Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Terminál stavte dál. Vše je v pořádku, vzkazují firmám šéfové letiště

  10:41aktualizováno  10:41
Šéfové pardubického civilního letiště se na čtvrteční schůzce shodli, že výtky firem k projektu nového terminálu nejsou oprávněné a že by stavba za čtvrt miliardy korun měla dál pokračovat. Otázkou zůstává, jak na to zareagují manažeři, kteří pohrozili i odchodem stavbařů z letiště.

Průčelí budoucího terminálu. | foto: Vizualizace Magistrát města Pardubice

Minulý měsíc lidé z vedení stavebních firem Strabag a Chládek a Tiňtěra poslali na ředitelství společnosti East Bohemian Airport dopis, ve kterém si stěžovali na kvalitu projektu nového letištního terminálu. Ten přitom začaly firmy stavět teprve na začátku června. Nelíbila se jim třeba navržená konstrukce či protipožární opatření v budoucím vzdušném přístavu.

Jejich obavy se však lidé z vedení společnosti spravující civilní letiště rozhodli rychle rozptýlit. „Představenstvo společnosti EBA považuje všechny připomínky zhotovitele vedoucí k pozastavení části stavby za vypořádané a žádá zhotovitele o řádné pokračování výstavby terminálu,“ uvedl předseda představenstva firmy EBA Pavel Svoboda.

Podle něj není žádný důvod, aby firmy otálely s dalšími pracemi, protože celý projekt si jejich zástupci nastudovali před veřejnou soutěží o zakázku, kterou společně vyhrály.

„Postup firem je legitimní, chápu, že se chtěly zeptat na nějaké detaily projektu. Ovšem ten je v pořádku a dá se podle něj dál stavět,“ uvedl Svoboda.

Podle projektanta terminálu Petra Čiviše není problém ani s protipožárními opatřeními. „Krajští hasiči nám potvrdili, že je vše podle norem a zákonů. Není důvod projekt jakkoliv měnit,“ uvedl Čiviš, který však v vzápětí možná odhalil hlavní důvod protestů stavbařů.

Podle něj je totiž vysoutěžená cena 256 milionů korun hluboko pod reálnou cenou díla. „Podle našich propočtů měl stát terminál a příjezdové cesty zhruba 350 milionů. Výsledná cena je na krev a já za ni firmám skládám obdiv,“ uvedl projektant Čiviš.

O navýšení ceny stavařům prý nejde

Podle Martina Havelky ze společnosti Chládek a Tiňtěra nejde stavbařům o navyšování ceny díla. Technikům prý jenom chyběly některé důležité části projektu, bez kterých nebylo možné stavbu začít.

„Měli jsme nějaké dotazy a zástupci investora nám slíbili, že nám je zodpoví. Takový je závěr čtvrtečního jednání. My si nyní dokumenty prostudujeme a podle výsledku se zařídíme,“ uvedl Havelka s tím, že firmy rozhodně nechtějí staveniště opouštět. „Jde nám o to, abychom v ruce měli kompletní dokumentaci, podle které lze postavit kvalitní dílo. Nic více za tím není třeba hledat,“ dodal Martin Havelka.

Na druhou stranu zatím není jisté, jak nejasnosti dopadnou. Podle reakcí politiků na zmíněný dopis je zřejmé, že v něm nestály žádné banální otázky.

„Členové představenstva firmy EBA za kraj nám oznámili, že přišel dopis od stavebníků, kteří našli chyby v projektu. Uvedli, že ve hře je možnost jejich odstoupení od smlouvy nebo třeba zastavení prací,“ uvedl na konci července hejtman Martin Netolický.

Společnost EBA vlastní ze dvou třetin město Pardubice a z jedné třetiny kraj. A právě jeho zástupci už dopředu avizovali, že se jim projekt příliš nezdá a jsou v něm chyby.

Posudek odhalil nedostatky

To potvrdil i posudek odborníků z Fakulty architektury Vysokého technického učení v Brně, který si kraj nechal zpracovat. Technici našli zhruba třicet problémů a nedostatků v budoucím provozu terminálu. Podle autorů posudku by bylo rozumnější terminál upravit a druhé patro nestavět vůbec. O něčem takovém však zástupci magistrátu nechtěli ani slyšet, a tak se stavba před dvěma měsíci rozjela.

I přes protesty se však zatím prý termín dokončení stavby nijak nezměnil. Dělníci totiž nyní pracují na stavbě obslužných komunikací a samotný terminál ještě růst nezačal.

„Z tohoto pohledu žádný problém nehrozí, stavba jde podle plánu,“ potvrdil Pavel Svoboda, který je zároveň pardubickým zastupitelem. „Věřím, že jsme si otázky vyjasnili a nyní už půjde vše podle toho, jak jsme se domluvili. Firmy nebudou riskovat své dobré jméno a dílo dokončí dle smlouvy,“ dodal.



Nejčtenější

Vyschlá přehrada Pařížov se stala atrakcí, místo vody je měsíční krajina

Téměř vyschlá přehrada Pařížov na řece Doubravě. (7.8.2018)

Přehrada Pařížov byla postavená před 105 lety, aby chránila okolní krajinu před povodněmi. V roce 1997 ani její...

Zuřící řidič se vrhl na poslíčka s pizzou, který mu předtím vjel do cesty

Ilustrační snímek

Snaha o expresní doručení pizzy občas vede rozvozce ke stylu jízdy, který se spíše hodí na závodní okruh než na...



Muž nařezal dřevo a odjel. Od žhavých pilin mu málem chytla chata

Oheň zachvátil palivové dřevo. Stačila chvíle a přeskočil by na chatu.

O štěstí může mluvit chatař z Jankovic na Chrudimsku, který v pondělí dopoledne řezal vyschlé smrkové dřevo. Kotouč...

VIDEO: Chatař chytil zlodějku, která jej okradla a ujela na jeho člunu

Chatař si chytil zlodějku, která mu ujela na člunu

Chatař z domu v chatové oblasti nedaleko pardubické Cihelny úspěšně pronásledoval ženu, které mu ukradla cenné věci a...

Honí mě chlapi s lopatami, opakoval muž. Celou noc seděl na stromě

Městská policie Pardubice mění vzhled svých vozidel. Foto: MP

Neobvyklý zásah si brzy ráno připsali pardubičtí strážníci. Z koruny vzrostlého listnáče v chatové oblasti v Brozanech...

Další z rubriky

Sportovní park v Pardubicích rozpohyboval tisícovky dětí

Sportovní park Pardubice. (11.8.2018)

Kdo chtěl o víkendu zaparkovat v centru Pardubic, zejména tedy v blízkosti soutoku Labe a Chrudimky, brzy zjistil, že...

Jako pěst na oko, stěžují si lidé ve Třebové na novou tenisovou halu

V České Třebové vzniká nová tenisová hala. Neobejde se bez kritiky sousedů.

Spory mezi obyvateli České Třebové a vedením města vyvolala stavba nové tenisové haly. Lidé, kteří žijí v okolí, si...

Soupisky pro podzimní volby na radnice jsou v Pardubickém kraji už uzavřené

Radnice Pardubice.

V Pardubicích podalo kandidátku do komunálních voleb 15 uskupení, v roce 2014 jich bylo 17. V ostatních velkých městech...

Najdete na iDNES.cz