Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Inteligentní doprava zpohodlní jízdu i parkování a odhalí přestupky

  8:11aktualizováno  8:11
Změří rychlost, přečte značku hříšníka, zaměří autobus, kterému následně spustí zelenou. Tyto a řadu dalších funkcí by měl mít inteligentní systém dopravy, který si chtějí společně pořídit Pardubice a Hradec Králové. Platit bude Evropská unie.

Nový systém by měl pružně reagovat na ucpané ulice a dočasně zavést proudy aut jiným směrem. Ilustrační foto. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Stavba obchvatů, které by měly pardubické dopravě definitivně ulevit, je stále v nedohlednu. Proto se radní zajímají o možnosti, jak jinak odšpuntovat ucpané ulice.

 Zelenou tak dostal plán na pořízení inteligentního dopravního systému.

„Město by projekt vyšel na 150 milionů a dotace na něj dá Evropská unie. Určitě je to možnost, jak pomoci přetížené dopravě v centru města,“ uvedl primátor Pardubic Martin Charvát.

Novinky se budou pořizovat v několika etapách v příštích letech. Jako první by mělo fungovat propojení mezi všemi 25 pardubickými světelnými křižovatkami, díky kterému bude možné spouštět zelené vlny.

„Na základě údajů z počítadel budeme vědět kolik, v jakou dobu a kde jede aut. Díky tomu budeme moci nastavit intervaly semaforů tak, aby doprava byla co nejvíce plynulá,“ uvedl šéf odboru dopravy na radnici Vladimír Bakajsa.

Čidla v asfaltu ohlásí volná parkovací místa

Systém však toho bude umět mnohem více. Například by měl řidičům přes informační tabule poradit, kde nejpohodlněji zaparkují.

„Plánujeme přímo do asfaltu na vybraných parkovištích instalovat čidla, která budou na dispečink hlásit, kde je zrovna volno. Tabule, které lidé znají třeba z dálnic, pak budou hlásit informaci řidičům,“ doplňuje Vladimír Bakajsa.

Systém by také měl značně vylepšit rychlost městské hromadné dopravy. „Bude provázán s GPS systémem v městských autobusech, které si zaměří, a pokud se přiblíží k semaforu, vozu přijde zelená,“ uvedl náměstek hradeckého primátora pro rozvoj Jindřich Vedlich.

Už horší zprávou pro řidiče je to, že systém bude natolik inteligentní a hlavně „pozorný“, že bude hlavně pomocí kamer odhalovat téměř všechny dopravní přestupky.

Kamerový systém totiž dokáže změřit rychlost vozidel a zaznamenat jejich poznávací značku. Uměl by také zvážit kamiony. Nákup takovýchto dopravních kamer by přivítal i komisař hradeckého policejního dopravního inspektorátu Stanislav Blažek.

Zjistit stovky přestupků je jedna věc, vyřešit je věc druhá

„Samozřejmě je to přínos, velmi dobrá forma prevence a jen ty nejlepší zkušenosti má policie s takzvaným úsekovým měřením rychlosti. Jen bych se rád dozvěděl, jakým systémem se budou likvidovat stovky nejrůznějších přestupků, které kamery logicky zaregistrují,“ uvedl komisař.

Podle pardubických zástupců, kteří teď začali celý obsáhlý projekt připravovat, jsou však represivní možnosti systému až na druhém místě.

„Celý projekt je na roky příprav. Spouštět se bude postupně. Určitě začneme křižovatkami, tak abychom dopravě ulevili a dokázali třeba řešit zácpy, které se konají pravidelně v dopravní špičce,“ uvedl Vladimír Bakajsa s tím, že první části celého systému by mohly fungovat do dvou roků.

O spuštění řízení dopravy se ovšem mluví v Pardubicích už dlouho. V minulém volebním období o něj stál náměstek primátorky Martin Bílek. „Do pololetí chceme zjistit, jak koordinují dopravu v jiných větších městech. Do konce roku by měla být vize hotová a možná už v roce 2013 fungovat v praxi,“ uvedl už v dubnu 2011 Martin Bílek. Nic se však nestalo. Nyní je ale situace jiná v tom, že Unie nabízí na projekt své dotace.

Náklady na zavedení systému v Pardubicích se podle zpracované studie předběžně odhadují na 150 milionů korun a v Hradci Králové na 250 milionů korun.

Vyšší náklady v Hradci Králové jsou podle Vedlicha proto, že má již zastaralé a dosluhující řízení semaforů, které bude nutné zcela vyměnit.




Nejčtenější

Nejkrásnější partie Krounky. Parádní výlet s ferratou, kterou zvládnou i děti

Krounka v Otradově

Doslova pohlazením po duši je putování údolím říčky Krounky na Chrudimsku. Nejhezčí pasáž pojmenovaná Šilinkův důl je...

ŘSD bez svolení provádí průzkum u D35, majitelé pozemků chystají žalobu

První viditelné práce jsou vidět na cestě mezi Újezdem u Sezemic a Rokytnem.

Lidé, kteří vlastní pozemky pod připravovanou stavbou dálnice D35 u Litomyšle, si stěžují, že jim zaměstnanci...



Manažery státní firmy, která vyrábí semtex, stíhá policie

Policisté před areálem chemičky Explosia v Pardubicích-Semtíně. (20. dubna 2011)

Policie stíhá dva klíčové manažery pardubického výrobce výbušnin Explosia kvůli podezření z nezákonného vývozu...

VIDEO: Pardubické kino Sirius se po mnoha letech otevřelo. Zavál smutek

Na vývěsní tabuli mohli diváci zjistit, co se právě v kině promítalo, nebo co...

Poslední film z pravidelného programu se promítal v pardubickém kině Sirius na Vánoce roku 2006. Od té doby unikátní...

Ústí žije. Smazalo obří ztrátu a v prodloužení dokonalo obrat

Michal Šotnar (vpravo) z Ústí trefuje jednu ze svých trojek proti Pardubicím....

Basketbalové Ústí nad Labem je v euforii. V šestém čtvrtfinále NBL porazilo Pardubice 88:87 po prodloužení a vynutilo...

Další z rubriky

Za utýrání seniora, který mu poskytl azyl, dostal recidivista 11 let

Martin Krpálek přichází před soud

Dvaačtyřicetiletý Martin Krpálek dostal jedenáct let vězení za utýrání muže, který mu poskytl azyl po návratu z...

Manažery státní firmy, která vyrábí semtex, stíhá policie

Policisté před areálem chemičky Explosia v Pardubicích-Semtíně. (20. dubna 2011)

Policie stíhá dva klíčové manažery pardubického výrobce výbušnin Explosia kvůli podezření z nezákonného vývozu...

Chrudim chce příští rok opravit prostor před vlakovým nádražím

Vizualizace přednádražního prostoru v Chrudimi.

Po obnově zanedbané čtvrti v Revoluční ulici chce Chrudim v příštím roce zkulturnit prostranství před vlakovým...

Najdete na iDNES.cz