Tichá ulice Jana a Josefa Kovářů v Ústí nad Orlicí se k malé radosti tamních obyvatel změní. Právě tam příští rok začne vyrůstat nový urgentní příjem Orlickoústecké nemocnice, který by měl stát kolem 360 milionů korun a posunout toto zdravotnické zařízení na podzim roku 2020 do vyšší ligy.
Patrně největší krajskou investici tohoto volebního období umožní rozpočet, který schválili krajští zastupitelé na svém výjezdním zasedání v Moravské Třebové.
Plánované příjmy rozpočtu jsou necelé 4,529 miliardy korun a výdaje 4,348 miliardy.
„Stejně jako v předchozích letech se snažíme nastavit krajský rozpočet konzervativním způsobem a příliš neriskovat tím, že bychom schválili záporné saldo a poté v průběhu roku horko těžko hledali prostředky na některé investiční akce,“ uvedl hejtman Pardubického kraje Martin Netolický.
Proto je podle něj rozpočet přebytkový a zaměřený na investice. „Celkově se dostáváme do přebytku 181 milionů korun, které v průběhu roku společně s předpokládaným zvýšeným inkasem daní zapojíme znovu do investic ve všech oblastech,“ řekl hejtman.
Kraj dá příští rok první peníze i na další velké akce ve zdravotnictví. Na přípravu stavby nové Nemocnice v Moravské Třebové, jejíž cena se může vyšplhat až na čtvrt miliardy korun, a na centrální příjem pardubické nemocnice, kde se náklady budou pohybovat pravděpodobně kolem dvou miliard korun.
Největší chystané investice
|
Vedle v podstatě povinných investic do rozbitých silnic druhé a třetí třídy kraj podpoří například zahájení stavby provozní budovy tvrze Bouda nebo investice spojené se Zámkem Pardubice a Východočeským muzeem.
Zastupitel KSČM Václav Snopek však upozornil, že stav silnic druhé třídy a třetí třídy se příliš nezlepšuje.
„Investovali jsme v minulosti obrovské peníze, ale tyto silnice už zase potřebují opravu,“ uvedl Snopek. Chtěl vědět, jak kraj zajistí potřebné prostředky, aby dál nefungovalo toto „perpetuum mobile“.
Hejtman uvedl, že asociace krajů podporuje změnu zákona o Státním fondu dopravní infrastruktury tak, aby kraje nemusely každý rok čekat, zda a kolik peněz jim z Prahy na silnice přijde.
Spor o terminál je nejspíše u konce
Do cíle se blíží také několik let trvající přetahování zástupců kraje a Pardubic o to, jak má vypadat nový terminál na pardubickém letišti, které provozuje firma East Bohemian Airport (EBA), vlastněná společně městem a krajem, který má třetinový podíl.
Město si nakonec prosadilo nejen stavbu samotného terminálu, ale teď i dostavbu jeho druhého patra a parkoviště. Na druhou stranu kraj si dal podmínku, že to bude stát méně peněz.
„Finančně podpoříme rozumnou dostavbu druhého patra terminálu samotného. Pro nás je limitní částka za všechny projekty 45 milionů korun bez DPH, což pro nás dle podílu činí 15,3 milionu korun,“ řekl hejtman Martin Netolický.
Ještě v roce 2014 činilo zadlužení kraje přes dvě miliardy korun, loni to byla jen miliarda, letos se krajský dluh ale vyhoupl na jednu a čtvrt miliardy korun.
Podle výhledu rozpočtu Pardubického kraje do roku 2021, který schválili zastupitelé, by zadlužení mělo do pěti let klesnout k hranici sto milionů korun. To se samozřejmě nestane právě kvůli investicím do zdravotnictví. Na modernizaci pardubické nemocnice si kraj bude muset půjčit.