Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Okolí prokouklo, teď ještě opravit chátrající pardubické nádraží

  13:30aktualizováno  13:30
Správa železniční dopravní cesty společně s radnicí začala připravovat opravu pardubického hlavního nádraží. Jeho okolí je od června důstojně rekonstruované, ale sama budova se od 50. let minulého století příliš nezměnila. Dlouho odkládaná rekonstrukce by mohla začít v roce 2019.

Pardubice 26. 7. 2017 Nádraží | foto: Michal Klíma, MAFRA

Uznávaný architekt Miroslav Řepa při každé cestě do svého rodného města trpí. Irituje ho stav nádražní budovy, kterou v padesátých letech minulého století projektoval jeho otec Karel.

Fotogalerie

„Vidíte, že mám slzu v oku. Roky se nestalo nic, trvá to strašně dlouho, objekt nesmírně chátrá. Každý zvenku vidí, v jakém stavu je hotelový objekt. Nevidí ho ale vevnitř, tam je to katastrofa. Je to vybydlené a netroufám si jít se podívat do nějakého pokoje. Je mi to strašně líto, ale osobně už v tom víc udělat nemůžu,“ uvedl Řepa k tomu, jaké má při chůzi po nádraží pocity.

Nedávno zažil alespoň částečnou úlevu, když město dokončilo opravu náměstí Jana Pernera, na kterém památkově chráněná budova stojí. „Tohle se povedlo, teď ještě samotné nádraží. Snad se začíná něco dít,“ uvedl Miroslav Řepa.

Za pravdu mu dává náměstkyně primátora Helena Dvořáčková. Ta se za město už začala účastnit koordinačních schůzek se zástupci Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Téma je nasnadě: oprava hlavního nádraží.

„Věci se začaly hýbat. Máme za sebou první dvě schůzky. Mluvili jsme na nich třeba o tom, že by město mohlo získat v nově opravené budově své prostory. Podle zatím dostupných informací by se mohlo začít stavět v roce 2019,“ uvedla Helena Dvořáčková.

Oprava bude hodně drahá

Jedná se o to nejvíce optimistické datum. Sami majitelé nádraží ze SŽDC jsou přece jen o něco opatrnější. Je jím jasné, že oprava velké budovy bude hodně drahá. „Necháme si zpracovat stavebně technický a historický průzkum stávajícího stavu nádražní budovy zahrnující i kompletní digitální zaměření a architektonickou studii rekonstrukce obvodového pláště. Stále však prověřujeme všechny dostupné podklady,“ uvedl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš s tím, že podle něj rekonstrukce bude stát stovky milionů korun, a je proto nezbytné získat i na tuto akci peníze z Evropské unie.

Samotný projekt začne vznikat nejdříve příští rok. „Budeme na něm spolupracovat s Magistrátem města Pardubice i s vlastníkem autorských práv Miroslavem Řepou. S ohledem na rozsáhlost objektu předpokládáme náklady v řádech stovek milionů korun. Stavba může začít nejdříve v roce 2019,“ doplnil Marek Illiaš.

Je tak patrné, že v případě rekonstrukce je ještě hodně proměnných. Ovšem ten hlavní zádrhel zmizel zhruba před rokem. Skončilo totiž díky vládě Bohuslava Sobotky vakuum, ve kterém nádraží patřilo dvěma firmám, a vlastně nikomu. České dráhy do něj totiž už nechtěly investovat kvůli tomu, že majetek brzy půjde do vlastnictví SŽDC, a to zase nemohlo investovat kvůli tomu, že nádraží nebylo oficiálně jejich.

„Je důležité dokončit prodej nádraží v majetku Českých drah Správě železniční dopravní cesty. Mělo by jít o obchod za desítky miliard korun. Prodej bude řešit také samotná vláda,“ uvedl premiér Bohuslav Sobotka v roce 2014.

Transakce, která se týkala i Pardubic, nakonec měla zpoždění, ale už zhruba rok patří nádraží SŽDC. „Za první rok správy nádraží vynaložila následně státní organizace do oprav, stavebních úprav či projektové přípravy přes 215 milionů. Dokončených je 149 stavebních akcí za bezmála 110 milionů, další desítky větších či menších oprav běží,“ tvrdí firma v tiskové zprávě.




Nejčtenější

Nejkrásnější partie Krounky. Parádní výlet s ferratou, kterou zvládnou i děti

Krounka v Otradově

Doslova pohlazením po duši je putování údolím říčky Krounky na Chrudimsku. Nejhezčí pasáž pojmenovaná Šilinkův důl je...

ŘSD bez svolení provádí průzkum u D35, majitelé pozemků chystají žalobu

První viditelné práce jsou vidět na cestě mezi Újezdem u Sezemic a Rokytnem.

Lidé, kteří vlastní pozemky pod připravovanou stavbou dálnice D35 u Litomyšle, si stěžují, že jim zaměstnanci...



Manažery státní firmy, která vyrábí semtex, stíhá policie

Policisté před areálem chemičky Explosia v Pardubicích-Semtíně. (20. dubna 2011)

Policie stíhá dva klíčové manažery pardubického výrobce výbušnin Explosia kvůli podezření z nezákonného vývozu...

VIDEO: Pardubické kino Sirius se po mnoha letech otevřelo. Zavál smutek

Na vývěsní tabuli mohli diváci zjistit, co se právě v kině promítalo, nebo co...

Poslední film z pravidelného programu se promítal v pardubickém kině Sirius na Vánoce roku 2006. Od té doby unikátní...

Ústí žije. Smazalo obří ztrátu a v prodloužení dokonalo obrat

Michal Šotnar (vpravo) z Ústí trefuje jednu ze svých trojek proti Pardubicím....

Basketbalové Ústí nad Labem je v euforii. V šestém čtvrtfinále NBL porazilo Pardubice 88:87 po prodloužení a vynutilo...

Další z rubriky

Chystaný obchvat Vysokého Mýta už získal územní rozhodnutí

Nově otevřený bazén ve Vysokém Mýtě.

Budoucí obchvat Vysokého Mýta získal jako první z plánovaných úseků dálnice D35 v Pardubickém kraji klíčový souhlas s...

Pardubický kraj doplatí každému z dětí po zemřelé pacientce čtvrt milionu

(Ilustrační snímek)

Pardubický kraj vyplatí každému ze tří pozůstalých dětí ženy, která zemřela v roce 2006 po operaci v chrudimské...

Neví co uvidí a kolik zaplatí. V Proseči lákají diváky do Kina naslepo

S láskou Vincent - nevšední film, který zaujal i v rámci prosečského Kina...

Pro milovníky filmů je to jistá forma adrenalinu. Pohodlně se usadit na nepohodlném sedadle a čekat, co nabídne filmové...

Najdete na iDNES.cz