Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Připravit dráhu na Pardubickou je alchymie. Pomáhá i speciální přístroj

  14:40aktualizováno  14:40
Ať mají dostihoví trenéři metody jakékoli, a testují své svěřence v kopcích, nebo rovinatém Polabí, v jednom se vždycky shodnou. Přejí si, aby koně běhali po upravené dráze, dostatečně zavlažené, ale ne promočené. Pružné, ale ne tvrdé. Zkrátka - připravit dráhu před Velkou pardubickou je skutečná alchymie.

Správce pardubické dráhy Jiří Janda prochází a kontroluje dráhu tak, aby byla pro koně co nejbezpečnější. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Správce pardubické dráhy Jiří Janda si ovšem sám může ověřit, v jaké stavu je dráha a zda je potřeba přikropit. Slouží mu k tomu přístroj podobný dětskému měření výšky, jaký mají ve své ordinaci pediatři.

„Říká se mu pendometr, nebo půdometr a zjistíme s ním, jak je dráha tvrdá,“ říká Janda.

Do trávy v cílové rovině zabodne hrot pendometru a spustí kilogramové závaží z výšky jednoho metru na plochu velkou centimetr čtverečni. Toto opakuje celkem třikrát a na jednadvaceti místech, kudy koně poběží. První hodnota je 4,5 centimetru, druhá 6,5, třetí 8 centimetrů.

„Pokud by zaboření nemělo mezi sebou rozdíly, kůň se bude klouzat. Rozmočení musí být rovnoměrné do osmi centimetrů. Jestliže by to bylo víc, koně se budou bořit a smekat. Taková dráha je pak nebezpečná zejména v zatáčkách a před skoky, kde musí kůň cítit stabilitu pod nohama,“ říká Janda.

Podle tohoto měření je pak po přepočtu jasné, zda je dráha tvrdá, pevná, pružná, nebo měkká. „Dráha bude s velkou pravděpodobností pružná,“ říká Janda.

Závlahu obstarává počasí, takže zbývají poslední úpravy kolem překážek. „Tráva na dráze je posekaná na tu správnou velikost, teď už jen vysekat na několika místech před překážkami, aby koně dobře viděli, kdy mají odskočit,“ říká Janda.

Překážky jsou zvýrazněny bílou latexovou barvou. V Británii, kolébce dostihů, totiž nedávno zjistili, že na zelené trávě vnímá koňské oko lépe bílou barvu, než tu oranžovou.




Nejčtenější

Nemrznoucí směs z ostřikovačů zmrzla, řidička převrátila auto na střechu

Řidička ztratila kvůli mrznoucí vodě na skle orientaci a narazila do dodávky.

Kuriózní dopravní nehodu, naštěstí bez vážnějších následků, vyšetřovali policisté ve čtvrtek v Letohradě na...

Po střetu s kamionem u Holic zahynula řidička, děti jsou těžce zraněné

Smrtelná nehoda u Holic (21.2.2018).

Tragickou bilanci má nehoda na silnici první třídy číslo 35 z Holic do Býště. Ve středu po šestnácté hodině se tam...



O pacienty se staralo dvacet cizinek bez povolení, zjistila policie

Policisté při zásahu proti nelegálně zaměstnávaným cizinkám.

Policisté odhalili v Pardubickém kraji 22 cizinců, kteří bez příslušného pracovního povolení pečovali o nemocné....

Na Svitavsku zemřel řidič auta. Nezvládl řízení a narazil do stromu

Řidička na Orlickoústecku nezvládla řízení a narazila do stromu (17. února...

V sobotu odpoledne mladý řidič nezvládl řízení na Svitavsku a s autem narazil do stromu. Muž na místě zemřel. Obdobná...

Spor o výsadbu u silnice z Chrudimi vyhrály stromy. Ale až u soudu

Spor o stromořadí. Policie mluví o ohožení bezpečnosti

Pro spor mezi zastánci a odpůrci výsadby stromořadí v těsné blízkosti silnic může středeční rozhodnutí pardubické...

Další z rubriky

Bez větších výhrad. Přípravu dálnice D35 kolem Vysokého Mýta nic nebrzdí

Z veřejného jednání o budoucí trase D35 Vysoké Mýto - Džbánov.

Nadále plynule by měly pokračovat práce na přípravě stavby D35 kolem Vysokého Mýta. Na středečním veřejném jednání...

Nový film. Musilovy Nejlepší kamarádky s Kohoutovou mají v neděli premiéru

Ve filmu Nejlepší kamarádky roli dvou sester ztvárňují (zleva) Gabriela...

Nejlepší kamarádky, krátkometrážní film, pod kterým je jako scenárista i režisér podepsaný herec Východočeského divadla...

Vyzyvatelé pardubického primátora už se hlásí do boje o jeho křeslo

Nový pardubický primátor Martin Charvát začal městu šéfovat. Nečekají na něj...

Komunální volby budou až na začátku října. Ovšem v Pardubicích už nyní hlavní favorité oznámili, kdo je povede jako...

Advantage Consulting, s.r.o.
TECHNICKÝ KOORDINÁTOR

Advantage Consulting, s.r.o.
Pardubický kraj
nabízený plat: 28 000 - 48 000 Kč

Najdete na iDNES.cz