Pardubická Palackého třída dostane víc světla a zeleně, aby lidé neutekli

  9:48aktualizováno  9:48
Pardubice zahájí první etapu oprav Palackého třídy za dva roky. Kompletní oprava spojky mezi nádražím a centrem bude trvat nejméně šest let. Projekt, jehož podobu ovlivňuje i veřejnost, vyjde na stovky milionů korun.

Tým architektů představil koncepční studii na rekonstrukci Palackého třídy v Pardubicích. Po skončení prací má mít frekventovaná ulice „svěží podobu“, což ilustroval také připojenými obrázky. | foto: Magistrát města Pardubic

Palackého třída rozhodně nepatří mezi nejvýstavnější prostory Pardubic. Ulice působí šedivým dojmem, a to i přesto, že ji denně projdou a projedou desítky tisíc lidí. Stávající vedení radnice však už má plán, jak území vylepšit. Hlavní ulici čekají masivní změny.

„Prostor je zanedbaný. Roky se přidávaly další a další nánosy, další věci, ale staré se neodstraňovaly. Bude to takový úklid,“ řekl architekt a urbanista Igor Marko.

Ten společně se zástupci radnice v úterý lidem v bývalém kině Sirius představil plány, podle kterých by se Palackého měla opravovat.

Většina přítomných se shodla, že ulice potřebuje výrazné změny. Třída nepůsobí totiž vábně ani jednotně. Během nahodilých oprav a výměn mobiliářů se nakupila na zemi více než dvacítka druhů povrchů, je tam dvanáct druhů stojanů na kola či sedm různých typů veřejných lamp.

„Na jednom malém prostoru jsme napočítali tři nebo čtyři druhy laviček a jedno nefunkční zábradlí,“ řekla náměstkyně primátora Helena Dvořáčková (ANO).

Fotogalerie

„Ulice je kvůli nízkým stromům tmavá a nepřehledná. Na jedné straně ulice jsou i keře, které oddělují pěší část od cyklistické stezky a brání cyklistům i chodcům v rozhledu,“ doplnil dopravní expert Zbyněk Sperat.

I ten patřil do týmu architektů, kteří po půl roce dokončili první studii a navrhli v ulici množství změn.

„Z několika možných variant celkového uspořádání byla zvolena takříkajíc zlatá střední cesta,“ popisuje Vojtěch Jirsa, který se zabýval problematikou dopravy. „Posouzena byla možnost rozšíření vozovky a v některých částech i možnost zúžení. Obě extrémní varianty jsme vyloučili,“ dodává Jirsa.

Do podoby Palackého třídy zasáhnou i vlastníci areálu Prokopky

Zvolena byla varianta, která přibližně odpovídá stávajícímu uspořádání a zachovává počet jízdních pruhů ve všech částech ulice.

„Rozšíření vozovky by nevedlo k výraznému zvýšení kapacity, úzkými hrdly jsou přilehlé křižovatky a navazující úseky silnic,“ uvedl Sperat s tím, že by veřejná doprava měla v ulici dostat větší prioritu, než má dnes.

Jasné už také je, že opravy odhadované na zhruba 300 milionů korun, se budou dělat na etapy, tak aby nezkolabovala doprava.

„Pro mě je klíčové, že se konečně připravila jasná vize. Nemáme ambice dělat ji naráz. Představte si, že zavřete klíčovou tepnu na dva roky. Jestli si dobře pamatuji, projede tu denně 1 200 spojů veřejné dopravy,“ řekl primátor Pardubic Martin Charvát.

Politici, urbanisté, architekti si přejí, aby po skončení oprav měli lidé důvod se na Palackého třídě zdržet. Prostor tak musí podle nich například nabídnout menší hřiště, zákoutí s lavičkami i zahrádky, kde si lidé mohou dát třeba kávu. Prostor zkultivuje i nové stromořadí. Vzhledová změna nastartuje zájem na Palackého třídě pobýt a ne hned z ní spěchat pryč.

Domy na Palackého třídě pocházejí převážně z přelomu 60. a 70. let. Výstavbě předcházely demolice starší zástavby. Ulice se rozšířila. Na počátku 60. let byla zbourána synagoga, na jejím místě vznikl na začátku 60. let Dům služeb. V roce na místě bývalých kasáren vyrostl v roce 1973 Prior, první obchodní dům ve východních Čechách.

Další plány, hotel, koncertní síň a kino, se v 70. letech na dnešním Masarykově náměstí neuskutečnily. Hotel a budova polikliniky jsou z 80. let. Další obchodní zástavba vznikala na obou koncích až v novém miléniu. Do podoby Palackého třídy zasáhnou i projekty soukromých firem, které vlastní pozemky po bývalém lihovaru a továrně Prokop.

Nejčtenější

Větev propíchla sedadlo spolujezdce v jedoucím autě, řidič vyvázl

Větev nezastavilo ani sedadlo spolujezdce. Řidič jel naštěstí sám.

O obrovském štěstí může vyprávět řidič z Orlickoústecka, kterému čelním sklem za jízdy prolétla až do auta silná větev....

ANKETA: Krajská města zdobí vánoční stromy, vyberte ten nejkrásnější

Vánoční strom

Centra měst ovládla vánoční atmosféra, ke které patří i ozdobené vánoční stromy. Jako už tradičně mohou čtenáři...

U silnice ležel mrtvý muž s kolem, málem ho ještě přejeli

Při nehodě u Spáleného Poříčí se těžce zranil cyklista. Po střetu s autem a...

Policie vyšetřuje nález mrtvého 37letého muže na silnici na Pardubicku. Vedle muže leželo kolo. Jestli na něm mrtvý...

Deset porážek v řadě. Hokejové Pardubice se topí víc než za Rohlíka

Pardubičtí fanoušci na úterním zápase se Zlínem vyvěsili transparent s...

Pardubické Dynamo opět přepsalo ty nejčernější stránky své historie a v neděli zaknihovalo desátou porážku v řadě....

Vysokoškoláci vyrazili v roce 1968 pěšky do Sofie, teď se hledají

Jiří Belej (vpravo) a Zdeněk Smiřický dnes.

Před padesáti lety se Jiří Belej vydal spolu s dalšími studenty z vysokých škol na pěší pochod do Sofie. Životní osudy...

Další z rubriky

Na Dolní Moravě startuje zimní sezona. Někde ještě čekají na sníh

Být první na svahu? V resortu Dolní Morava si můžete rezervovat jízdu na...

Lyžařská sezona v Pardubickém kraji začíná. Zatím sice jen v nejvýše položeném středisku v Dolní Moravě, ostatní se...

Chceme muzeum železnice i nulovou toleranci hazardu, říká starosta Chocně

Hlavní třída v Chocni přezdívaná „Masaryčka“ se po rekonstrukci z minulých let...

Podzimní komunální volby způsobily na choceňské radnici zemětřesení. Dlouholetí vládci z ODS utrpěli debakl a k veslu...

VIDEO: Dostihy vystřídalo kluziště, Pardubice mají třetí ledovou plochu

Novou ledovou plochu otestují první bruslaři v neděli.

V Pardubicích vznikla po dvou kluzištích na zimním stadionu třetí ledová plocha. Na závodišti v blízkosti cílové roviny...

Najdete na iDNES.cz