Trať zničí krajinu, stěžuje si obec a novou železnici do Chrudimi odmítá

  11:09aktualizováno  11:09
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) chce vybudovat novou trať z Pardubic do Chrudimi, která povede přes Nemošice a Ostřešany. Obec Ostřešany však železnici odmítá. Není vyloučeno, že plán na její stavbu kvůli tomu ztroskotá.

Konec trati na Chrudim. V Pardubičkách se trať stočí na jih, ale u Nemošic náhle končí. Podle expertů by se dostavbou spojky výrazně zkrátily přepravní doby a zvýšil komfort pro cestující. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Stavba Ostřešanské spojky za více než dvě miliardy by měla podstatně zrychlit cestování mezi Pardubicemi a Chrudimí.

Obci Ostřešany se ale vůbec nelíbí, že by železnice kolem tamních domů měla vést po vysokém náspu. Lidé mají obavy z hluku a zničené krajiny. Ukázalo se to během projednávání vlivu stavby na životní prostředí (EIA).

Místním se nelíbí představa, že trať povede po náspu vysokém až šest metrů. „Mluvilo se o tom, že železnice povede v zářezu a najednou nám představili plán, který je pro nás nepřijatelný. Železnice má vést po vysokém náspu, byl by tu železniční most, lidem z okolních domů by to zasáhlo do soukromí a zničilo by to krajinu kolem,“ uvedl starosta Ostřešan Josef Vodrážka.

Vlaky zatím z Pardubic jezdí nejdříve na opačnou stranu do Rosic nad Labem a teprve potom míří do Chrudimi. Jízda úvratí by měla zmizet, vlaky na Chrudim by totiž jely do Pardubiček, kde by se od koridoru odpojila nová trať - Ostřešanská spojka - a vedla od Nemošic přes Mikulovice kolem Ostřešan přímo do Chrudimi.

Velkým plusem má být nová zastávka Pardubice centrum umístěná mezi podjezdem ulic Jana Palacha a ulicí 17. listopadu. Ta by šla patrně využít i pro obracení vlaků od Hradce Králové.

Obyvatelé vesnice se bojí, že kvůli trati přijdou o autobusy

Obec Ostřešany ale železnici nepotřebuje, má komfortní spojení s krajským městem díky mnoha spojům MHD, o které by pak podle starosty mohla přijít. Letos v únoru místní založili Spolek pro ochranu přírody a krajiny - Ostřešany, podle něhož je výstavba Ostřešanské spojky bezprecedentní a zbytečný zásah do nedotčené krajiny, který ani nemá reálné ekonomické opodstatnění.

„Řešení problému úvraťové jízdy existuje v okolí nádraží a v rekonstrukcí stávající trati. Zde by to však nebyla jednoduchá stavba na zelené louce se snadnými zisky. Je evidentní, že záměr je výsledkem lobbingu zainteresovaných stran, nikoliv ekonomické kalkulace,“ uvedl předseda spolku Martin Havelka.

Ostřešany získaly spojence. Poslance z hnutí ANO a místopředsedu hospodářského výboru sněmovny Martina Kolovratníka. Ten prosazuje, aby se nápad s Ostřešanskou spojkou úplně opustil. Podle něj by se měla rekonstruovat trať v současné stopě s podmínkou narovnání oblouků u letiště a zapuštěním trati v tomto úseku do tunelu. Argumentuje mimo jiné obrovskými úsporami.

„Já slyším z jedné strany, jak lidé železnici nechtějí, nejsou na ni zvyklí a z druhé strany obyvatele Starých Jesenčan či Medlešic, kteří by o trať neradi přišli. Myslím si, že rušení stávající tratě je zbytečné,“ uvedl Kolovratník.

Pardubický kraj, Pardubice a především SŽDC zatím předpokládají, že nová trať se stavět bude. Vedoucí tiskového oddělení SŽDC Kateřina Šubová tvrdí, že modernizace stávající tratě nic neřeší. Neodstraní úvrať přes Rosice nad Labem při cestování z Pardubic do Chrudimi. Nezajistí napojení průmyslové zóny a Foxconnu, ani nepřinese novou zastávku v centru Pardubic. „Naopak stará trať vedená přes Staré Jesenčany a Medlešice pozbyde svého významu a bude odstraněna,“ uvedla.

