Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Trať zničí krajinu, stěžuje si obec a novou železnici do Chrudimi odmítá

  11:09aktualizováno  11:09
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) chce vybudovat novou trať z Pardubic do Chrudimi, která povede přes Nemošice a Ostřešany. Obec Ostřešany však železnici odmítá. Není vyloučeno, že plán na její stavbu kvůli tomu ztroskotá.

Konec trati na Chrudim. V Pardubičkách se trať stočí na jih, ale u Nemošic náhle končí. Podle expertů by se dostavbou spojky výrazně zkrátily přepravní doby a zvýšil komfort pro cestující. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Stavba Ostřešanské spojky za více než dvě miliardy by měla podstatně zrychlit cestování mezi Pardubicemi a Chrudimí.

Obci Ostřešany se ale vůbec nelíbí, že by železnice kolem tamních domů měla vést po vysokém náspu. Lidé mají obavy z hluku a zničené krajiny. Ukázalo se to během projednávání vlivu stavby na životní prostředí (EIA).

Místním se nelíbí představa, že trať povede po náspu vysokém až šest metrů. „Mluvilo se o tom, že železnice povede v zářezu a najednou nám představili plán, který je pro nás nepřijatelný. Železnice má vést po vysokém náspu, byl by tu železniční most, lidem z okolních domů by to zasáhlo do soukromí a zničilo by to krajinu kolem,“ uvedl starosta Ostřešan Josef Vodrážka.

Vlaky zatím z Pardubic jezdí nejdříve na opačnou stranu do Rosic nad Labem a teprve potom míří do Chrudimi. Jízda úvratí by měla zmizet, vlaky na Chrudim by totiž jely do Pardubiček, kde by se od koridoru odpojila nová trať - Ostřešanská spojka - a vedla od Nemošic přes Mikulovice kolem Ostřešan přímo do Chrudimi.

Velkým plusem má být nová zastávka Pardubice centrum umístěná mezi podjezdem ulic Jana Palacha a ulicí 17. listopadu. Ta by šla patrně využít i pro obracení vlaků od Hradce Králové.

Obyvatelé vesnice se bojí, že kvůli trati přijdou o autobusy

Obec Ostřešany ale železnici nepotřebuje, má komfortní spojení s krajským městem díky mnoha spojům MHD, o které by pak podle starosty mohla přijít. Letos v únoru místní založili Spolek pro ochranu přírody a krajiny - Ostřešany, podle něhož je výstavba Ostřešanské spojky bezprecedentní a zbytečný zásah do nedotčené krajiny, který ani nemá reálné ekonomické opodstatnění.

„Řešení problému úvraťové jízdy existuje v okolí nádraží a v rekonstrukcí stávající trati. Zde by to však nebyla jednoduchá stavba na zelené louce se snadnými zisky. Je evidentní, že záměr je výsledkem lobbingu zainteresovaných stran, nikoliv ekonomické kalkulace,“ uvedl předseda spolku Martin Havelka.

Ostřešany získaly spojence. Poslance z hnutí ANO a místopředsedu hospodářského výboru sněmovny Martina Kolovratníka. Ten prosazuje, aby se nápad s Ostřešanskou spojkou úplně opustil. Podle něj by se měla rekonstruovat trať v současné stopě s podmínkou narovnání oblouků u letiště a zapuštěním trati v tomto úseku do tunelu. Argumentuje mimo jiné obrovskými úsporami.

„Já slyším z jedné strany, jak lidé železnici nechtějí, nejsou na ni zvyklí a z druhé strany obyvatele Starých Jesenčan či Medlešic, kteří by o trať neradi přišli. Myslím si, že rušení stávající tratě je zbytečné,“ uvedl Kolovratník.

