Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Okolí prokouklo, teď ještě opravit chátrající pardubické nádraží

  13:30aktualizováno  13:30
Správa železniční dopravní cesty společně s radnicí začala připravovat opravu pardubického hlavního nádraží. Jeho okolí je od června důstojně rekonstruované, ale sama budova se od 50. let minulého století příliš nezměnila. Dlouho odkládaná rekonstrukce by mohla začít v roce 2019.

Pardubice 26. 7. 2017 Nádraží | foto: Michal Klíma, MAFRA

Uznávaný architekt Miroslav Řepa při každé cestě do svého rodného města trpí. Irituje ho stav nádražní budovy, kterou v padesátých letech minulého století projektoval jeho otec Karel.

Fotogalerie

„Vidíte, že mám slzu v oku. Roky se nestalo nic, trvá to strašně dlouho, objekt nesmírně chátrá. Každý zvenku vidí, v jakém stavu je hotelový objekt. Nevidí ho ale vevnitř, tam je to katastrofa. Je to vybydlené a netroufám si jít se podívat do nějakého pokoje. Je mi to strašně líto, ale osobně už v tom víc udělat nemůžu,“ uvedl Řepa k tomu, jaké má při chůzi po nádraží pocity.

Nedávno zažil alespoň částečnou úlevu, když město dokončilo opravu náměstí Jana Pernera, na kterém památkově chráněná budova stojí. „Tohle se povedlo, teď ještě samotné nádraží. Snad se začíná něco dít,“ uvedl Miroslav Řepa.

Za pravdu mu dává náměstkyně primátora Helena Dvořáčková. Ta se za město už začala účastnit koordinačních schůzek se zástupci Správy železniční dopravní cesty (SŽDC). Téma je nasnadě: oprava hlavního nádraží.

„Věci se začaly hýbat. Máme za sebou první dvě schůzky. Mluvili jsme na nich třeba o tom, že by město mohlo získat v nově opravené budově své prostory. Podle zatím dostupných informací by se mohlo začít stavět v roce 2019,“ uvedla Helena Dvořáčková.

Oprava bude hodně drahá

Jedná se o to nejvíce optimistické datum. Sami majitelé nádraží ze SŽDC jsou přece jen o něco opatrnější. Je jím jasné, že oprava velké budovy bude hodně drahá. „Necháme si zpracovat stavebně technický a historický průzkum stávajícího stavu nádražní budovy zahrnující i kompletní digitální zaměření a architektonickou studii rekonstrukce obvodového pláště. Stále však prověřujeme všechny dostupné podklady,“ uvedl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš s tím, že podle něj rekonstrukce bude stát stovky milionů korun, a je proto nezbytné získat i na tuto akci peníze z Evropské unie.

Samotný projekt začne vznikat nejdříve příští rok. „Budeme na něm spolupracovat s Magistrátem města Pardubice i s vlastníkem autorských práv Miroslavem Řepou. S ohledem na rozsáhlost objektu předpokládáme náklady v řádech stovek milionů korun. Stavba může začít nejdříve v roce 2019,“ doplnil Marek Illiaš.

Je tak patrné, že v případě rekonstrukce je ještě hodně proměnných. Ovšem ten hlavní zádrhel zmizel zhruba před rokem. Skončilo totiž díky vládě Bohuslava Sobotky vakuum, ve kterém nádraží patřilo dvěma firmám, a vlastně nikomu. České dráhy do něj totiž už nechtěly investovat kvůli tomu, že majetek brzy půjde do vlastnictví SŽDC, a to zase nemohlo investovat kvůli tomu, že nádraží nebylo oficiálně jejich.

„Je důležité dokončit prodej nádraží v majetku Českých drah Správě železniční dopravní cesty. Mělo by jít o obchod za desítky miliard korun. Prodej bude řešit také samotná vláda,“ uvedl premiér Bohuslav Sobotka v roce 2014.

Transakce, která se týkala i Pardubic, nakonec měla zpoždění, ale už zhruba rok patří nádraží SŽDC. „Za první rok správy nádraží vynaložila následně státní organizace do oprav, stavebních úprav či projektové přípravy přes 215 milionů. Dokončených je 149 stavebních akcí za bezmála 110 milionů, další desítky větších či menších oprav běží,“ tvrdí firma v tiskové zprávě.




Nejčtenější

Hazardér se při předjíždění střetl s policisty, jeden z nich je zraněný

Chvíle těsně před tím, než řidič narazil do policejního auta nedaleko Stojic u...

Řidič, který nebezpečně předjížděl, pravděpodobně zavinil nehodu, která se stala minulý týden na Pardubicku. Při...

ANKETA: Krajská města zdobí vánoční stromy, vyberte ten nejkrásnější

Vánoční strom

Centra hned dvou krajských měst v ČR letos zdobí jehličnany, které rodiče zasadili na počest narození svých synů....



Policie pátrá po svědcích dvou nehod hasičů, hlavně té smrtelné

Místo střetu hasičů s osobním autem v Ústí nad Orlicí ve čtvrtek 30.11.2017.

Policie stále vyšetřuje střet osobního vozidla Škoda Octavia Combi s hasičským nákladním autem v Ústí nad Orlicí. Po...

Rozespalé ženě spadla lampička do peřin, škoda je půl milionu

Hasiči zasahují při požáru haly v pražské Vinoři. (5.prosince 2017)

Souhra několika nešťastných náhod způsobila požár rodinného domu v Dolním Újezdu u Litomyšle. Za jeho vznikem stojí...

Bývalý generální manažer se vrací do Dynama, dohlédne na ekonomiku

ŠÉF. Ondřej Šebek a jeho kolegové doufají, že se hra pardubických hokejistů co

Bývalý generální manažer pardubických hokejistů Ondřej Šebek se vrací do klubu. Bude mít na starosti provoz Dynama a...



Další z rubriky

Naše lokomotivy jezdí i pod Bosporem, říká šéf CZ LOKO Josef Gulyás

Josef Gulyás, ředitel CZ LOKO Česká Třebová.

Česká Třebová se může chlubit tím, že ve městě sídlí jedna z nejúspěšnějších českých firem. CZ LOKO, výrobce lokomotiv...

Trestance soudí za útok na jiného vězně, zbraní byl skleněný střep

Vězeň Jan Slavík při prvním dnu hlavního líčení před pardubickou pobočkou...

U pardubické pobočky krajského soudu začalo hlavní líčení v případu vězně Jana Slavíka, který je obžalovaný z pokusu o...

Foxconn dal stavbu Smart City k ledu

Areál společnosti Foxconn v Pardubicích (ilustrační snímek)

Společnost Foxconn ustoupila od velké plánované stavby takzvaného Smart City v Pardubicích. Tchajwanský výrobce...



Najdete na iDNES.cz