Zmenšený model sochy Jana Pernera. 30 pražců bude symbolizovat dožitý věk úspěšného inženýra. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Vedle Kašpara s vrtulí se Pardubice dočkají i sochy Pernera mezi pražci

  • 3
Pardubice se mohou chlubit tím, že jsou spojeny se dvěma muži, kteří měli zásadní vliv na rozvoj dopravy v Čechách. Ovšem zatím aviatik Jan Kašpar ani stavitel železnic Jan Perner nemají ve městě žádnou svoji důstojnou sochu. V nejbližších měsících by se měli dočkat oba.

O tom, že socha prvního českého letce Jana Kašpara bude stát na třídě Míru, pardubičtí radní rozhodli už poměrně dávno. Také se momentálně na soše intenzivně pracuje a nejpozději v červnu se objeví na hlavní ulici.

Ovšem v plánu je už další instalace podobizny slavného dopravního inženýra. V rámci přestavby prostoru před vlakovým nádražím se totiž na místě objeví i nezvyklá socha Jana Pernera.

„V plánech myslíme i na umístění sochy Jana Pernera. Místo nese jeho jméno, navíc je spjatý se železnicí, takže to má logiku. Jeho mírně nadživotní socha bude stát přímo na chodníku, aby bylo zřejmé, že to je jeden z nás, Pardubáků. Bude kolem něj třicet pražců, které budou symbolizovat jeho věk,“ uvedl architekt celého projektu přeměny náměstí Jana Pernera Tomáš Med.

Konkrétní podobu sochy zveřejnil autor Jaroslav Brož u příležitosti středeční oslavy 201. výročí narození Jana Pernera, který projektoval hlavní trať z Olomouce do Prahy přes Pardubice a pomohl jim tak k nebývalému rozvoji.

Gesto naznačí hrdost nad vykonaným dílem

K bronzové soše o výšce 190 centimetrů povedou pražce o délce asi 20 metrů, část se jich skládá z Pernerova jména. Rozkročená postava má ruce založené na prsou.

„Nechceme, aby socha převyšovala lidi kolem,“ řekl Brož, který prý vycházel z vžité představy, jak Perner vypadal, moc jeho podobenek se ale nedochovalo. „Gesto rukou má vyjadřovat hrdost nad jeho stavitelským dílem,“ dodal Brož.

Ostatně ve městě už poměrně dlouho fungovala iniciativa, která si přála instalaci sochy úspěšného stavitele, který si přivodil smrtelné zranění hlavy v choceňském tunelu při prohlídce dokončené tratě.

„Jan Perner je osobností, bez které by dnes Pardubice rozhodně nebyly dopravní křižovatkou České republiky. Zaslouží si proto naši úctu a jako společnost nesoucí jeho jméno vítáme, že město Pardubice pamatuje na nutnost připomenout si osobnost Jana Pernera i v rámci moderního dopravního uzlu,“ říká pardubický historik a předseda Společnosti Jana Pernera Jiří Kotyk.

Socha měla podle projektu původně stát 250 tisíc korun, nakonec vyjde na 2,3 milionu. „Cena stavební zakázky vzešlá ze soutěže je nižší, než jsme předpokládali, takže na sochu peníze budou,“ řekla ČTK náměstkyně primátora Helena Dvořáčková.

Město zakázku přímo zadalo Jaroslavu Brožovi, který je například autorem sochy T. G. Masaryka na náměstí Čs. legií. Podle náměstkyně bylo výběrové řízení zbytečné, protože socha byla součástí projektu.

Samotná přestavba zmíněného prostoru by měla začít na přelomu září a října. Radní už vysoutěžili firmu, která bude v centru Pardubic stavět, nyní se čeká jen na získání stavebního povolení.

„Předpokládám, že do konce září bychom je měli získat a začátkem října můžeme zahájit stavbu,“ řekl manažer odpovědný za projekt Jan Chvojka.

Stavba by podle nabídky firmy Strabag měla být hotova za 180 dní a město za ni zaplatí 176 milionů. Daňoví poplatníci však za stavbu, během které vznikne třeba moderní terminál hromadné dopravy, dají podstatně méně.

„Pro zaplacení projektu využijeme spolufinancování z Programu švýcarsko-české spolupráce, kde můžeme získat 85 procent způsobilých nákladů, maximálně pak 108 milionů,“ řekl náměstek primátora Jan Řehounek.