Letec Petr Mára na letišti v Kuněticích

Letec Petr Mára na letišti v Kuněticích | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Pardubický pilot si splnil sen, Kašparův let chce opakovat každý rok

  • 3
Nadšenci z pardubického Leteckého muzea Jana Kašpara mají po sobotním úspěšném přeletu s replikou Blériotu chuť opakovat historický let do Prahy každý rok. A s větší parádou, třeba přeletem celé skupiny historických letadel.

Pilot Petr Mára, který o víkendu sto let starý Kašparův výkon zopakoval, si splnil sen. K létání tíhl už odmalička. Jako kluk si vyráběl modely letadel, v patnácti začal létat doopravdy.

Na průkopníky letectví vždy hleděl s obdivem. Fascinovala ho jejich odvaha a snaha pořád zkoušet něco nového. Vzpomíná přitom na chvíli, kdy se poprvé rozhodl Kašparův dálkový let napodobit. (více o sobotním přeletu čtěte také zde)

"To vím docela přesně. Bylo to před dvaceti lety, kdy jsem tuhle trasu absolvoval poprvé. Bylo to s menším a lehčím letadlem Demoiselle z roku 1909. Tehdy to ale bylo s mezipřistáním. A tak jsem si řekl, že musím inženýra Kašpara napodobit, že musím tenhle přelet zopakovat. Jinak že nedám pokoj, dokud se mi to nepodaří," líčil Mára.

Cesta k vysněnému cíli ale nebyla zdaleka jednoduchá. Nejprve bylo třeba vyrobit repliku letadla, což bylo poměrně složité a bez party nadšenců by to absolutně nebylo možné.

V plánu bylo letět ve dnech, na které připadalo 100. výročí prvního Kašparova úspěchu. Pokusy v květnu a červnu ale zhatilo počasí. Blériot totiž potřebuje téměř absolutní bezvětří a nesmí pršet. Déšť by totiž poškodil plátno, kterým jsou potažena křídla.

V sobotu se letělo mírně odlišnou trasou

Pro úspěch ve třetím letošním pokusu udělali podle pilota Máry organizátoři snad úplně všechno. A promysleli i ty nejmenší detaily. Včetně naplánování mírně odlišné trasy od té Kašparovy.

"Bez toho to nejde. Nemůžete ohrozit sebe, ale hlavně hustý letový provoz a obyvatele měst, nad nimiž letíte. Instalovali jsme také nový silnější motor," uvedl historický letec, který nezapomněl ani na zdánlivé maličkosti, jako je oblečení.

"Tohle není květen, kdy letěl inženýr Kašpar. Je tu listopad a při tomhle počasí a větru, přestože nebude veliký, se člověk musí pořádně obléknout. Už kvůli tomu, aby mohl bezpečně ovládat stroj, který je vybaven jen základními přístroji," řekl letec.

Leteckou bundu a kožené kalhoty doplnily i historická kukla, brýle a stylová bílá šála. "Taky se samozřejmě musím schovat za motor, který poměrně výrazně topí. Ale na nohy, na ty bývá pěkná zima, takže jsem si vzal troje ponožky," dodal Mára s úsměvem.

Tahle opatření se mu vyplatila. Při sobotní cestě jej překvapilo drobné mrholení, které však ve zdraví přečkal.

Krátce po dosednutí v pražské Chuchli, ze kterého měl vzhledem k nevypočitatelnému větru trochu strach, byl pilot Mára samozřejmě navýsost spokojen.

Za rok by mohla letět celá skupina veteránů

A také plný chuti do dalších akcí. "Historický let budeme opakovat jako poctu inženýru Kašparovi a jeho vrstevníkům každý rok," plánuje. A myšlenku by bylo možné vylepšit o skupinový přelet historických letadel.

"Létalo by pět až šest historických strojů. Byl by to jistě evropský unikát," plánuje organizátor Martin Kindernay.