Z Pardubic do Havlíčkova Brodu budou po letech opět jezdit spěšné vlaky

  15:00aktualizováno  15:00
Na důležitou železniční trať Pardubice - Havlíčkův Brod se od prosincového jízdního řádu po letech vrátí spěšné vlaky. Rozhodl o tom Pardubický kraj, který doufá, že na železnici přiláká nové cestující.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: České dráhy

Na trati z Pardubic do Havlíčkova Brodu jezdí poloprázdné vlaky a lidé stále častěji přesedají do aut. Nepříznivý trend, který jen zahušťuje dopravní zácpy nejen v Pardubicích, by se mohl změnit.

Od prosince totiž budou pravidelně mezi Pardubicemi a Havlíčkovým Brodem jezdit spěšné vlaky. Náměstek hejtmana Michal Kortyš uvedl, že se na společném dotování nových spojů dohodl Pardubický kraj s krajem Vysočina. 

„Dohodli jsme se, že se o náklady podělíme, vsadíme mezi pomalé vlaky rychlé, aby lidé při jízdě z práce a do práce nemuseli trávit cestováním zbytečně moc času, když vlak zastavuje v každé dědině,“ uvedl Kortyš.

Spěšné vlaky by podle něj měly jezdit přibližně v dvouhodinovém taktu. Na této trati před šesti lety jezdily a měly úspěch, přilákaly více cestujících. Pak ale z jízdních řádů zmizely kvůli nové a mezi cestující nijak oceňované strategii Pardubického kraje, která preferovala autobusy.

Nyní by zde měly České dráhy nasadit RegioSharky, které by využily zlepšení parametrů nedávno nákladně rekonstruované trati, jež umožňuje mezi Chrudimí a Chrastí dosahovat rychlosti až 100 kilometrů v hodině.

S nápadem na návrat do roku 2011 přišla Chrudim. „Spěšné vlaky zásadně zlepší a zrychlí dopravní spojení chrudimského regionu i obcí na trati, včetně Chrasti, Skutče i Hlinska nejen s Pardubicemi, ale i s Prahou a Hradcem Králové,“ uvedl před časem předseda chrudimské dopravní komise Alexandr Němec.

„Pro Chrudim to tak velký význam nemá, ale rozhodně se zlepší severojižní spojení od Jihlavy po Hradec Králové. Pokud bude spojení rychlejší, mohli by lidé zase víc využívat železnici,“ uvedl místostarosta Chrudimi Jaroslav Trávníček.

Kraj ušetřil 50 tisíc kilometrů na jiných neefektivních spojích

I když kraj původně nad nápadem chrudimských politiků zrovna nejásal, nakonec dospěl k závěru, že to je cesta správným směrem. Peníze na dotování spojů ušetřil jinde. Zrušil totiž takřka nepoužívané spoje většinou na hranicích kraje, kde se několik let pokoušel vzkřísit lokálky, které si předtím přestal objednávat.

Jízdní řády

Jízdní řády vlaků, autobusů a MHD zdarma

„Kilometry ušetřené na těchto neefektivních spojích - letos padesát tisíc kilometrů - jsou při nejbližší změně jízdního řádu využity k posílení zrychlených spojů na efektivních tratích,“ uvedl náměstek hejtmana Michal Kortyš.

Kraj takto nasadil rychlejší vlaky na trať Ústí nad Orlicí - Letohrad a nyní to bude opakovat na trati Pardubice - Havlíčkův Brod.

Žádost Chrudimi o spěšné vlaky přišla paradoxně ve chvíli, kdy se začalo projednávat vybudování takzvané Ostřešanské spojky. Správa železniční dopravní cesty chtěla postavit novou trať mezi Pardubicemi a Chrudimí, ale její zasazení do krajiny odmítli lidé v Ostřešanech i radní v Chrudimi. Politici v Chrudimi namítli, že pro lidi by bylo spíše užitečnější vylepšit jízdní řád na stávající trati.

„Pokud by spěšné vlaky měly být jakousi náhradou za vybudování Ostřešanské spojky, tak by to bylo špatné. Trať je nutné zrychlit, investovat do ní, aby byla atraktivnější, úspora času v řádu procent nepomůže,“ uvedl organizátor dopravy Robert Koblížek.

Nejčtenější

Pohárová osmifinále: Slavia přešla přes Chrudim, Teplice vyřadily Duklu

Autor prvního gólu Jan Sýkora (vpravo) ze Slavie se raduje se spoluhráči. Vedle...

Fotbalový Mol Cup pokračoval dvěma osmifinálovými duely. V tom prvním prohrála Dukla s Teplicemi 1:3, když všechny tři...

Srážka vlaku s člověkem omezila provoz na koridoru u Pardubic

Ilustrační snímek

Neštěstí v kolejišti zkomplikovalo v páteční odpolední špičce cestu vlaky z Prahy na Moravu po koridoru. Mezi Přeloučí...

Svitavské ulice se náhle noří do tmy, na nádraží je lepší jít s baterkou

Potemnělé ulice ve Svitavách v těchto dnech osvěcovala jen dálková světla aut.

Kdo se v těchto dnech chystá ve večerních hodinách vlakem do Svitav, měl by se vybavit dobrou baterkou nebo svítilnou v...

Cedule označující nikoli Havlovo náměstí zmizela, starosta by ho chtěl

Cedule už z litomyšlského informačního centra zmizela.

Toto není náměstí Václava Havla, říkala ještě donedávna cedule poblíž litomyšlského zámku. Tabulku, která zpravidla...

Žák zdemoloval dveře, lavice i podlahu, podle znalce byl nepříčetný

Ilustrační snímek

Vykopnuté dveře na dámské toaletě, zdemolované lavice i proražené linoleum na podlaze. To je necelý výčet řádění...

Další z rubriky

Násilník ohrožoval nožem bývalou partnerku, vykopl dveře od dvou bytů

Kuchyňský nůž, jímž se muž pokusil zavraždit svou manželku.

Jako smyslů zbavený řádil v Ústí nad Orlicí muž, který hledal svoji expartnerku. Když nebyla doma, vykopl dveře bytu...

Nové sochy září na šedém morovém sloupu, do několika let se prý sladí

Ukotvení morového sloupu.

Jeden z nejhodnotnějších morových sloupů v České republice je po šesti letech opraven. Jen pár hodin před nedělním...

Primátorem Pardubic je opět Martin Charvát, mandát obhájil jako druhý

Hnutí ANO 2011 vede do voleb Martin Charvát.

Až překvapivě hladce probíhalo v pondělí večer ustavující zastupitelstvo města Pardubic. Domluvená koalice ANO, ODS,...

Seriál o motorickém vývoji: Co se děje ve třetím roce?
Seriál o motorickém vývoji: Co se děje ve třetím roce?

Děti ve třetím roce života své okolí baví rozpustilostí. Rády tančí, zpívají i vyprávějí. Jejich motorický vývoj jde stále kupředu a je na rodičích, aby se na něm aktivně podíleli.

Najdete na iDNES.cz