Nádraží v Letohradě, kde se kříží tratě na Ústí nad Orlicí, Hradec Králové a...

Nádraží v Letohradě, kde se kříží tratě na Ústí nad Orlicí, Hradec Králové a Králicko, projde rozsáhlou modernizací. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Podchod pod nástupišti si dal Letohrad při obnově nádraží jako podmínku

  • 2
Loni prošla kompletní rekonstrukcí trať z Ústí nad Orlicí do Lichkova. S jednou výjimkou - nádraží v Letohradě. Jeho modernizace, kterou plánuje Správa železniční dopravní cesty, vyjde na miliardu korun. A není to jediná investice do této železnice spojující východní Čechy s Polskem.

V Pardubicích při modernizaci zastaralého nádraží Českých drah překlene kolejiště nová lávka. Podle radních by totiž na prodloužení podchodu k sídlišti Dukla muselo město přispět neúměrně vysokou částkou.

Nádraží v Letohradě projde rozsáhlou modernizací.

V Letohradě měli stejný problém, ale vyřešili jej jinak. I tam přebíhají lidé přes kolejiště, aby si zkrátili cestu. Při chystané modernizaci jim však Správa železniční dopravní cesty postaví podchod a parkoviště na druhé straně k tomu. Město na akci přispívat nemusí.

„Prostě jsme si dali jasnou podmínku, že chceme podchod pod celým nástupištěm. Je to především kvůli bezpečnosti, výpravčí nám volají, že lidi přecházejí přes koleje, ale co s tím máme dělat?“ uvedl starosta Letohradu Petr Fiala.

Správa železniční dopravní cesty vybuduje parkoviště K + R, které by mělo podstatně usnadnit příjezd k vlakům. „Pomůže nám to obsloužit lokalitu Dolních Kunčic, lidé už to nebudou muset obcházet. Hodně bude využívané i parkoviště,“ uvedl starosta.

Přestavba nádraží bude stát přibližně jednu miliardu

Na trati mezi Ústím nad Orlicí a Lichkovem je od loňska nový železniční svršek, nová stanice v Lanšperku, moderní zabezpečovací zařízení i opravené mosty. Nádraží v Letohradě se přestavby dočká na konci příštího roku.

„Aktuálně se zpracovává dokumentace pro stavební povolení. Stavba má celkové investiční náklady ve výši přibližně jedné miliardy korun, její realizaci předpokládáme v letech 2019 a 2020,“ uvedl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Tesař.

Rekonstrukce má podle něj zajistit zvýšení rychlosti vlaků a propustnosti stanice. „Bude vybudováno elektronické zabezpečovací zařízení třetí kategorie. Dojde k rekonstrukci téměř celého kolejiště stanice, současně se vybuduje podchod na nové ostrovní nástupiště s bezbariérovým přístupem pomocí výtahů. Dále jsou navržena dvě nová vnější nástupiště, rovněž s bezbariérovými přístupy,“ uvedl Tesař.

Není to ale jediná investice do této tratě. Už nyní probíhají práce na přípravě pokrytí tratě Ústí nad Orlicí – Lichkov signálem GSM-R, který má zajistit bezpečnější provoz vlaků a snadnější dorozumívání strojvedoucích s řídícími provozu. Kontrakt za 152 milionů korun získala společnost Kapsch CarrierCom.

GSM-R signál je základní komunikační platformou pro evropské zabezpečovací zařízení na železnici, systém ETCS. Jeho instalace na českých kolejích začala v roce 2014, zatím na hlavních koridorech. „Předpoklad ukončení stavby je na přelomu let 2018 a 2019. Výhledově bude zadána stavba ETCS Ústí nad Orlicí – Lichkov,“ uvedl Tesař.