pokud by šla silnice bokem kolem našeho města, bylo by to přínosné. Předpokládám ale, že to je v úvahách na polské straně,“ uvedl Vetchý.

Polská vláda s touto variantou ovšem zatím příliš nepočítá.

Poláci jsou připraveni na dlouhý boj, ale stojí za to

„Bojujeme o zařazení naší části rychlostní silnice do vládního programu. I když se nám to podaří, tak před námi bude ještě dlouhá cesta. Příprava dokumentace a projektu, výkupy pozemků a zajištění peněz. Bude to trvat léta, ale stojí za to bojovat,“ uvedla poslankyně polského Sejmu Monika Wielichowska.

Česká strana se ke spojení přes Trutnov v trase S3 zavázala v roce 2005, kdy zástupci obou států podepsali dohodu, od které nechtějí Češi ustupovat.

„Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zajišťuje přípravu rychlostní silnice R11 v souladu s touto mezivládní dohodou. V takto zásadní změně by bylo nutné se vrátit na samý počátek,“ řekl mluvčí ŘSD Jan Studecký, podle něhož by se musela například vypracovat nová vyhledávací studie vedení R11 nebo přepracovat a schválit Zásady územního rozvoje Královéhradeckého kraje.

Teoreticky nestojí stavbě nic v cestě

„Celá trasa dálnice od Vratislavi přes Králíky, Lanškroun a dále k Moravské Třebové byla kompletně připravena ke stavbě,“ řekl odborník na historii dopravního stavitelství Tomáš Janda, podle něhož není postoj Poláků ničím překvapivým.

„Tuto možnost avizovali v posledních dvaceti letech několikrát. Teoreticky nic nestojí této stavbě v cestě. Není tam žádná přírodní rezervace, která by byla tak vzácná, že by nešla udělit příslušná výjimka,“ uvedl Janda.

V plánech ŘSD jsou nyní pouze tři varianty vedení přeložky I/43, které jsou zakresleny ve vyhledávací studie z roku 2009. Délka nové silnice by měla být ve všech variantách zhruba 30 kilometrů a mít pouze dva pruhy.

Trasa R43 v původní stopě takzvané Hitlerovy dálnice by obcím na východě kraje pomohla od hustého provozu. ŘSD zatím se zástupci samospráv ani s polskými protějšky v otázce změny trasování na české straně příliš nemluví. Vzhledem k postojům Poláků však slibuje nápravu. „ŘSD se v pravidelných půlročních intervalech schází s polskými kolegy. Na dalším setkání, které je naplánováno na příští měsíc, budeme o tomto návrhu diskutovat,“ dodal mluvčí Studecký.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Budova ERA Pardubice, jeden z vítězů soutěže Stavba roku Pardubického kraje...
V soutěži staveb uspěla rozhledna i budova s půdorysem ve tvaru vločky

Odborná porota udělila titul Stavba roku Pardubického kraje 2017 pěti stavbám. Další dvě obdržely čestné uznání. V hlasování veřejnosti byla nejúspěšnější...  celý článek

Viktor Sotona. Generální ředitel společnosti ERA Pardubice, jež získala ocenění...
Chceme být klubem zaměstnanců, kteří prací žijí, říká šéf Firmy roku

„Je pro mě důležité, aby byla práce pro naše zaměstnance radostí,“ říká v rozhovoru pro MF DNES generální ředitel pardubické společnosti ERA Viktor Sotona....  celý článek

Marek Výborný, ředitel Gymnázia Mozartova v Pardubicích a krajský lídr KDU-ČSL...
Lídr lidovců Marek Výborný: Nebudeme ve vládě s obviněným politikem

Lidovce vede do parlamentních voleb v kraji ředitel pardubického gymnázia Mozartova Marek Výborný. Syn bývalého ministra obrany, ústavního soudce a poslance...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.