U pardubické arény je relativně malé parkoviště, další je u řeky. Obě nedokážou

U pardubické arény je relativně malé parkoviště, další je u řeky. Obě nedokážou pojmout nával fandů muziky. Při hokeji pomáhá zavření Hradecké ulice a Sukovy třídy. Foto: Michal Klíma, MAFRA

Parkování u arény chybí. Alej či lesík možná nahradí parkovací dům

  • 10
Koncerty kapel Kabát i amerických ZZ Top ukázaly, že pardubické aréně chybí parkování. Lidé parkovali i na místech, kde by se auta nikdy neměla objevit. Radnice chce reagovat postavením parkovacího domu. Existuje však i jednodušší recept.

Auta fanoušků skupiny Kabát parkovala v poslední dubnovou středu na chodnících, cyklostezce, na trávě, v zámecké aleji i přímo v lesíku. Stejné to bylo na začátku července, když do haly pro více než deset tisíc lidí dorazila americká rocková legenda ZZ Top. Pro parkování při obou akcích se dá použít jediné slovo - kalamita.

"To, co se tam děje, není normální. Řidiči jezdí po cyklostezce, stojí u ní, otevírají dveře proti projíždějícím cyklistům, bruslařům i chodcům," uvedl po koncertě Kabátů Petr Vaníček z Pardubic, který si na situaci stěžoval i u šéfa dopravního odboru radnice Vladimíra Bakajsy.

Nic však nezmohl. Ani při dalším velkém koncertě nebyla situace lepší a auta vyznavačů tvrdé muziky stála téměř až na zámeckém nádvoří.

Ovšem pozor, těžko lze vinit řidiče - ti prostě neměli šanci najít u arény volné místo.

"Situace je neúnosná, takto to nemůže pokračovat. Musíme parkování u haly začít řešit. Aréna je sice krásná, ale nemá dostatek parkovacích míst pro přespolní," uvedl náměstek primátorky František Brendl.

Místo torza parkovací dům

Ten hned přichází i s plánem, který by okolí největší haly v regionu mohl při masových akcích pomoci. Podle politika se Sdružení Pardubáci se musí vedení radnice začít zajímat o stavbu parkovacího domu.

Stejně musíme celé okolí arény přestavět. Ostudou je podoba Letního stadionu, bývalých jatek i torzo sportovní haly. V rámci plánovaných změn by se mělo najít místo pro parkovací dům či větší parkoviště," uvedl Brendl.

Podle něj by bylo ideální sehnat investora, který opraví fotbalový stadion a za to od města dostane pozemky v okolí, na kterých bude moci provozovat byznys. Jedním z nich by mohl být právě i parkovací dům. Ovšem je hned nutné dodat, že shánění bohatého mecenáše se vládcům magistrátu nedaří už minimálně deset roků.

"Pravda je, že v této ekonomické situaci není podobné jednání vůbec jednoduché. Na druhou stranu je potřeba na parkovací dům myslet už nyní, aby se na něj později nezapomnělo," doplnil Brendl.

Místo pro jeho nápad by se už navíc mělo brzy objevit mezi Tyršovými sady a arénou. Radnice totiž intenzivně připravuje zbourání torza haly, jejíž stavba navždy skončila po listopadu 1989.

"Právě chystáme výběrové řízení na firmu, která halu zbourá. Dá se počítat s tím, že nejpozději na podzim bude hotovo. Myslím si, že nebude úplně složité konstrukci zbourat, přece jen už přes dvacet let chátrá," uvedl vloni v říjnu náměstek pardubické primátorky Jindřich Tauber.

Na druhou stranu se dá najít i rychlejší a levnější způsob, jak řešit parkování během velkých akcí v hale. Jeden osvědčený už funguje během hokejových duelů, kde policie umožní parkování v pruzích na Sukově třídě i Hradecké ulici.

Ať se platí i na Sukově třídě

Například podle nedávno odstoupivšího šéfa městské policie Petra Kvaše by se při podobných akcích mělo na obou místech normálně vybírat parkovné.

"Nic lepšího nikdo nevymyslel, než že se za parkování platí. Což bude bolet, návštěvníci budou hudrat, ale když jdou do pražské O2 Areny, také počítají, že v tamním parkhausu zaplatí parkovné dvě či tři stovky. My parkhaus nemáme, takže se bude muset parkování udělat na plochách veřejných," uvedl Kvaš.