Opozice uspěla, pardubické autobusové nádraží může být i u pošty

  13:30aktualizováno  13:30
Když už to vypadalo, že se Pardubice rozhodly, kde a jak vybudují nové autobusové nádraží, přišel zvrat. Opozice prosadila, aby město nechystalo jen terminál u vlakového nádraží, ale posoudilo i možnost, že vznikne u pošty o půl kilometru blíže k centru.

Prostranství u hlavní pošty na Palackého Třídě, kde chce město postavit nové autobusové nádraží, | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Autobusové nádraží v Pardubicích příští rok nový majitel společnost Czechoslovak Group pravděpodobně zruší. Nový terminál chce vedení města co nejdříve postavit naproti hypermarketu Albert. Jenže narazilo. Nebylo schopno minulý týden přesvědčit zastupitele, že místo zvolilo dobře.

Kde postavit terminál pro autobusovou dopravu

U POŠTY
Pro: Terminál by byl blíže centru. Část autobusů nebude muset jezdit na Palackého třídu, kde by zhoršily špatnou dopravní situaci. Město by možná ušetřilo peníze. Nebylo by nutné bourat činžovní dům u nádraží. 

Proti: Nic není připraveno, řada neznámých faktorů. Nutnost změnit územní plán. Umístění může ohrozit financování lávky nad kolejištěm z Dukly na nádraží. 

NAPROTI ALBERTU
Pro: Terminál je připraven, navazoval by na lávku přes kolejiště. 

Proti: Existují obavy ze zhoršení dopravy na Palackého třídě. Nutnost respektovat podmínky soukromého vlastníka pozemků. Je nutná demolice činžovního domu.

Pět minut po dvanácté tak budou Pardubice zkoumat, zda není výhodnější terminál postavit u pošty naproti stávajícímu autobusovému nádraží. Usnesení protlačila opozice.

Marně primátor Martin Charvát z hnutí ANO zastupitelům domlouval, varoval je před všemi možnými komplikacemi a před zdržením stavby. „Čekala by nás změna územního plánu, a to je minimálně dva roky prodleva,“ uvedl.

Jenže jím vedená koalice ANO, ČSSD, TOP 09 a Koalice pro Pardubice na konci volebního období ztrácí dech i přesvědčivost.

Když opoziční sdružení Pardubáci přišlo s novou variantou umístění nádraží, většinu zastupitelů nápad zaujal. Podle zastupitelů a architektů Milana Košaře a Aleše Kloseho bude ekonomičtější i smysluplnější postavit nové autobusové nádraží na louce vedle pošty. 

Ušetřit by se prý dalo až 30 milionů korun

Slibují úsporu až 30 milionů korun. „Proč vykupovat drahý pozemek pro terminál za bytovým domem, když město má pozemek adekvátně velký s možností začít okamžitě terminál stavět,“ uvedl Klose. Primátor jeho závěry odmítl a varoval před problémy s hlučností či se získáním pozemků od České pošty a soukromníka.

Celá debata by asi vypadala jinak, pokud by loni nebyla dokončena rekonstrukce prostoru před vlakovým nádražím. Náměstí Jana Pernera teď sice vypadá lépe, ale řidičům ubyl jeden pruh a tvoří se tam ve špičkách dlouhé kolony. Pardubické politiky straší téměř jistota, že terminál B naproti Albertu vše ještě zhorší. Proto je pro ně nádraží u pošty šancí, jak zatáhnout za záchrannou brzdu. 

„Představa, že půlka autobusů třeba pojede rovnou na rychlodráhu a do oblasti přednádraží ne, je přidaná hodnota, která je pro toto město k nezaplacení,“ uvedl zastupitel KSČM Otakar Kovařík.

Na druhou stranu umístění zásadní stavby, jakou nádraží je, nevzniká obvykle v opozičních lavicích na poslední chvíli. To by mohlo přinést řadu nečekaných komplikací. Radní například varovali, že Správa železniční dopravní cesty by mohla kvůli přesunu terminálu k poště odstoupit od plánované stavby lávky nad kolejištěm, jež má spojit Duklu a nádraží. 

„Ekonomika projektu vycházela z toho, že lávka bude spojnicí nádraží s terminálem B s vazbou na regionální dopravu,“ upozornil Charvát.

Pro to, aby se dvě lokality pro terminál porovnaly, hlasovalo 20 ze 33 přítomných zastupitelů. 

„Chceme porovnat dvě varianty, které můžeme mít, a na základě relevantních informací se rozhodnout, která je lepší. Je to zásadní projekt,“ uvedl zastupitel František Brendl (Pardubáci).

Nejčtenější

Rajčata zaplevelila koryto řeky ve Svitavách, právě dozrávají

V korytu rostou nejrůznější druhy rajčat. jen si vybrat - cherry, keříková či...

Koryto řeky Svitavy připomíná v těchto dnech rajčatovou plantáž. Rostliny vyrašily mezi velkými „šutry“ na břehu...

VIDEO: Na co zírá mašinfíra. Velkolepá podívaná na trase z Košic do Prahy

Výhled z lokomotivy Siemens Vectron společnosti Regiojet v čele vlaku RJ 1012...

Nový seriál iDNES.cz zahajujeme přelomovým videem českého internetu. Jako vůbec první jsme natočili kompletní cestu...

Zásahovka udeřila na výrobnu pervitinu v Chocni, zabavila i auta

Královehradecká zásahovka udeřila na výrobnu pervitinu v Chocni

Orlickoústečtí kriminalisté zaměření na drogovou trestnou činnost ve spolupráci s královéhradeckou zásahovkou udeřili v...

Dvaaosmdesátiletá řidička převrátila „stodvacítku“ na střechu

Policisté vyčíslili škodu na Škodě 120L na deset tisíc korun.

Dvaaosmdesátiletá řidička nezvládla v úterý odpoledne řízení své škodovky u Kostěnic na Pardubicku. Pro těžce zraněnou...

Žák zdemoloval dveře, lavice i podlahu, podle znalce byl nepříčetný

Ilustrační snímek

Vykopnuté dveře na dámské toaletě, zdemolované lavice i proražené linoleum na podlaze. To je necelý výčet řádění...

Další z rubriky

Nejdelší tunel v zemi by mohly ohrozit staré štoly

U Dětřichova na Svitavsku vznikne nejdelší tunel v zemi.

U Dětřichova na Svitavsku vznikne nejdelší tunel v zemi, který bude součástí dálnice D35. V okolním terénu se podle...

Sací bagr v akci. Matiční jezero se dočká odbahnění za dvacet milionů

Matiční jezero v Pardubicích. (16.5.2018)

Pardubické Matiční jezero se zanedlouho stane častým cílem rodinných výletů. Nejen pro děti bude totiž zajímavé...

VIDEO: Muzejníci vyprostili mince z hrnků, které ležely v zemi tři sta let

Poklad zkoumali pracovníci vysokomýtského Regionálního muzea.

Konzervátoři a archeologové Regionálního muzea ve Vysokém Mýtě minulý týden opatrně rozebírali oba hrnky, které ležely...

Najdete na iDNES.cz