Připravit dráhu na Pardubickou je alchymie. Pomáhá i speciální přístroj

  14:40aktualizováno  14:40
Ať mají dostihoví trenéři metody jakékoli, a testují své svěřence v kopcích, nebo rovinatém Polabí, v jednom se vždycky shodnou. Přejí si, aby koně běhali po upravené dráze, dostatečně zavlažené, ale ne promočené. Pružné, ale ne tvrdé. Zkrátka - připravit dráhu před Velkou pardubickou je skutečná alchymie.

Správce pardubické dráhy Jiří Janda prochází a kontroluje dráhu tak, aby byla pro koně co nejbezpečnější. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Správce pardubické dráhy Jiří Janda si ovšem sám může ověřit, v jaké stavu je dráha a zda je potřeba přikropit. Slouží mu k tomu přístroj podobný dětskému měření výšky, jaký mají ve své ordinaci pediatři.

„Říká se mu pendometr, nebo půdometr a zjistíme s ním, jak je dráha tvrdá,“ říká Janda.

Do trávy v cílové rovině zabodne hrot pendometru a spustí kilogramové závaží z výšky jednoho metru na plochu velkou centimetr čtverečni. Toto opakuje celkem třikrát a na jednadvaceti místech, kudy koně poběží. První hodnota je 4,5 centimetru, druhá 6,5, třetí 8 centimetrů.

„Pokud by zaboření nemělo mezi sebou rozdíly, kůň se bude klouzat. Rozmočení musí být rovnoměrné do osmi centimetrů. Jestliže by to bylo víc, koně se budou bořit a smekat. Taková dráha je pak nebezpečná zejména v zatáčkách a před skoky, kde musí kůň cítit stabilitu pod nohama,“ říká Janda.

Podle tohoto měření je pak po přepočtu jasné, zda je dráha tvrdá, pevná, pružná, nebo měkká. „Dráha bude s velkou pravděpodobností pružná,“ říká Janda.

Závlahu obstarává počasí, takže zbývají poslední úpravy kolem překážek. „Tráva na dráze je posekaná na tu správnou velikost, teď už jen vysekat na několika místech před překážkami, aby koně dobře viděli, kdy mají odskočit,“ říká Janda.

Překážky jsou zvýrazněny bílou latexovou barvou. V Británii, kolébce dostihů, totiž nedávno zjistili, že na zelené trávě vnímá koňské oko lépe bílou barvu, než tu oranžovou.

Nejčtenější

Pohárová osmifinále: Slavia přešla přes Chrudim, Teplice vyřadily Duklu

Autor prvního gólu Jan Sýkora (vpravo) ze Slavie se raduje se spoluhráči. Vedle...

Fotbalový Mol Cup pokračoval dvěma osmifinálovými duely. V tom prvním prohrála Dukla s Teplicemi 1:3, když všechny tři...

Srážka vlaku s člověkem omezila provoz na koridoru u Pardubic

Ilustrační snímek

Neštěstí v kolejišti zkomplikovalo v páteční odpolední špičce cestu vlaky z Prahy na Moravu po koridoru. Mezi Přeloučí...

Svitavské ulice se náhle noří do tmy, na nádraží je lepší jít s baterkou

Potemnělé ulice ve Svitavách v těchto dnech osvěcovala jen dálková světla aut.

Kdo se v těchto dnech chystá ve večerních hodinách vlakem do Svitav, měl by se vybavit dobrou baterkou nebo svítilnou v...

Cedule označující nikoli Havlovo náměstí zmizela, starosta by ho chtěl

Cedule už z litomyšlského informačního centra zmizela.

Toto není náměstí Václava Havla, říkala ještě donedávna cedule poblíž litomyšlského zámku. Tabulku, která zpravidla...

Při čelním střetu zemřeli dva lidé na okraji Pardubic, zřejmě nepřipoutaní

Účastníci nehody nebyli podle hasičů připoutaní.

Spolujezdec ze staršího BMW a řidič dalšího osobního vozu značky Kia zemřeli před šestou ranní v Doubravicích na okraji...

Další z rubriky

Pardubičtí politici podepsali koaliční smlouvu, TOP 09 vyčkává

Radnice v Pardubicích.

Řada pardubických politiků se dostala do paradoxní situace. Zatímco šéfové ODS, KDU-ČSL a TOP 09 v Praze tvrdě tlačí na...

Kauza národního hřebčína je po letech u soudu, obžalobu četli tři hodiny

Část obviněných manažerů, kteří se domlouvali na opravách hřebčína

Krajský soud začal projednávat rozsáhlý případ oprav kladrubského hřebčína za evropské miliony. Obžaloba viní 17 lidí a...

VIDEO: Virem napadený rybník Buňkov vyvápnil vrtulník

V úterý proběhlo zavápnění rybníku Buňkov.

Přelouččtí rybáři v úterý splnili druhou podmínku veterinářů, a to, že do konce roku vydezinfikují vápnem rybník...

Najdete na iDNES.cz