Výletní loď Arnošt patří k jednomu z turistických taháků Pardubic. Když to covid či počasí umožní, loď jezdí plná a místo na palubě je nutné si zajistit s velkým předstihem.
I proto chtějí pardubičtí radní koupit zbývající akcie společnosti Pardubická plavební, v níž městu a Nadaci pro rozvoj města Pardubic patří společně podíl 42,08 procenta. Cílem transakce je sloučení zmíněné firmy a dopravního podniku, který loď provozuje a opravuje.
„Ambicí města je získat veškeré akcie společnosti a sfúzovat ji s dopravním podnikem. Ten již loď a přístaviště provozuje, byl by vlastníkem a zjednodušily by se vzájemné vztahy,“ uvedl náměstek pardubického primátora Jan Mazuch z ODS.
Ten pro svůj návrh našel mezi zastupiteli jasnou podporu. Ovšem zatím se nehlasovalo o tom nejdůležitějším, tedy o ceně akcií. Největší podíl 43,42 procenta patří Martinu Vaškovi, který jej Pardubicím před časem nabídl. A podle předloženého návrhu by mu město za ně mělo vysázet zhruba sedm milionů korun. To je například podle zastupitele za ODS Karla Haase neúměrně moc.
„Záměr nákupu podporuju, ale mám pochybnosti o ceně, za kterou bychom měli získat akcie od pana Vaška. Společnost je dlouhodobě ztrátová, nebýt dotací města a kraje, tak by Pardubická plavební vůbec fungovat nemohla. Dát za ty akcie 7 milionů by nebylo vůbec adekvátní,“ uvedl Karel Haas, kterému se nezdál ani odborný posudek na cenu akcií.
„Znalecký posudek pracuje jen s majetkem firmy, ale ne s tím, že za svou existenci prodělala miliony korun,“ dodal s tím, že cena se musí upravit směrem dolů.
26. května 2020 |
Pardubický kraj drží ve společnosti 5,73 procenta, město Přelouč 1,27 procenta. Zbývající nevyzvednuté akcie by pro město vydražila Nadace pro rozvoj města Pardubic, se kterou by se pak radnice vyrovnala. Nejspíše směnou pozemků.
Rekreační plavbu dotují Pardubice i Pardubický kraj. Z domovského přístaviště za zimním stadionem se Arnošt vydává směrem na Brozany, Kunětice nebo na Srnojedy a druhým rokem také do Přelouče.
Loď čekají opravy
Pardubice také budou muset nechat výletní loď zkontrolovat a opravit, v listopadu jí vyprší desetiletá platnost osvědčení. Náklady dosáhnou asi milionu korun, protože loď se nemůže dostat do suchého doku ve Chvaleticích, ale bude se muset vyzvednout, opravit a opět vrátit na vodu. Koupit novou loď by bylo příliš nákladné.
„Lodi už je 21 let a nutno uznat, že plavidlo je poplatné své době, kdy vzniklo. Nyní loď musí projít technickou prohlídkou, tou asi projde, ale její životnost se blíží ke konci,“ uvedl radní a šéf dopravního podniku Tomáš Pelikán.
Podle člena Strany zelených Jakuba Kutílka by město mělo dbát i na větší ekologičnost lodě. Ta jezdí na naftu. „Byl bych taky rád, kdybychom mohli časem provozovat nějakou loď, která je ekologičtější než současný Arnošt,“ uvedl politik zvolený za Piráty.
„Výhledově počítáme s tím, že pořídíme nové plavidlo a to bude kompletně elektrické,“ doplnil Pelikán, podle kterého by nákup akcií mohl zlepšit ekonomiku výletní lodě.
„Pokud zmizí nájemné za kotviště, které nyní dělá statisíce za rok, tak se nám zlepší ekonomika projektu. Provozní bilance tak bude buď nulová, nebo mírně zisková,“ dodal.