Na místě dnešní fontány bude nástupiště pro pasažéry městské hromadné dopravy.

Na místě dnešní fontány bude nástupiště pro pasažéry městské hromadné dopravy. | foto: Vizualizace: Pardubický magistrát

Nové okolí nádraží: terminál, socha Pernera, cyklodům i fontána

  • 11
V zcela zaplněném historickém sále pardubické radnice si v úterý desítky lidí vyslechly, jak bude po opravě vypadat prostor mezi vlakovým nádražím a lihovarem. Stavba za dvě stě milionů korun ho změní k nepoznání

Bude to boj s časem a také řidiči se během náročné stavby zřejmě dočkají nejedné nepěkné dopravní zácpy. Ovšem pokud oprava náměstí Jana Pernera, jak se území před vlakovým nádražím oficiálně jmenuje, dopadne podle plánů, Pardubice získají místo, na které budou moci být hrdé.

V sále radnice se zaplnila téměř všechna místa, o budoucí podobu Pernerova náměstí mají lidé zájem.

„Bude to termínově velmi napjaté, také dopravně nebude jednoduché tak složitou stavbu zvládnout, ale odměnou by nám měla být konečně důstojná brána do města,“ uvedl k projektu, který budou z více než poloviny platit švýcarské fondy, primátor Martin Charvát.

Ten byl sám podle svých slov zaskočen z toho, kolik lidí na veřejnou prezentaci plánů dorazilo.

A nutno podotknout, že lidé na radnici nevážili cestu zbytečně. Architekt celého projektu Tomáš Med totiž prozradil detaily, o kterých se zatím veřejnost nemohla dozvědět.

„V plánech myslíme i na umístění sochy Jana Pernera. Místo nese jeho jméno, navíc je spjatý se železnicí, takže to má logiku. Jeho mírně nadživotní socha bude stát přímo na chodníku, aby bylo zřejmé, že to je jeden z nás, Pardubáků. Bude kolem něj třicet pražců, které budou symbolizovat jeho věk,“ řekl Med.

Mezi zatím neoznámené novinky lze zařadit i tu o otevření už zapomenutého vchodu do budovy nádraží. Začne se totiž využívat ten východní ve směru od hlavní pošty. „Vstup tímto vchodem lidem nabídne úplně jiný zážitek, než těmi bočními. Pohled na strop a celý mohutný otevřený prostor je fascinující,“ uvedl Med s tím, že právě prostor mezi poštou a nádražím se změní prakticky úplně dokonale.

Vyroste v něm například fontána, která nahradí tu dnešní u lihovaru. Přibudou také lavičky, vysadí se stromy a udělá se důstojné parkoviště pro vozy taxislužby a zaměstnance pošty. V plánech nechybí ani parkovací dům pro kola, který lidé znají třeba z Hradce Králové.

„Pardubice jsou městem cyklistů, takže cyklodům je na místě. Za uložení kola se bude platit mírný poplatek,“ uvedl primátor.

Zastávka u lihovaru se ruší, spoje míří do terminálu

Největší stavbou přeměny okolí nádraží bude terminál pro hromadnou dopravu, který bude stát právě na místě dnešního vodotrysku. Ten bude natolik veliký, že bude zvládat dopravu v obou směrech. Kvůli tomu bude zrušená dnešní stanice u bývalého lihovaru.

„Lidé tak nebudou muset přecházet rušnou silnici. Terminál vybavíme i digitálními tabulemi a dalším zařízením, které zvětší komfort cestujících,“ uvedl šéf dopravního podniku Tomáš Pelikán.

Přestavba okolí pardubického nádraží

Pardubická radnice už měla v roce 2012 hotový projekt, včetně klíčových povolení. Nový terminál městské hromadné dopravy, přesun autobusového nádraží a další novinky měly stát čtvrt miliardy korun. Zhruba polovinou měli přispět správci švýcarských fondů. Podle plánů bývalého náměstka primátorky Martina Bílka se už v dubnu 2013 mělo začít stavět. Jenže pak Bílek musel z radnice odejít a z projektu sešlo. Vrátili se však k němu noví radní, kteří původní myšlenku zúžili zatím jen na prostou přestavbu blízkého okolí vlakového nádraží za necelých 200 milionů. Mezi nádražím, poštou, činžovním domem a silnicí u lihovaru chtějí zejména postavit terminál MHD. V druhé etapě by rádi přesunuli autobusové nádraží k marketu Lidl. První etapa by se měla začít budovat ještě letos, už v únoru začne soutěž na stavitele díla.

Terminál se podle architekta Meda bude vyznačovat hlavně svou vzdušností. „Nechtěli jsme zastínit budovu nádraží, a tak jsme dbali třeba na to, aby střecha byla co nejméně masivní. Bude to tak jenom jakási deska,“ uvedl Med.

Společně s kolegy našel před nádražní budovou i prostor pro parkoviště v tak zvaném režimu Kiss a Ride. V praxi to znamená, že tam bude možné na chvíli zaparkovat, naložit či vyložit pasažéra a zase odjet. Novinkou pak bude i to, že auta nebudou od nádraží odjíždět kolem pošty, ale vrátí se zase na křižovatku nedaleko hypermarketu Albert. „Zamezí se tak proplétání aut mezi trolejbusy,“ dodal Med.

Zatím se zdá, že by se mohlo začít stavět na jaře. Vše záleží na tom, zda se městu podaří včas získat všechna potřebná povolení a také vysoutěžit firmu, která terminál postaví. „Musíme věřit, že to stihneme,“ dodal primátor Charvát.