HC Eaton Pardubice

HC Eaton Pardubice | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Pardubickému hokeji slušel název Tesla. Slavia u fanoušků propadla

  • 8
Hokejoví fanoušci vybrali na iDNES.cz nejoblíbenější název z historie pardubického klubu. Nejvíc podle nich hokejovým dresům slušela Tesla, kterou měli hráči na hrudi přes 30 let. Nejméně se lidem líbí jméno z 50. let Slavia. Propadly i novější názvy, které určovali sponzoři.

Klub v téměř devadesátileté historii vystřídal už deset názvů a brzy se fanoušci seznámí s jedenáctým. Červenobílé mužstvo totiž opouští firma Eaton, a tak generální manažer Zbyněk Kusý hledá nového partnera, který změní jméno úspěšného celku.

S výhrou Tesly jako nejoblíbenějšího názvu se ztotožňuje i dlouholetý historik klubu Milan Černický.

Výsledky ankety zde

Do ankety se zapojilo 744 čtenářů, kteří dávali jednotlivým jménům známky jako ve škole. U každého názvu tak vznikla průměrná známka.

"Tesla se mi líbí nejvíc, a to hned z několika důvodů. Jednak v dresech s tímto znakem naši hráči získali tři tituly, jednak dresy i znak v této éře vypadaly skutečně dobře a také jsem dlouhé roky dělal právě v Tesle Pardubice, takže k ní mám vřelý vztah," uvedl Milan Černický, který se u hokeje pohybuje téměř padesát let.

Tesla dávala jméno pardubickému hokeji nejdéle. Konkrétně od roku 1960 až do roku 1991. Fanoušci dodnes používají jméno známé továrny i při skandování. Vítězství se tak u Tesly dalo čekat.

Na dalších pozicích se však už menší překvapení udála. Když Pardubice drtí svého soupeře, fanoušci vždy sborově spustí ohromující ryk: "Dynamo, Dynamo, Dynamo!" Ale právě z vrchu dosazené jméno klubu z komunistických let 1953 až 1960 se u fandů propadlo až na třetí místo.

S výslednou průměrnou známkou 1,76 ji přeskočilo prosté HC, tedy hokejový klub. Tak se klub jmenoval od roku 1991 do roku 1995 a pak v krátké éře v sezoně 2003 - 2004, než vedení klubu prodalo název týmu firmě Moeller.

"Osobně bych na první místo dal Dynamo. Přijde mi to nejvíc tradiční. Přece jen Tesla už trochu zavání komercí, je to vlastně podobné jako Eaton. Jinak proti prostému HC nic nemám, ale to je trochu málo, tak se žádný klub nejmenuje," uvedl šéf pardubického fanklubu Karel Klodner.

Moeller vadil méně než Eaton

Za pozornost stojí i to, že jméno zahraniční elektrotechnické firmy Moeller z novodobých přízvisek klubu fandům vadilo nejméně. Možná za to může i to, že právě pod touto hlavičkou získal klub v roce 2005 svůj historicky čtvrtý mistrovský titul, na který se čekalo dlouhých 16 sezon.

Jasně nejúspěšnější éra klubu se psala v době, kdy hráči měli na hrudi znak známé firmy. Tým získal tři tituly. Možná i proto se tento název lidem líbí nejvíce.

Jako druhý nejlepší název vybrali fandové prosté HC. Možná i proto, že když se tak klub krátce v roce 2003 jmenoval, měl pěkné dresy s odfrkujícím koněm.

Klub se tak jmenoval před 50 lety. Přesto se dodnes používá při skandování. V jeho barvách Pardubice získaly také svou první medaili v lize - bronz 1960.

"Lidem názvy Eaton a Moeller nijak nevadily, na druhou stranu se nikdy tato jména sponzorů v žádném pokřiku fanoušků neobjevila. Přitom to nejsou špatná jména, která by se nedala skandovat," míní Klodner.

Až za Moellerem pak skončil jeho nástupce Eaton nebo dlouhatánské názvy spojené s pojišťovnami, které plnily kasu klubu na přelomu tisíciletí.

Bez zajímavosti však není, že až za dost komplikovaným a ryze nesportovním názvem, jakým byl třeba HC ČSOB Pojišťovna Pardubice z roku 2002 nebo IPB Pojišťovna z let 1995 až 2002, skončila Slavia. Ta dávala Pardubicím nálepku od roku 1950 do roku 1953.

"Svou logiku to má. Jednak se tento název používal tak dávno, že si to už nikdo nepamatuje, a hlavně každý má jméno Slavia spojeno s úplně jiným, pražským klubem, který notabene není v Pardubicích vůbec oblíbený," dodal se smíchem Klodner.

Ačkoliv je zjevné, že fanoušci by uvítali nějaký tradiční název, musí se připravit na to, že za pár týdnů jim vedení klubu představí nového partnera, který změní jméno jejich týmu.

"Musíme to brát, jak to je. Buď se kluby budou jmenovat takto, anebo fandové dají za lístek dva tisíce. Pokud ani jedno ani druhé, budeme hrát s juniory a nikoho to nebude zajímat," řekl manažer Zbyněk Kusý.