Křižovatka u Parama z pohledu od Chrudimi do centra Pardubic.

Křižovatka u Parama z pohledu od Chrudimi do centra Pardubic. | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Odklady skončily, silničáři začnou přestavovat špunt u Parama

  • 8
Silničáři posílají s příchodem nového roku řidičům jezdícím přes Pardubice dobrou zprávu. Do konce měsíce odstartují práce na úpravě problémové křižovatky u Parama.

Po opakovaných průtazích, způsobených při výběrovém řízení, vybrala ministerská komise z devíti uchazečů vítěznou nabídku.

„Hodnotící komise dokončila svou práci, žádnou z nabídek nevyloučila a doporučila k podpisu nejvýhodnější nabídku, kterou podalo sdružení firem M-silnice, Eurovia a Mados MT,“ uvedla vedoucí úseku výstavby z pardubické pobočky Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Hana Jarolímová.

Tento týden by tak silničáři měli s vítězným sdružením firem podepsat smlouvu.

„Po uplynutí lhůty k odvolání předpokládáme uzavření Souhrnu smluvních dohod zhruba do 10. ledna. K předání staveniště a tím zahájení stavby by mělo dojít do konce ledna,“ potvrdila Jarolímová.

Problémy s odvoláními, která by mohla zahájení stavby opět oddálit, by tentokrát hrozit neměly.

„O zakázku jsme se ucházeli společně s Metrostavem a skončili jsme třetí. Tím to pro nás skončilo. Odvolávat se proti výsledku nebudeme,“ řekl šéf firmy Chládek a Tintěra Libor Joska, která se svou nabídkou neuspěla.

Kilometr silnice měl původně stát 600 milionů korun

Práce na dopravním „špuntu“ stavbaři rozdělili do dvou etap. V první a již ukončené fázi za zhruba 50 milionů korun došlo k rozšíření mostu vedoucího směrem na Přelouč, vybudování samostatné cyklostezky vedle silnice a také podchodu pod částí křižovatky.

Druhá etapa bude podstatně dražší a měla by trvat necelé tři roky. Cenu za rozšíření zhruba kilometr dlouhého úseku silnice I/37 na čtyři pruhy odhadlo ŘSD na téměř 600 milionů bez DPH.

Situace na stavebním trhu však vítěznou cenu značně snížila. 

Kritický úsek u Parama

Z jednoho z nejproblémovějších míst pardubické dopravy zmizí po úpravě světelné semafory. Pro plynulejší nájezd ve směru z centra Pardubic směrem na Přelouč poslouží nová okružní křižovatka o průměru 40 metrů. Po rozšíření úseku v délce 987 metrů bude mít silnice I/37 čtyři pruhy oddělené svodidly. Zachován přitom bude jeden přímý pruh ve směru od Hradce Králové dále na Chrudim. Rovněž se budou rozšiřovat mosty nad stávajícím hlavním železničním koridorem Praha-Česká Třebová a také nad tratí Pardubice-Hradec Králové. Vedle čtyproudové komunikace vznikne také samostatně oddělená stezka pro pěší a cyklisty. Celá stavba by měla být uvedena do provozu v září 2017.

„Nabídnutá vítězná cena je krutá, ale u silničních staveb stále probíhá cenová válka. Postavit se tato zakázka dá, ale cena za ni je naprosto minimální, takže vydělat se rozhodně nic nedá,“ uvedl Joska s tím, že finální cena klesla o více než 200 milionů korun.

ŘSD přitom garantuje, že nižší náklady se žádným způsobem neprojeví na kvalitě stavby. „Cena kvalitu nepodmiňuje. Budeme na ní trvat za všech okolností,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Předání staveniště v těchto klimatických podmínkách znamená, že vítězné sdružení firem provede jen základní práce. „Pokud budou podmínky nahrávat, tak lze provádět určité zemní práce,“ dodal Rýdl.

ŘSD rovněž připravuje rozšíření poslední části

Přestavba úseku, na kterém se prakticky denně tvoří dlouhé kolony, nebude poslední úpravou na silnici I/37 vedoucí dále směrem na Hradec Králové. Navazovat by v budoucnu mělo rovněž rozšíření pardubické křižovatky Palackého, která se nachází při výjezdu od vlakového nádraží směrem k závodišti. ŘSD aktuálně pracuje na majetkoprávní přípravě stavby.

„Pro dostavby mimoúrovňových pardubických křižovatek Palackého a Doubravice-odbočovací pruh probíhají výkupy pozemků,“ dodala Jarolímová.