Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Trať zničí krajinu, stěžuje si obec a novou železnici do Chrudimi odmítá

  11:09aktualizováno  11:09
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) chce vybudovat novou trať z Pardubic do Chrudimi, která povede přes Nemošice a Ostřešany. Obec Ostřešany však železnici odmítá. Není vyloučeno, že plán na její stavbu kvůli tomu ztroskotá.

Konec trati na Chrudim. V Pardubičkách se trať stočí na jih, ale u Nemošic náhle končí. Podle expertů by se dostavbou spojky výrazně zkrátily přepravní doby a zvýšil komfort pro cestující. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Stavba Ostřešanské spojky za více než dvě miliardy by měla podstatně zrychlit cestování mezi Pardubicemi a Chrudimí.

Obci Ostřešany se ale vůbec nelíbí, že by železnice kolem tamních domů měla vést po vysokém náspu. Lidé mají obavy z hluku a zničené krajiny. Ukázalo se to během projednávání vlivu stavby na životní prostředí (EIA).

Místním se nelíbí představa, že trať povede po náspu vysokém až šest metrů. „Mluvilo se o tom, že železnice povede v zářezu a najednou nám představili plán, který je pro nás nepřijatelný. Železnice má vést po vysokém náspu, byl by tu železniční most, lidem z okolních domů by to zasáhlo do soukromí a zničilo by to krajinu kolem,“ uvedl starosta Ostřešan Josef Vodrážka.

Vlaky zatím z Pardubic jezdí nejdříve na opačnou stranu do Rosic nad Labem a teprve potom míří do Chrudimi. Jízda úvratí by měla zmizet, vlaky na Chrudim by totiž jely do Pardubiček, kde by se od koridoru odpojila nová trať - Ostřešanská spojka - a vedla od Nemošic přes Mikulovice kolem Ostřešan přímo do Chrudimi.

Velkým plusem má být nová zastávka Pardubice centrum umístěná mezi podjezdem ulic Jana Palacha a ulicí 17. listopadu. Ta by šla patrně využít i pro obracení vlaků od Hradce Králové.

Obyvatelé vesnice se bojí, že kvůli trati přijdou o autobusy

Obec Ostřešany ale železnici nepotřebuje, má komfortní spojení s krajským městem díky mnoha spojům MHD, o které by pak podle starosty mohla přijít. Letos v únoru místní založili Spolek pro ochranu přírody a krajiny - Ostřešany, podle něhož je výstavba Ostřešanské spojky bezprecedentní a zbytečný zásah do nedotčené krajiny, který ani nemá reálné ekonomické opodstatnění.

„Řešení problému úvraťové jízdy existuje v okolí nádraží a v rekonstrukcí stávající trati. Zde by to však nebyla jednoduchá stavba na zelené louce se snadnými zisky. Je evidentní, že záměr je výsledkem lobbingu zainteresovaných stran, nikoliv ekonomické kalkulace,“ uvedl předseda spolku Martin Havelka.

Ostřešany získaly spojence. Poslance z hnutí ANO a místopředsedu hospodářského výboru sněmovny Martina Kolovratníka. Ten prosazuje, aby se nápad s Ostřešanskou spojkou úplně opustil. Podle něj by se měla rekonstruovat trať v současné stopě s podmínkou narovnání oblouků u letiště a zapuštěním trati v tomto úseku do tunelu. Argumentuje mimo jiné obrovskými úsporami.

„Já slyším z jedné strany, jak lidé železnici nechtějí, nejsou na ni zvyklí a z druhé strany obyvatele Starých Jesenčan či Medlešic, kteří by o trať neradi přišli. Myslím si, že rušení stávající tratě je zbytečné,“ uvedl Kolovratník.

Pardubický kraj, Pardubice a především SŽDC zatím předpokládají, že nová trať se stavět bude. Vedoucí tiskového oddělení SŽDC Kateřina Šubová tvrdí, že modernizace stávající tratě nic neřeší. Neodstraní úvrať přes Rosice nad Labem při cestování z Pardubic do Chrudimi. Nezajistí napojení průmyslové zóny a Foxconnu, ani nepřinese novou zastávku v centru Pardubic. „Naopak stará trať vedená přes Staré Jesenčany a Medlešice pozbyde svého významu a bude odstraněna,“ uvedla.

Magistrát i kraj to vidí podobně. „Osobně s tím žádný problém nemám a radnice jako taková plán podporuje,“ uvedl náměstek primátora Pardubic Jiří Rozinek z ČSSD.