Pardubický kraj, Pardubice a především SŽDC zatím předpokládají, že nová trať se stavět bude. Vedoucí tiskového oddělení SŽDC Kateřina Šubová tvrdí, že modernizace stávající tratě nic neřeší. Neodstraní úvrať přes Rosice nad Labem při cestování z Pardubic do Chrudimi. Nezajistí napojení průmyslové zóny a Foxconnu, ani nepřinese novou zastávku v centru Pardubic. „Naopak stará trať vedená přes Staré Jesenčany a Medlešice pozbyde svého významu a bude odstraněna,“ uvedla.

Magistrát i kraj to vidí podobně. „Osobně s tím žádný problém nemám a radnice jako taková plán podporuje,“ uvedl náměstek primátora Pardubic Jiří Rozinek z ČSSD.

Ovšem odpůrci železnice mají své trumfy. Tím hlavním je čas. Blíží se modernizace železničního uzlu Pardubice, která s Ostřešanskou spojkou počítá. Do zahájení stavby, které je zatím plánované na rok 2019, musí být jasné, zda nová trať vedoucí kolem Ostřešan bude, nebo ne. Jenže, jak Kolovratník upozorňuje, pokud Ostřešany budou ostře proti, mají mnoho způsobů, jak rozhodnutí oddálit.

Projektanti by teoreticky mohli vyjít obci Ostřešany vstříc a vést železnici v zářezu, aby tamní lidi co nejméně obtěžovala. A pravdou je, že odborníci posuzují i varianty vedení tratě v zářezu či částečném zářezu.

Hydrogeologické průzkumy však potvrdily hladinu podzemní vody vysoko nad kolejí v případě vedení trasy zářezovou alternativou. „V tomto případě by docházelo k nepříjemným dopadům na sousední lokality,“ uvedla Kateřina Šubová.




Nejčtenější

Hazardér se při předjíždění střetl s policisty, jeden z nich je zraněný

Chvíle těsně před tím, než řidič narazil do policejního auta nedaleko Stojic u...

Řidič, který nebezpečně předjížděl, pravděpodobně zavinil nehodu, která se stala minulý týden na Pardubicku. Při...

Hromadná hádka mezi řidiči a chodci na přechodu vyvrcholila střelbou

Plynová pistole.

Velmi frekventovaná silnice první třídy číslo 35 ve Vysokém Mýtě se v pondělí přibližně na půl hodiny zastavila....



ANKETA: Krajská města zdobí vánoční stromy, vyberte ten nejkrásnější

Vánoční strom

Centra hned dvou krajských měst v ČR letos zdobí jehličnany, které rodiče zasadili na počest narození svých synů....

Policie pátrá po svědcích dvou nehod hasičů, hlavně té smrtelné

Místo střetu hasičů s osobním autem v Ústí nad Orlicí ve čtvrtek 30.11.2017.

Policie stále vyšetřuje střet osobního vozidla Škoda Octavia Combi s hasičským nákladním autem v Ústí nad Orlicí. Po...

Rozespalé ženě spadla lampička do peřin, škoda je půl milionu

Hasiči zasahují při požáru haly v pražské Vinoři. (5.prosince 2017)

Souhra několika nešťastných náhod způsobila požár rodinného domu v Dolním Újezdu u Litomyšle. Za jeho vznikem stojí...



Další z rubriky

Naše nabídka je slušná, říká manažer o prodeji sídla ČSOB Pardubicím

Marek Nezveda jedná za ČSOB Pojišťovnu s městem Pardubice o prodeji sídla firmy...

Město Pardubice pravděpodobně koupí od ČSOB Pojišťovny její budovu v centru města. Prodej s radnicí vyjednává...

Žena nesla kolem adventního věnce benzin, po požáru skončila v nemocnici

Hotový adventní věnec

Velmi neopatrně si počínala žena v Pusté Kamenici na Svitavsku, když v neděli o půl osmé večer pálila svíčky na...

Dotované historické vlaky se vrátí. Pokud se najdou strojvůdci

Historické vlaky na Králicku lákají nejen železniční nadšence.

Kdo si oblíbil pravidelné jízdy historických vlaků na Králicku, může si je zařadit do výletních plánů i na příští rok....



Najdete na iDNES.cz