Politici si nyní nechají zpracovat právní rozbor, zda je to možné udělat.
„Jednotlivé funkční celky by pak mohli zajišťovat různí dopravci. Celý systém by nadále fungoval v rámci našeho systému IREDO, avšak s různými vozy,“ uvedl krajský radní pro oblast dopravy Michal Kortyš.
Pardubický kraj kvůli zajištění dopravy po roce 2019 oslovil České dráhy, RegioJet a Leo Express. Všechny tři společnosti mají zájem. Kraj doufá, že vpuštěním více firem do hry by mohl vyjednat víc, než kdyby se dohodl s jediným dopravcem.
„Chceme pro cestující maximální komfort a pro kraj především maximální efektivitu vynaložených prostředků. Jednání, která vedeme, posilují naši pozici a umožňují pro cestující v regionu vyjednat co nejlepší podmínky,“ uvedl Kortyš.
Kromě pohodlnějších sedaček kraj požaduje ve vozech klimatizaci, připojení k bezdrátovému internetu, ale také zásuvky 230V a USB. To je jasný vzkaz pro České dráhy.
„Nedovedu si představit, že by byly do ukončení platnosti smlouvy bez jakýchkoliv změn v provozu například motorové vozy řady 810. V roce, kdy bude smlouva končit, by tyto vozy jezdily téměř 50 let,“ uvedl hejtman Martin Netolický.
Slabina soukromníků je zřejmá. O společnosti Leo Express hejtman řekl, že nemá na regionálních tratích žádnou historii. „Je nutné se velmi detailně seznámit se zaslanými materiály,“ uvedl k tomu Netolický.
Pardubický kraj nevybírá dopravce soutěží, ale zvolil takzvané přímé zadání. Dopravci poslali kraji své nabídky a politici se rozhodnou, s kým budou dál jednat.