Vedení Pardubic čelí kritice, že v minulém volebním období tehdejší radní v čele s primátorem Martinem Charvátem (ANO) překročili své pravomoci. Před volbami totiž rozhodli o dotaci pro Dopravní podnik města Pardubice, přestože ji zastupitelé neschválili.
Radní tvrdí, že vše bylo v pořádku. Když však opozice chtěla, ať věc posoudí kontrolní a finanční výbor a právníci magistrátu, původní radniční koalice nyní posílená členy ODS tomu svými hlasy ve čtvrtek v zastupitelstvu zabránila.
„Za celou porevoluční historii města Pardubic se neodehrálo to, co nazýváme politickým faulem, že by měsíc před volbami došlo ke koupení voličů částkou v rozmezí třech až pěti milionů korun,“ uvedl zastupitel ODS Karel Haas, který na rozdíl od většiny svých stranických kolegů odmítl vstoupit do široké radniční koalice ANO, ODS, Koalice pro Pardubice, Sdružení pro Pardubice a ČSSD. Detailní zprávu o přešlapu radních připravil s opozičním zastupitelem Františkem Brendlem (Pardubáci).
Pardubičtí zastupitelé letos v lednu vyzvali radu, aby do února 2018 projednala možnost zlevnění nebo zrušení jízdného v MHD pro osoby starší 70 let. Radní nakonec až v červenci rozhodli, že zavedou jízdné zdarma pro seniory starší 70 let od 1. září.
Primátor: Nikdo nečekal, že si to zastupitelé rozmyslí
„Ano, možná je nabíledni se omluvit, že nám to trvalo trochu déle a že jsme tohle projednali ve své kompetenci až 23. července 2018. Měli jsme být rychlejší a měli jsme to zvládnout v únoru,“ uvedl primátor Martin Charvát.
Potíž je v tom, že peníze dopravnímu podniku podle opozice musí poslat zastupitelé, a ne městská rada. Radní si chtěli nechat dotaci dodatečně schválit na jednání zastupitelů letos v září. Tehdy ale nesehnali dost hlasů a peníze na dotaci schváleny nebyly. Přesto slevu nezrušili ani pak. „Možná nikdo při přípravě nepředpokládal, že těch 27 zastupitelů, kteří to chtěli, si to rozmyslí a v září zničehonic nepodpoří návrh a nepokryjí ho finančně,“ komentoval to primátor, který pochybení odmítá.
Opoziční zastupitel František Brendl (Pardubáci) označil vysvětlení primátora za dětinskou výmluvu. „Všichni víme, proč to usnesení bylo přijato, proč vešlo v platnost 1. září na začátku volební kampaně do komunálních voleb. Proč nemohli počkat do zářijového zastupitelstva, kdy to normálním způsobem mohlo projít schválením, nebo neprojít,“ uvedl Brendl.
Dopravní podnik kvůli chybě nedostal dotaci
Kvůli chybějícímu usnesení dopravní podnik nedostal dotaci. Zastupitelé Pardubic se ve čtvrtek rozhodli zpětně mu za letošní rok poslat čtyři miliony. Zároveň uvolnili peníze, které pokryjí náklady na slevu pro celý příští rok.
Na druhou stranu radniční koalice ANO, ODS, Koalice pro Pardubice, Sdružení pro Pardubice a ČSSD ukázala svoji sílu, když ve třech hlasováních zabránila tomu, aby se možným protiprávním jednáním rady zabývaly dva výbory zastupitelstva a magistrát.
„Opravdu jsme to nečekali, zpráva, kterou jsme předložili, byla nesmírně závažná. Jsem v mírném šoku, že to chtějí zamést pod koberec,“ uvedl František Brendl.
Vedení města nicméně muselo přiznat, že dotování jízdného se po mnoho let odehrávalo nestandardně. „Administrace a poskytování dotací k jízdnému MHD není mezi městem a dopravním podnikem upraveno písemnou smlouvou,“ uvedl Hass.
S tímto závěrem radní souhlasí. Ředitel Dopravního podniku Tomáš Pelikán dokonce oznámil, že chce mít tuto smlouvu v ruce co nejdříve. Zastupitelé rozhodli, že to město musí do konce ledna napravit. To bylo jediné, v čem opozice v této věci uspěla.