To, že loni se lidé koronaviru báli mnohem více a na jaře daleko úzkostlivěji dodržovali všechna omezení, je známá věc.
Ovšem dá se to doložit i přesnými čísly. A to i z oborů, které na první pohled s pandemií nesouvisí. Třeba z měření kvality vzduchu v Pardubicích.
„Minulý rok k nám byl – alespoň z hlediska kvality ovzduší – mimořádně milosrdný,“ uvedl bývalý inspektor kvality životního prostředí a také pardubický zastupitel Miroslav Rubeš. Ten se údaji z měřicích stanic zaobírá roky a v těch loňských našel zajímavou souvislost s opatřeními proti šíření nákazy.
„Koncentrace polétavého prachu o velikosti částic do 10 mikrometrů na metr krychlový se označují jako PM10. Jeho čtyřiadvacetihodinový imisní limit pro ochranu zdraví činí 50 mikrogramů na metr krychlový. Tato hodnota nebyla v roce 2020 dodržena jen v pěti případech. O rok dříve došlo k 11 překročením. Povolených je 35 překročení ročně,“ uvedl Rubeš s tím, že výrazný pokles překročení limitu prachu jednoznačně souvisí s menším provozem v ulicích.
„Už několik let jsou hlavními zdroji znečišťování ovzduší spalovací motory dopravních prostředků. Negativně ale ovlivňují kvalitu ovzduší i elektrárny, technologické zdroje továren nebo kotle na vytápění domácností,“ doplnil bývalý pardubický komunální politik.
Snížení mobility pomáhá i při opravě nadjezdu
To, že doprava nedosahuje intenzity před začátkem pandemie, je jasné každému, kdo občas sedne v Pardubicích do auta. Úbytek aut potvrzuje i chytrý systém řízení dopravy, který Pardubice na sklonku minulého roku začaly instalovat na křižovatky.
Ten nyní například pomáhá při uzavření nadjezdu Kyjevská u nemocnice. Původně měli odborníci strach z kolapsu dopravy, ale vlastně vše probíhalo v klidu.
„Nestalo se vůbec nic, 6 000 aut, která obvykle přes most jezdila, pohltilo město úplně bez problémů. V tomto nám nahrává covid, intenzita aut je snížena až o 30 procent proti předcházejícímu stavu,“ komentoval situaci náměstek primátora Petr Kvaš z ODS.
Nicméně i na monitoringu ovzduší je patrné, že loni touto dobou byla intenzita dopravy ještě mnohem nižší. Dokazuje to i fakt, že limity prachu jsou nyní překračovány mnohem častěji.
„Již dnes je zřejmé, že tak nízký počet překročení limitní hodnoty polétavého prachu jako v minulém roce se letos nebude opakovat. Za první dva měsíce roku 2021 byl totiž limit překročen už po dobu devíti dní,“ uvedl Rubeš s tím, že kvalitu vzduchu dlouhodobě monitorují stanice na Dukle a v Rosicích nad Labem.
„Ale v blízkosti dopravně zatížených silnic, kde se pohybují i chodci, se kvalita ovzduší neměří,“ doplňuje s odkazem na to, že třeba u Paláce Pardubice bude situace s prachem ještě mnohem horší.
Loňské jarní snížení dopravy podle České televize dokládají i data ze sčítačů na dálnicích a silnicích první třídy. Loni se doprava v březnu skokově propadla o 50 procent, nyní se až do uzávěry okresů jednalo maximálně o dvacetiprocentní pokles oproti době před covidem.
V Pardubicích ale loni také extrémně pršelo. Právě na východě Čech spadlo během roku 2020 vůbec nejvíce vody v celé České republice a to mělo přímý vliv na pokles hodnot přízemního ozonu.
„Hodnota osmihodinového cílového imisního limitu přízemního ozonu, který činí 120 mikrogramů na metr krychlový, byla v minulém roce překročena pouze v 9 případech. V roce 2019 přitom došlo hned ke 23 překročením. Ke zvýšení koncentrací přízemního ozonu dochází v létě při vyšší teplotě vzduchu,“ popsal jednu z mála výhod chladnějšího a deštivého léta Miroslav Rubeš.