Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pardubická Palackého třída dostane víc světla a zeleně, aby lidé neutekli

  9:48aktualizováno  9:48
Pardubice zahájí první etapu oprav Palackého třídy za dva roky. Kompletní oprava spojky mezi nádražím a centrem bude trvat nejméně šest let. Projekt, jehož podobu ovlivňuje i veřejnost, vyjde na stovky milionů korun.

Tým architektů představil koncepční studii na rekonstrukci Palackého třídy v Pardubicích. Po skončení prací má mít frekventovaná ulice „svěží podobu“, což ilustroval také připojenými obrázky. | foto: Magistrát města Pardubic

Palackého třída rozhodně nepatří mezi nejvýstavnější prostory Pardubic. Ulice působí šedivým dojmem, a to i přesto, že ji denně projdou a projedou desítky tisíc lidí. Stávající vedení radnice však už má plán, jak území vylepšit. Hlavní ulici čekají masivní změny.

„Prostor je zanedbaný. Roky se přidávaly další a další nánosy, další věci, ale staré se neodstraňovaly. Bude to takový úklid,“ řekl architekt a urbanista Igor Marko.

Ten společně se zástupci radnice v úterý lidem v bývalém kině Sirius představil plány, podle kterých by se Palackého měla opravovat.

Většina přítomných se shodla, že ulice potřebuje výrazné změny. Třída nepůsobí totiž vábně ani jednotně. Během nahodilých oprav a výměn mobiliářů se nakupila na zemi více než dvacítka druhů povrchů, je tam dvanáct druhů stojanů na kola či sedm různých typů veřejných lamp.

„Na jednom malém prostoru jsme napočítali tři nebo čtyři druhy laviček a jedno nefunkční zábradlí,“ řekla náměstkyně primátora Helena Dvořáčková (ANO).

Fotogalerie

„Ulice je kvůli nízkým stromům tmavá a nepřehledná. Na jedné straně ulice jsou i keře, které oddělují pěší část od cyklistické stezky a brání cyklistům i chodcům v rozhledu,“ doplnil dopravní expert Zbyněk Sperat.

I ten patřil do týmu architektů, kteří po půl roce dokončili první studii a navrhli v ulici množství změn.

„Z několika možných variant celkového uspořádání byla zvolena takříkajíc zlatá střední cesta,“ popisuje Vojtěch Jirsa, který se zabýval problematikou dopravy. „Posouzena byla možnost rozšíření vozovky a v některých částech i možnost zúžení. Obě extrémní varianty jsme vyloučili,“ dodává Jirsa.

Do podoby Palackého třídy zasáhnou i vlastníci areálu Prokopky

Zvolena byla varianta, která přibližně odpovídá stávajícímu uspořádání a zachovává počet jízdních pruhů ve všech částech ulice.

„Rozšíření vozovky by nevedlo k výraznému zvýšení kapacity, úzkými hrdly jsou přilehlé křižovatky a navazující úseky silnic,“ uvedl Sperat s tím, že by veřejná doprava měla v ulici dostat větší prioritu, než má dnes.

Jasné už také je, že opravy odhadované na zhruba 300 milionů korun, se budou dělat na etapy, tak aby nezkolabovala doprava.

„Pro mě je klíčové, že se konečně připravila jasná vize. Nemáme ambice dělat ji naráz. Představte si, že zavřete klíčovou tepnu na dva roky. Jestli si dobře pamatuji, projede tu denně 1 200 spojů veřejné dopravy,“ řekl primátor Pardubic Martin Charvát.

Politici, urbanisté, architekti si přejí, aby po skončení oprav měli lidé důvod se na Palackého třídě zdržet. Prostor tak musí podle nich například nabídnout menší hřiště, zákoutí s lavičkami i zahrádky, kde si lidé mohou dát třeba kávu. Prostor zkultivuje i nové stromořadí. Vzhledová změna nastartuje zájem na Palackého třídě pobýt a ne hned z ní spěchat pryč.

Domy na Palackého třídě pocházejí převážně z přelomu 60. a 70. let. Výstavbě předcházely demolice starší zástavby. Ulice se rozšířila. Na počátku 60. let byla zbourána synagoga, na jejím místě vznikl na začátku 60. let Dům služeb. V roce na místě bývalých kasáren vyrostl v roce 1973 Prior, první obchodní dům ve východních Čechách.

Další plány, hotel, koncertní síň a kino, se v 70. letech na dnešním Masarykově náměstí neuskutečnily. Hotel a budova polikliniky jsou z 80. let. Další obchodní zástavba vznikala na obou koncích až v novém miléniu. Do podoby Palackého třídy zasáhnou i projekty soukromých firem, které vlastní pozemky po bývalém lihovaru a továrně Prokop.




Nejčtenější

Učitelka se na Instagram vyfotila při orálním sexu, dostala výpověď

(Ilustrační snímek)

Česká školní inspekce řeší stížnost na třídní učitelku jedné z pardubických základních škol. Na svůj profil na sociální...

ŘSD podepsalo smlouvu na stavbu úseku dálnice D35 u Pardubic

Takto vypadá aktuální konec dálnice D35 za křižovatkou v Opatovicích nad Labem....

Ředitelství silnic a dálnic podepsalo smlouvu se společností Eurovia na stavbu části dálnice D35 mezi Časy a Ostrovem...



VIDEO: Kamion se nevešel pod viadukt, při nárazu se převrátil na bok

Řidič kamionu vjel pod železniční most v Ústí nad Orlicí. Po nárazu se kolos...

Řidič kamionu v Ústí nad Orlicí v pondělí nerespektoval dopravní značku a uvázl pod viaduktem železnice mezi...

Auto prorazilo zábradlí u školy, řidiče zachraňoval kolemjdoucí lékař

U dopravní nehody zasahovali hasiči, policisté i záchranáři. I městští...

V plné rychlosti narazil v sobotu řidič do zábradlí před elektrotechnickou školou v Pardubicích. Jeho auto se...

Čerstvě zastavěnou pardubickou čtvrť spasí semafory či širší podjezd

Bytový komplex u kliniky Vektor postupně nabídne 275 bytů. O kousek dál buduje...

Stovky nových bytů, které rostou v pardubické čtvrti Na Spravedlnosti mohou pro politiky znamenat pozitivní nárůst...

Další z rubriky

V kraji během jedné hodiny bourali dva motorkáři, jeden z nich zemřel

Boční střet s autem nepřežil čtyřiašedesátiletý cizinec na motorce.

Na silnicích Pardubického kraje havarovali kolem poledne krátce po sobě dva motorkáři. Čtyřiašedesátiletý motocyklista...

Relaxační zóna Lonkovka na břehu Labe v Pardubicích má první razítka

Návrh na budoucí podobu území kolem řeky Labe.

Pardubická radnice pověřila Služby města, aby zahájily přípravy stavby relaxačního centra Lonkovka v Polabinách za 17...

Noc kostelů v Pardubickém kraji: Foglar, Kryl, i klikaté cesty církve

V Litomyšli nabízí večerní program během akce Noc kostelů 2018 celkem pět...

I církve umějí mobilizovat. Stává se tak o svátcích, vánočních či velikonočních, a také při každoroční akci Noci...

Najdete na iDNES.cz