Ovšem odpůrci železnice mají své trumfy. Tím hlavním je čas. Blíží se modernizace železničního uzlu Pardubice, která s Ostřešanskou spojkou počítá. Do zahájení stavby, které je zatím plánované na rok 2019, musí být jasné, zda nová trať vedoucí kolem Ostřešan bude, nebo ne. Jenže, jak Kolovratník upozorňuje, pokud Ostřešany budou ostře proti, mají mnoho způsobů, jak rozhodnutí oddálit.

Projektanti by teoreticky mohli vyjít obci Ostřešany vstříc a vést železnici v zářezu, aby tamní lidi co nejméně obtěžovala. A pravdou je, že odborníci posuzují i varianty vedení tratě v zářezu či částečném zářezu.

Hydrogeologické průzkumy však potvrdily hladinu podzemní vody vysoko nad kolejí v případě vedení trasy zářezovou alternativou. „V tomto případě by docházelo k nepříjemným dopadům na sousední lokality,“ uvedla Kateřina Šubová.




Nejčtenější

Foxconn chce Mongoly proto, že se neumějí ozvat, říká šéfka neziskovky

Helena Grundmanová, ředitelka obecně prospěšné společnosti Most pro kritizuje...

Pardubický výrobce elektroniky Foxconn chtěl přivézt do města další stovky dělníků z Mongolska, ale město nesouhlasí....

Spor o výsadbu u silnice z Chrudimi vyhrály stromy. Ale až u soudu

Spor o stromořadí. Policie mluví o ohožení bezpečnosti

Pro spor mezi zastánci a odpůrci výsadby stromořadí v těsné blízkosti silnic může středeční rozhodnutí pardubické...



Na Svitavsku zemřel řidič auta. Nezvládl řízení a narazil do stromu

Řidička na Orlickoústecku nezvládla řízení a narazila do stromu (17. února...

V sobotu odpoledne mladý řidič nezvládl řízení na Svitavsku a s autem narazil do stromu. Muž na místě zemřel. Obdobná...

Překonat nejde jen Kratochvílová. Welsch ztraceného rekordu nelitoval

Jiří Welsch (vlevo) v dresu Boston Celtics fauluje Shaquilla O'Neala z Miami...

Dlouhých třináct let byl Jiří Welsch nejlepším českým střelcem v basketbalové NBA. Na jeho 24 bodů si úspěšně troufl až...

Kladívka i bagry zatím v klidu. Obava ze zahraničních firem oddálila stavbu D35

Takto vypadá aktuální konec dálnice D35 za křižovatkou v Opatovicích nad Labem....

Plánovaná stavba dálnice D35 nabírá další skluz. Na vině jsou průtahy při výběru stavitele. Neúspěšní uchazeči o...

Další z rubriky

Na Svitavsku zemřel řidič auta. Nezvládl řízení a narazil do stromu

Řidička na Orlickoústecku nezvládla řízení a narazila do stromu (17. února...

V sobotu odpoledne mladý řidič nezvládl řízení na Svitavsku a s autem narazil do stromu. Muž na místě zemřel. Obdobná...

Rentgen zubů má pomoci identifikovat utonulou ženu nalezenou v Pardubicích

Rentgen chrupu ženy, jejíž identitu se snaží policisté zjistit už rok.

Policisté stále neznají totožnost utonulé ženy, kterou téměř před rokem nalezli pod zdymadlem na Labi v Pardubicích....

Dvě stovky stromů ze zámeckého parku ve Slatiňanech zmizí

Zámek a park Slatiňany 15. 2. 2018

Řev motorových pil a značky zakazující vstup kolem zámeckého areálu ve Slatiňanech, které se tam objevily tento týden,...

MIKUPEX TRADE s.r.o.
Aktivizační pracovník - moderní zařízení v Praze, 18-20 000 Kč - velice zajímavé

MIKUPEX TRADE s.r.o.
Praha, Jihočeský kraj, Jihomoravský kraj, Karlovarský kraj, Královéhradecký kraj, Liberecký kraj, Moravskoslezský kraj, Olomoucký kraj, Pardubický kraj, Plzeňský kraj, Středočeský kraj, Ústecký kraj, Kraj Vysočina, Zlínský kraj
nabízený plat: 18 000 - 20 000 Kč

Najdete na iDNES.cz