Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Terminál stavte dál. Vše je v pořádku, vzkazují firmám šéfové letiště

  10:41aktualizováno  10:41
Šéfové pardubického civilního letiště se na čtvrteční schůzce shodli, že výtky firem k projektu nového terminálu nejsou oprávněné a že by stavba za čtvrt miliardy korun měla dál pokračovat. Otázkou zůstává, jak na to zareagují manažeři, kteří pohrozili i odchodem stavbařů z letiště.

Průčelí budoucího terminálu. | foto: Vizualizace Magistrát města Pardubice

Minulý měsíc lidé z vedení stavebních firem Strabag a Chládek a Tiňtěra poslali na ředitelství společnosti East Bohemian Airport dopis, ve kterém si stěžovali na kvalitu projektu nového letištního terminálu. Ten přitom začaly firmy stavět teprve na začátku června. Nelíbila se jim třeba navržená konstrukce či protipožární opatření v budoucím vzdušném přístavu.

Jejich obavy se však lidé z vedení společnosti spravující civilní letiště rozhodli rychle rozptýlit. „Představenstvo společnosti EBA považuje všechny připomínky zhotovitele vedoucí k pozastavení části stavby za vypořádané a žádá zhotovitele o řádné pokračování výstavby terminálu,“ uvedl předseda představenstva firmy EBA Pavel Svoboda.

Podle něj není žádný důvod, aby firmy otálely s dalšími pracemi, protože celý projekt si jejich zástupci nastudovali před veřejnou soutěží o zakázku, kterou společně vyhrály.

„Postup firem je legitimní, chápu, že se chtěly zeptat na nějaké detaily projektu. Ovšem ten je v pořádku a dá se podle něj dál stavět,“ uvedl Svoboda.

Podle projektanta terminálu Petra Čiviše není problém ani s protipožárními opatřeními. „Krajští hasiči nám potvrdili, že je vše podle norem a zákonů. Není důvod projekt jakkoliv měnit,“ uvedl Čiviš, který však v vzápětí možná odhalil hlavní důvod protestů stavbařů.

Podle něj je totiž vysoutěžená cena 256 milionů korun hluboko pod reálnou cenou díla. „Podle našich propočtů měl stát terminál a příjezdové cesty zhruba 350 milionů. Výsledná cena je na krev a já za ni firmám skládám obdiv,“ uvedl projektant Čiviš.

O navýšení ceny stavařům prý nejde

Podle Martina Havelky ze společnosti Chládek a Tiňtěra nejde stavbařům o navyšování ceny díla. Technikům prý jenom chyběly některé důležité části projektu, bez kterých nebylo možné stavbu začít.

„Měli jsme nějaké dotazy a zástupci investora nám slíbili, že nám je zodpoví. Takový je závěr čtvrtečního jednání. My si nyní dokumenty prostudujeme a podle výsledku se zařídíme,“ uvedl Havelka s tím, že firmy rozhodně nechtějí staveniště opouštět. „Jde nám o to, abychom v ruce měli kompletní dokumentaci, podle které lze postavit kvalitní dílo. Nic více za tím není třeba hledat,“ dodal Martin Havelka.

Na druhou stranu zatím není jisté, jak nejasnosti dopadnou. Podle reakcí politiků na zmíněný dopis je zřejmé, že v něm nestály žádné banální otázky.

„Členové představenstva firmy EBA za kraj nám oznámili, že přišel dopis od stavebníků, kteří našli chyby v projektu. Uvedli, že ve hře je možnost jejich odstoupení od smlouvy nebo třeba zastavení prací,“ uvedl na konci července hejtman Martin Netolický.

Společnost EBA vlastní ze dvou třetin město Pardubice a z jedné třetiny kraj. A právě jeho zástupci už dopředu avizovali, že se jim projekt příliš nezdá a jsou v něm chyby.

Posudek odhalil nedostatky

To potvrdil i posudek odborníků z Fakulty architektury Vysokého technického učení v Brně, který si kraj nechal zpracovat. Technici našli zhruba třicet problémů a nedostatků v budoucím provozu terminálu. Podle autorů posudku by bylo rozumnější terminál upravit a druhé patro nestavět vůbec. O něčem takovém však zástupci magistrátu nechtěli ani slyšet, a tak se stavba před dvěma měsíci rozjela.

I přes protesty se však zatím prý termín dokončení stavby nijak nezměnil. Dělníci totiž nyní pracují na stavbě obslužných komunikací a samotný terminál ještě růst nezačal.

„Z tohoto pohledu žádný problém nehrozí, stavba jde podle plánu,“ potvrdil Pavel Svoboda, který je zároveň pardubickým zastupitelem. „Věřím, že jsme si otázky vyjasnili a nyní už půjde vše podle toho, jak jsme se domluvili. Firmy nebudou riskovat své dobré jméno a dílo dokončí dle smlouvy,“ dodal.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Jiří Skalický, poslanec a kandidát TOP 09 z Pardubic.
Lídr TOP 09 vládu s ANO odmítá. Kolaborace je ale silné slovo, říká

Stranu TOP 09 povede do podzimních voleb v Pardubickém kraji poslanec, zastupitel Pardubic a primář pardubické nemocnice Jiří Skalický. Dvakrát se dostal do...  celý článek

O budoucnosti hokeje v Pardubicích rozhoduje nejen forma hráčů a trenérů, ale i...
Další rychlé peníze hokejovému klubu. Radní posílají Dynamu 15 milionů

Stabilizace HC Dynamo Pardubice dotovaná z rozpočtu města pokračuje. Poté, co se akcionáři neshodli na navýšení základního jmění klubu, radní posílají na účet...  celý článek

Pyrotechnici prověřovali na pardubickém nádraží podezřelou igelitku, byla v ní...
Pardubické nádraží na více než hodinu ochromila taška s marmeládami

Dvě stě padesát lidí ráno policisté evakuovali kvůli podezřelé tašce ve vestibulu pardubického vlakového nádrží. Přivolaní pyrotechnici bílou igelitku...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.