„Vysoutěžili jsme firmu, která zpracovává projektovou dokumentaci. V druhé polovině roku dojde k demolici,“ řekl náměstek ředitele kladrubského hřebčína Radek Václavík.
Bourání znesnadňuje fakt, že v likvidovaných konstrukcích je nebezpečný azbest. Hřebčín tak čeká ekologická likvidace, která bude mít minimální nebo nulové důsledky na okolí.
Kromě parlamentu srovnají bourací stroje se zemí také kotelnu a takzvanou novou kočárovnu. Stavby pocházejí ze 70.- 80. let minulého století a historického areálu hřebčína nepatří.
Až budou odstraněny, území se zatravní. Pak bude vedení hřebčína ve spolupráci s památkáři řešit, jak místu vrátit původní historický ráz. Dobové prameny uvádějí, že na místě byla okrasná, ale i užitková zahrada.
Historik a krajinářský architekt nyní zkoumají, jak přesně to zde fungovalo v minulosti a podle toho doporučí, jak by krajina kolem zámku měla vypadat.
„Ï s památkáři řešíme, jak tuto nově vzniklou plochu využijeme,“ poznamenal Václavík.
K zemi půjde i krytá hala, která slouží jak pro výcvik starokladrubských koní, tak studentů z nedaleké střední školy, kteří se na klabonosých bělouších učí základům jezdectví. Do budoucna by měla její nástupkyně vyrůst přímo v areálu Střední školy chovu koní a jezdectví, která sídlí také v Kladrubech.
„Náklady vycházejí na 35 až 40 milionů korun a čekáme na výzvu. Bude–li tato výzva z evropských fondů, tak do ní hnedka naskakujeme. Pokud ne, bude otázka, v jakém čase se podaří vyřešit náhradu haly z vlastních krajských peněz, což je pochopitelně debata o rozpočtu,“ řekl náměstek hejtmana Roman Línek.
Hřebčín také zvětšuje parkovací plochy pro návštěvníky. Kdo nezaparkuje přímo u hřebčína, umístí svoje auto na parkoviště, které vzniklo v hospodářském areálu za silnicí.
„Chtěli bychom tady mít parkoviště pro 80 míst plus šest míst pro autobusy,“ řekl Václavík.
Návštěvníci si tak na jednom místě nejen zaparkují, ale budou si zde moci dopřát také lehké občerstvení. To začne fungovat hned po kolaudaci, která je naplánovaná na květen.