Magistrát i kraj to vidí podobně. „Osobně s tím žádný problém nemám a radnice jako taková plán podporuje,“ uvedl náměstek primátora Pardubic Jiří Rozinek z ČSSD.

Ovšem odpůrci železnice mají své trumfy. Tím hlavním je čas. Blíží se modernizace železničního uzlu Pardubice, která s Ostřešanskou spojkou počítá. Do zahájení stavby, které je zatím plánované na rok 2019, musí být jasné, zda nová trať vedoucí kolem Ostřešan bude, nebo ne. Jenže, jak Kolovratník upozorňuje, pokud Ostřešany budou ostře proti, mají mnoho způsobů, jak rozhodnutí oddálit.

Projektanti by teoreticky mohli vyjít obci Ostřešany vstříc a vést železnici v zářezu, aby tamní lidi co nejméně obtěžovala. A pravdou je, že odborníci posuzují i varianty vedení tratě v zářezu či částečném zářezu.

Hydrogeologické průzkumy však potvrdily hladinu podzemní vody vysoko nad kolejí v případě vedení trasy zářezovou alternativou. „V tomto případě by docházelo k nepříjemným dopadům na sousední lokality,“ uvedla Kateřina Šubová.

Nejčtenější

Rajčata zaplevelila koryto řeky ve Svitavách, právě dozrávají

V korytu rostou nejrůznější druhy rajčat. jen si vybrat - cherry, keříková či...

Koryto řeky Svitavy připomíná v těchto dnech rajčatovou plantáž. Rostliny vyrašily mezi velkými „šutry“ na břehu...

VIDEO: Na co zírá mašinfíra. Velkolepá podívaná na trase z Košic do Prahy

Výhled z lokomotivy Siemens Vectron společnosti Regiojet v čele vlaku RJ 1012...

Nový seriál iDNES.cz zahajujeme přelomovým videem českého internetu. Jako vůbec první jsme natočili kompletní cestu...

Zásahovka udeřila na výrobnu pervitinu v Chocni, zabavila i auta

Královehradecká zásahovka udeřila na výrobnu pervitinu v Chocni

Orlickoústečtí kriminalisté zaměření na drogovou trestnou činnost ve spolupráci s královéhradeckou zásahovkou udeřili v...

Dvaaosmdesátiletá řidička převrátila „stodvacítku“ na střechu

Policisté vyčíslili škodu na Škodě 120L na deset tisíc korun.

Dvaaosmdesátiletá řidička nezvládla v úterý odpoledne řízení své škodovky u Kostěnic na Pardubicku. Pro těžce zraněnou...

Žák zdemoloval dveře, lavice i podlahu, podle znalce byl nepříčetný

Ilustrační snímek

Vykopnuté dveře na dámské toaletě, zdemolované lavice i proražené linoleum na podlaze. To je necelý výčet řádění...

Další z rubriky

Zásahovka udeřila na výrobnu pervitinu v Chocni, zabavila i auta

Královehradecká zásahovka udeřila na výrobnu pervitinu v Chocni

Orlickoústečtí kriminalisté zaměření na drogovou trestnou činnost ve spolupráci s královéhradeckou zásahovkou udeřili v...

Žák zdemoloval dveře, lavice i podlahu, podle znalce byl nepříčetný

Ilustrační snímek

Vykopnuté dveře na dámské toaletě, zdemolované lavice i proražené linoleum na podlaze. To je necelý výčet řádění...

V Pardubicích i Svitavách zvýší bezpečnost dopravy nové kruhové objezdy

Do půlky listopadu budou silničáři opravovat kruhovou křižovatku v Přelouči.

V kraji přibudou kruhové křižovatky. Nejnověji začala jedna taková vznikat v Pardubicích u základny záchranné služby,...

Najdete na iDNES.cz