Po Pardubicích se nyní cestuje lépe, než ještě před několika dny.

Po Pardubicích se nyní cestuje lépe, než ještě před několika dny. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Řidičům se ulevilo, Pardubice se rozjely. Pomohlo i zrušení pruhů

  • 6
Vypadá to, že se řidičům v Pardubicích po dlouhých týdnech aspoň částečně ulevilo. Kolony v centru zkrátilo dokončení opravy mostu na rychlodráze a zabralo i zrušení vyhrazených pruhů pro MHD. Navíc v pondělí končí omezení v Dražkovicích.

Na nějaké velké oslavy to sice není, ale přesto se řidiči jezdící po Pardubicích mohou mírně zaradovat. Oproti dopravním kolapsům v září a v říjnu se nyní po městě cestuje lépe.

Skončilo nebo brzy skončí několik staveb na silnici a nakonec se osvědčilo i zrušení speciálních pruhů pro hromadnou dopravu na Masarykově náměstí a Sukově třídě.

„Bez pruhů jezdíme něco přes týden a musím říct, že se nic dramatického neděje. Jízdní řády dodržujeme. Mám ale pocit, že to není kvůli zrušení speciálních pruhů,“ uvedl šéf pardubického dopravního podniku Tomáš Pelikán.

Zlepšení situace v ulicích dává do souvislosti především s tím, že ve stejnou chvíli, kdy se rušily pruhy, skončila oprava mostu na Hlaváčově ulici, které Pardubičtí přezdívají rychlodráha. „Díky tomu řidiči přestali objíždět zúžení a semafory středem města, a tak se tam nyní logicky jezdí lépe,“ uvedl Pelikán.

Řidiči se zatím do obnovených pruhů bojí jezdit

Své tvrzení opírá o lehce ověřitelný fakt. Pruhy jsou sice zrušené, ale mnoho aut v nich stejně nejezdí. Řidiči si na omezení zvykli a nyní jezdí podle toho, co si zafixovali.

„Jezdím po Sukově třídě často, a tak se snažím využívat nově povolený pravý pruh. Většinou v něm jedu sám s trolejbusem. Ostatní se drží vlevo, tak jak jim dlouho přikazovaly značky,“ uvedl Karel Mareš, který centrem města cestuje denně.

„Když se kouknu na kamerový systém, tak vidím, že 90 procent řidičů jezdí jenom v levém pruhu,“ potvrdil Pelikán.

Radní se rozhodli zrušit pruhy pro MHD, taxi, záchranáře a cyklisty i kvůli tomu, že si na ně stěžovali řidiči. Nezdálo se jim, že musí stát v koloně, když vedle nich byla prázdná silnice.

„Svoji roli hrály názory mnoha obyvatel Pardubic. Chceme proto vyzkoušet, zda zpřístupnění všech jízdních pruhů veřejné dopravě pomůže v dopravních špičkách, nebo to naopak způsobí ještě větší komplikace,“ řekl primátor Pardubic Martin Charvát.

Dlouhatánské fronty mizí

Zatím platí tedy první varianta. Pardubice lze nyní projet rychleji než před pár týdny i třeba kvůli tomu, že skončila rekonstrukce kanalizace v Popkovicích. I tam řídil kyvadlovou dopravu semafor a tvořily se dlouhé kolony v obou směrech.

„Ještě se dodělávají chodníky, ale to už nemá fatální důsledky pro plynulost dopravy. Horší to bude na jaře, až se bude pokládat nový povrch silnice,“ uvedl starosta šestého obvodu Petr Králíček.

Skončila také krátká rekonstrukce silnice nedaleko brány do chemičky Synthesia v Semtíně. Ta hodně řidičů na začátku týdne zaskočila, protože o ní nevěděli, a navíc se postarala o dlouhatánské fronty, které na jedné straně končily v Lázních Bohdaneč na druhé až u hypermarketu Globus. Navíc už dnes zmizí dopravní omezení nedaleko Dražkovic, které omezovalo dopravu mezi Pardubicemi a Chrudimí.

Naopak na rozšíření silnice u rafinérie Paramo se bude pracovat až do podzimu 2017.