Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nové okolí nádraží: terminál, socha Pernera, cyklodům i fontána

  17:25aktualizováno  17:25
V zcela zaplněném historickém sále pardubické radnice si v úterý desítky lidí vyslechly, jak bude po opravě vypadat prostor mezi vlakovým nádražím a lihovarem. Stavba za dvě stě milionů korun ho změní k nepoznání

Na místě dnešní fontány bude nástupiště pro pasažéry městské hromadné dopravy. | foto: Vizualizace: Pardubický magistrát

Bude to boj s časem a také řidiči se během náročné stavby zřejmě dočkají nejedné nepěkné dopravní zácpy. Ovšem pokud oprava náměstí Jana Pernera, jak se území před vlakovým nádražím oficiálně jmenuje, dopadne podle plánů, Pardubice získají místo, na které budou moci být hrdé.

V sále radnice se zaplnila téměř všechna místa, o budoucí podobu Pernerova...

V sále radnice se zaplnila téměř všechna místa, o budoucí podobu Pernerova náměstí mají lidé zájem.

„Bude to termínově velmi napjaté, také dopravně nebude jednoduché tak složitou stavbu zvládnout, ale odměnou by nám měla být konečně důstojná brána do města,“ uvedl k projektu, který budou z více než poloviny platit švýcarské fondy, primátor Martin Charvát.

Ten byl sám podle svých slov zaskočen z toho, kolik lidí na veřejnou prezentaci plánů dorazilo.

A nutno podotknout, že lidé na radnici nevážili cestu zbytečně. Architekt celého projektu Tomáš Med totiž prozradil detaily, o kterých se zatím veřejnost nemohla dozvědět.

„V plánech myslíme i na umístění sochy Jana Pernera. Místo nese jeho jméno, navíc je spjatý se železnicí, takže to má logiku. Jeho mírně nadživotní socha bude stát přímo na chodníku, aby bylo zřejmé, že to je jeden z nás, Pardubáků. Bude kolem něj třicet pražců, které budou symbolizovat jeho věk,“ řekl Med.

Mezi zatím neoznámené novinky lze zařadit i tu o otevření už zapomenutého vchodu do budovy nádraží. Začne se totiž využívat ten východní ve směru od hlavní pošty. „Vstup tímto vchodem lidem nabídne úplně jiný zážitek, než těmi bočními. Pohled na strop a celý mohutný otevřený prostor je fascinující,“ uvedl Med s tím, že právě prostor mezi poštou a nádražím se změní prakticky úplně dokonale.

Vyroste v něm například fontána, která nahradí tu dnešní u lihovaru. Přibudou také lavičky, vysadí se stromy a udělá se důstojné parkoviště pro vozy taxislužby a zaměstnance pošty. V plánech nechybí ani parkovací dům pro kola, který lidé znají třeba z Hradce Králové.

„Pardubice jsou městem cyklistů, takže cyklodům je na místě. Za uložení kola se bude platit mírný poplatek,“ uvedl primátor.

Zastávka u lihovaru se ruší, spoje míří do terminálu

Největší stavbou přeměny okolí nádraží bude terminál pro hromadnou dopravu, který bude stát právě na místě dnešního vodotrysku. Ten bude natolik veliký, že bude zvládat dopravu v obou směrech. Kvůli tomu bude zrušená dnešní stanice u bývalého lihovaru.

„Lidé tak nebudou muset přecházet rušnou silnici. Terminál vybavíme i digitálními tabulemi a dalším zařízením, které zvětší komfort cestujících,“ uvedl šéf dopravního podniku Tomáš Pelikán.

Přestavba okolí pardubického nádraží

Pardubická radnice už měla v roce 2012 hotový projekt, včetně klíčových povolení. Nový terminál městské hromadné dopravy, přesun autobusového nádraží a další novinky měly stát čtvrt miliardy korun. Zhruba polovinou měli přispět správci švýcarských fondů. Podle plánů bývalého náměstka primátorky Martina Bílka se už v dubnu 2013 mělo začít stavět. Jenže pak Bílek musel z radnice odejít a z projektu sešlo. Vrátili se však k němu noví radní, kteří původní myšlenku zúžili zatím jen na prostou přestavbu blízkého okolí vlakového nádraží za necelých 200 milionů. Mezi nádražím, poštou, činžovním domem a silnicí u lihovaru chtějí zejména postavit terminál MHD. V druhé etapě by rádi přesunuli autobusové nádraží k marketu Lidl. První etapa by se měla začít budovat ještě letos, už v únoru začne soutěž na stavitele díla.

Terminál se podle architekta Meda bude vyznačovat hlavně svou vzdušností. „Nechtěli jsme zastínit budovu nádraží, a tak jsme dbali třeba na to, aby střecha byla co nejméně masivní. Bude to tak jenom jakási deska,“ uvedl Med.

Společně s kolegy našel před nádražní budovou i prostor pro parkoviště v tak zvaném režimu Kiss a Ride. V praxi to znamená, že tam bude možné na chvíli zaparkovat, naložit či vyložit pasažéra a zase odjet. Novinkou pak bude i to, že auta nebudou od nádraží odjíždět kolem pošty, ale vrátí se zase na křižovatku nedaleko hypermarketu Albert. „Zamezí se tak proplétání aut mezi trolejbusy,“ dodal Med.

Zatím se zdá, že by se mohlo začít stavět na jaře. Vše záleží na tom, zda se městu podaří včas získat všechna potřebná povolení a také vysoutěžit firmu, která terminál postaví. „Musíme věřit, že to stihneme,“ dodal primátor Charvát.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

V Rohovládově Bělé kontroluje bezpečné přecházení k základní škole brigádník.
Obce chtějí kamionům zatrhnout zkratku k D11, žádají „degradaci“ silnice

Kamionů už máme dost, řekli si starostové obcí na silnici I/36, která spojuje Pardubice s dálnicí D11. Po Pardubickém kraji chtějí, aby frekventovanou...  celý článek

Tragédii připomíná pamětní deska u břehu Labe.
Přívoz na Labi v Mělicích se před sto lety stal osudným sedmi mužům

Bylo časné chladné ráno. Sedm mužů, členů rekviziční komise, se právě chystá pokračovat v obhlídce zásob mouky, brambor a obilí, tedy surovin vhodných pro...  celý článek

Miroslav Míkovec, ředitel Ekocentra Paleta v Pardubicích.
Zkusíme získat peníze od firem a dárců, říká nový šéf ekocentra Paleta

Ekocentrum Paleta je starší než Česká republika, vzniklo už v srpnu roku 1990. Jeho dlouholetý ředitel Jiří Bureš nedávno z funkce odstoupil. Nový šéf...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.