Pardubice 26. 7. 2017 Nádraží

Pardubice 26. 7. 2017 Nádraží | foto: Michal Klíma, MAFRA

Okolí prokouklo, teď ještě opravit chátrající pardubické nádraží

  • 3
Správa železniční dopravní cesty společně s radnicí začala připravovat opravu pardubického hlavního nádraží. Jeho okolí je od června důstojně rekonstruované, ale sama budova se od 50. let minulého století příliš nezměnila. Dlouho odkládaná rekonstrukce by mohla začít v roce 2019.

Uznávaný architekt Miroslav Řepa při každé cestě do svého rodného města trpí. Irituje ho stav nádražní budovy, kterou v padesátých letech minulého století projektoval jeho otec Karel.

„Vidíte, že mám slzu v oku. Roky se nestalo nic, trvá to strašně dlouho, objekt nesmírně chátrá. Každý zvenku vidí, v jakém stavu je hotelový objekt. Nevidí ho ale vevnitř, tam je to katastrofa. Je to vybydlené a netroufám si jít se podívat do nějakého pokoje. Je mi to strašně líto, ale osobně už v tom víc udělat nemůžu,“ uvedl Řepa k tomu, jaké má při chůzi po nádraží pocity.

Nedávno zažil alespoň částečnou úlevu, když město dokončilo opravu náměstí Jana Pernera, na kterém památkově chráněná budova stojí. „Tohle se povedlo, teď ještě samotné nádraží. Snad se začíná něco dít,“ uvedl Miroslav Řepa.

Za pravdu mu dává náměstkyně primátora Helena Dvořáčková. Ta se za město už začala účastnit koordinačních schůzek se zástupci Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Téma je nasnadě: oprava hlavního nádraží.

„Věci se začaly hýbat. Máme za sebou první dvě schůzky. Mluvili jsme na nich třeba o tom, že by město mohlo získat v nově opravené budově své prostory. Podle zatím dostupných informací by se mohlo začít stavět v roce 2019,“ uvedla Helena Dvořáčková.

Oprava bude hodně drahá

Jedná se o to nejvíce optimistické datum. Sami majitelé nádraží ze SŽDC jsou přece jen o něco opatrnější. Je jím jasné, že oprava velké budovy bude hodně drahá. „Necháme si zpracovat stavebně technický a historický průzkum stávajícího stavu nádražní budovy zahrnující i kompletní digitální zaměření a architektonickou studii rekonstrukce obvodového pláště. Stále však prověřujeme všechny dostupné podklady,“ uvedl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš s tím, že podle něj rekonstrukce bude stát stovky milionů korun, a je proto nezbytné získat i na tuto akci peníze z Evropské unie.

Samotný projekt začne vznikat nejdříve příští rok. „Budeme na něm spolupracovat s Magistrátem města Pardubice i s vlastníkem autorských práv Miroslavem Řepou. S ohledem na rozsáhlost objektu předpokládáme náklady v řádech stovek milionů korun. Stavba může začít nejdříve v roce 2019,“ doplnil Marek Illiaš.

Je tak patrné, že v případě rekonstrukce je ještě hodně proměnných. Ovšem ten hlavní zádrhel zmizel zhruba před rokem. Skončilo totiž díky vládě Bohuslava Sobotky vakuum, ve kterém nádraží patřilo dvěma firmám, a vlastně nikomu. České dráhy do něj totiž už nechtěly investovat kvůli tomu, že majetek brzy půjde do vlastnictví SŽDC, a to zase nemohlo investovat kvůli tomu, že nádraží nebylo oficiálně jejich.

„Je důležité dokončit prodej nádraží v majetku Českých drah Správě železniční dopravní cesty. Mělo by jít o obchod za desítky miliard korun. Prodej bude řešit také samotná vláda,“ uvedl premiér Bohuslav Sobotka v roce 2014.

Transakce, která se týkala i Pardubic, nakonec měla zpoždění, ale už zhruba rok patří nádraží SŽDC. „Za první rok správy nádraží vynaložila následně státní organizace do oprav, stavebních úprav či projektové přípravy přes 215 milionů. Dokončených je 149 stavebních akcí za bezmála 110 milionů, další desítky větších či menších oprav běží,“ tvrdí firma v tiskové zprávě.