Opravené okolí nádraží v Pardubicích potěší cyklisty, řidiče spíše zklame

  11:23aktualizováno  11:23
První trolejbusy vjely v úterý minutu po půlnoci do nového terminálu před pardubickým vlakovým nádražím, čímž se neoficiálně otevřelo opravené Pernerovo náměstí. To se za 176 milionů během pouhých osmi měsíců proměnilo k nepoznání.

Přehledný systém odjezdu linek MHD i vlaků zajišťuje dvojice informačních tabulí. | foto: Josef Vostárek, ČTK

Mezi hlavní novinky patří obrovské parkoviště pro kola včetně cyklověže nebo socha stavitele železnic Jana Pernera.

Stávající garnitura politiků z vedení pardubické radnice v čele s primátorem Martinem Charvátem tak má svůj první „pomník“. Nebo lépe řečeno první dotažený velký stavební projekt, který se za čas bude dobře vyjímat na předvolebních plakátech. Radní totiž doslova na sílu dokázali dotáhnout do konce masivní přestavbu náměstí Jana Pernera.

Fotogalerie

„Stanovili jsme si před dvěma roky, že zvládneme tuhle nesmírně náročnou stavbu v naprosto nesmyslném termínu. Nakonec jsme všechny okolo nakazili svým nadšením a vše jsme zvládli. I špatné stavební a povětrnostní podmínky. Dnes je to osm měsíců, co stavba začala, a my otevíráme opravené náměstí,“ uvedla náměstkyně primátora Helena Dvořáčková na slavnostním zahájení provozu.

Na akci se setkalo až překvapivé množství lidí. A drtivá většina z nich přeměnu prostoru před nádražím chválila.

Výmluvné hodnocení předvedl třeba architekt Miroslav Řepa. Na otázku, jak se mu dílo líbí, jenom zvedl palec nahoru. „Teď ještě opravit samotné nádraží, věci se pomalu hýbou vpřed. Je to v procesu,“ řekl Řepa na adresu budovy, kterou projektoval jeho otec Karel.

Chválili i ostatní. Asi nejvíce se musel červenat Ivan Nehera ze stavební firmy Strabag. Na ředitele střediska Pardubice a vedoucího projektu pěli ódy všichni řečníci. Někteří dokonce mluvili o jeho životním díle.

„Velmi nám pomohla ochota investora řešit problémy plynoucí ze složitosti stavby, přes kterou projíždí dvacet tisíc vozidel denně a procházejí tisíce cestujících, jež se potřebují dostat na nádraží. Trpělivost a vstřícnost lidí, kterým probíhající stavba do určité míry komplikovala cestu, nemalou měrou přispěly k úspěšnému splnění termínu,“ řekl Nehera.

O nebývalé trpělivosti Pardubáků a všech, kteří museli procházet několik měsíců přes staveniště, mluvila i náměstkyně Dvořáčková. „Za celou dobu jsme měli od lidí snad jen dvě stížnosti, a to ještě jen velmi mírné,“ uvedla.

Cyklisté zažijí velký komfort

Na první pohled si nové náměstí Jana Pernera užijí cyklisté. Pryč jsou ty doby, kdy každé ráno zoufale hledali nějaké místečko, kam by mohli odstavit své kolo při cestě na vlak.

Nyní mají k dispozici obří zastřešený hangár a ti náročnější dokonce budou moci parkovat v cyklověži. „Zprovoznění této věže se chystá během prázdnin,“ uvedla mluvčí města Iveta Koubková.

Výhody by měli získat i cestující, kteří využívají městskou hromadnou dopravu. Hned před východem z nádraží stojí nový terminál s informačními tabulemi, které ukazují odjezdy trolejbusů i vlaků. Na druhou stranu v nové budově chybí záchod, a tak pasažéři musí stále do nádražní budovy.

Asi nejméně budou nadšení řidiči, kteří na Palackého ulici přišli o jeden silniční pruh (o způsobených problémech jsme psali zde). Na novém náměstí ani nepřibylo parkovacích míst. Na druhou stranu se jim vyčlenila místa, která se dají využít pro rychlé naložení či vyložení posádky.

„V rámci projektu byla vybudována místa pro taxi, zásobování nádraží, vyhrazená stání pro potřeby ČD či parkoviště K+R. Prostor je také doplněn o množství laviček, v jejichž blízkosti jsou vysázeny mladé stromky,“ uvedla Koubková.

Ovšem právě se zelení může být výhledově problém. Alespoň podle radního Františka Weisbauera, který se živí jako odborník na zeleň ve Správě a údržbě silnic.

„Mám obavu, že stavbu nakonec nepřežijí vzrostlé stromy, které po tlaku ekologických organizací musely na místě zůstat. Přece jen jejich kořenový systém toho musel v posledních měsících dost vydržet. Hospodárnější i logičtější by bylo na jejich místě vysázet nové stromy,“ řekl.

Nejčtenější

Nedávejte mi nic, hlásá letáková kampaň. Vede ji sám starosta

Starosta Svitav David Šimek se postavil do čela  protialkoholní kampaně.

Ve Svitavách vstoupila do ostré fáze kampaň radních, kteří u obchodních center začali kolemjdoucí přesvědčovat, aby...

Větev propíchla sedadlo spolujezdce v jedoucím autě, řidič vyvázl

Větev nezastavilo ani sedadlo spolujezdce. Řidič jel naštěstí sám.

O obrovském štěstí může vyprávět řidič z Orlickoústecka, kterému čelním sklem za jízdy prolétla až do auta silná větev....

ANKETA: Krajská města zdobí vánoční stromy, vyberte ten nejkrásnější

Vánoční strom

Centra měst ovládla vánoční atmosféra, ke které patří i ozdobené vánoční stromy. Jako už tradičně mohou čtenáři...

U silnice ležel mrtvý muž s kolem, málem ho ještě přejeli

Při nehodě u Spáleného Poříčí se těžce zranil cyklista. Po střetu s autem a...

Policie vyšetřuje nález mrtvého 37letého muže na silnici na Pardubicku. Vedle muže leželo kolo. Jestli na něm mrtvý...

Deset porážek v řadě. Hokejové Pardubice se topí víc než za Rohlíka

Pardubičtí fanoušci na úterním zápase se Zlínem vyvěsili transparent s...

Pardubické Dynamo opět přepsalo ty nejčernější stránky své historie a v neděli zaknihovalo desátou porážku v řadě....

Další z rubriky

Muž přitápěl ve skleníku, zabil ho unikající oxid uhelnatý

Hasiči v domu zasahovali v dýchací technice. (30. října 2018)

Hasiči se záchranáři před polednem oživovali muže z Vysokého Mýta, který si ve skleníku přitápěl plynovými kamny....

Chrudimský festival je v ohrožení, pěvkyně Pecková čeká na omluvu

Pecka jako Pecková. Napůl žertem míněný název chrudimského festivalu Zlatá...

Po dvou ročnících možná skončí v Chrudimi festival Zlatá Pecka, který založila operní pěvkyně Dagmar Pecková s podporou...

Nedávejte mi nic! Letáky o chování k bezdomovcům rozdává sám starosta

Starosta Svitav David Šimek se postavil do čela  protialkoholní kampaně.

Ve Svitavách vstoupila do ostré fáze kampaň radních, kteří u obchodních center začali kolemjdoucí přesvědčovat, aby...

Najdete na iDNES.cz