Evropské peníze mohou pomoci rozšířit počet autobusů na stlačený plyn v pardubické MHD (ilustrační foto).

Evropské peníze mohou pomoci rozšířit počet autobusů na stlačený plyn v pardubické MHD (ilustrační foto). | foto: Karel Kopáč, MAFRA, MAFRA

Autobusy na stlačený plyn šetří miliony, pardubická MHD chce další

  • 4
Životní prostředí i peníze šetří autobusy pardubické MHD, které jezdí na stlačený zemní plyn. Dvacítku těch současných zanedlouho mohou doplnit další. Pomoci k tomu mají finance z evropských fondů.

"Věřím, že svým dílem budeme dál přispívat k tomu, aby se lidem v Pardubicích lépe dýchalo. Aby se při inverzích a dalších krizových dnech nemuseli bát vyjít na ulici," uvedl ředitel Dopravního podniku města Pardubic (DPMP) Tomáš Pelikán.

Zanedbatelná přitom podle něj není ani úspora v cenách paliva, která dosahuje více než polovinu nákladů na naftu.

Za poslední tři roky koupil Dopravní podnik celkem dvacet autobusů jezdících na CNG. A ročně ušetří na jejich provozu kolem deseti milionů korun. Od příštího roku by se počet ekologicky i ekonomicky výhodnějších autobusů v Pardubicích mohl ještě zvýšit.

"Z evropských fondů má přijít na nákup nových autobusů na stlačený zemní plyn do České republiky zhruba miliarda korun. Dotace by přitom měly pokrýt až čtyřicet procent kupní ceny," uvedl Zdeněk Prokopec, šéf neziskové Asociace NGV, která se zabývá zaváděním a provozem technologií pro využití zemního plynu v dopravě.

O dotaci podle něj budou moci žádat ve městech, která jsou nejvíce zatížená emisemi. Včetně prachových částic z dopravy.

"V Bruselu je všechno předjednané, teď už se čeká jenom na konečné znění dotačního titulu, které připravuje ministerstvo životního prostředí," dodal Prokopec.

V Pardubicích by zařazení do seznamu přivítali

Zda mezi těmi, kdo budou moci o dotaci žádat, budou i Pardubice, ale říci neodkáže.

"Tak to vám dnes zodpovědně opravdu nemůžu říct. Probíhající výměna šéfů na ministerstvu způsobila, že se všichni tváří jako tajemný hrad v Karpatech. A my o tom, jak bude konečná podoba podmínek vypadat, mnoho nevíme," postěžoval si šéf asociace.

"Dnešní dvacítku autobusů na CNG jsme koupili v posledních třech letech bez dotací, z vlastních prostředků. Dnes představují 27 procent našeho autobusového vozového parku. A v tomhle trendu chceme samozřejmě pokračovat," uvedl provozně technický náměstek ředitele Jaroslav Havel.

I tady v tuto chvíli čekají na konečné znění a vyhlášení podmínek, podle nichž se budou dotace poskytovat.

Autobusy na zemní plyn ale nejsou podle ředitele Pelikána jedinou alternativou, jak nahradit vozidla jezdící na naftu.

"Zvažujeme také využití elektrobusů. Ty jsou sice v provozu jen v několika městech v republice, ale první ohlasy na ně jsou veskrze příznivé. Teď budeme muset všechno spočítat, analyzovat a vyhodnotit," doplnil ředitel dopravního podniku Pelikán.