Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Opravené okolí nádraží v Pardubicích potěší cyklisty, řidiče spíše zklame

  11:23aktualizováno  11:23
První trolejbusy vjely v úterý minutu po půlnoci do nového terminálu před pardubickým vlakovým nádražím, čímž se neoficiálně otevřelo opravené Pernerovo náměstí. To se za 176 milionů během pouhých osmi měsíců proměnilo k nepoznání.

Přehledný systém odjezdu linek MHD i vlaků zajišťuje dvojice informačních tabulí. | foto: Josef Vostárek, ČTK

Mezi hlavní novinky patří obrovské parkoviště pro kola včetně cyklověže nebo socha stavitele železnic Jana Pernera.

Stávající garnitura politiků z vedení pardubické radnice v čele s primátorem Martinem Charvátem tak má svůj první „pomník“. Nebo lépe řečeno první dotažený velký stavební projekt, který se za čas bude dobře vyjímat na předvolebních plakátech. Radní totiž doslova na sílu dokázali dotáhnout do konce masivní přestavbu náměstí Jana Pernera.

Fotogalerie

„Stanovili jsme si před dvěma roky, že zvládneme tuhle nesmírně náročnou stavbu v naprosto nesmyslném termínu. Nakonec jsme všechny okolo nakazili svým nadšením a vše jsme zvládli. I špatné stavební a povětrnostní podmínky. Dnes je to osm měsíců, co stavba začala, a my otevíráme opravené náměstí,“ uvedla náměstkyně primátora Helena Dvořáčková na slavnostním zahájení provozu.

Na akci se setkalo až překvapivé množství lidí. A drtivá většina z nich přeměnu prostoru před nádražím chválila.

Výmluvné hodnocení předvedl třeba architekt Miroslav Řepa. Na otázku, jak se mu dílo líbí, jenom zvedl palec nahoru. „Teď ještě opravit samotné nádraží, věci se pomalu hýbou vpřed. Je to v procesu,“ řekl Řepa na adresu budovy, kterou projektoval jeho otec Karel.

Chválili i ostatní. Asi nejvíce se musel červenat Ivan Nehera ze stavební firmy Strabag. Na ředitele střediska Pardubice a vedoucího projektu pěli ódy všichni řečníci. Někteří dokonce mluvili o jeho životním díle.

„Velmi nám pomohla ochota investora řešit problémy plynoucí ze složitosti stavby, přes kterou projíždí dvacet tisíc vozidel denně a procházejí tisíce cestujících, jež se potřebují dostat na nádraží. Trpělivost a vstřícnost lidí, kterým probíhající stavba do určité míry komplikovala cestu, nemalou měrou přispěly k úspěšnému splnění termínu,“ řekl Nehera.

O nebývalé trpělivosti Pardubáků a všech, kteří museli procházet několik měsíců přes staveniště, mluvila i náměstkyně Dvořáčková. „Za celou dobu jsme měli od lidí snad jen dvě stížnosti, a to ještě jen velmi mírné,“ uvedla.

Cyklisté zažijí velký komfort

Na první pohled si nové náměstí Jana Pernera užijí cyklisté. Pryč jsou ty doby, kdy každé ráno zoufale hledali nějaké místečko, kam by mohli odstavit své kolo při cestě na vlak.

Nyní mají k dispozici obří zastřešený hangár a ti náročnější dokonce budou moci parkovat v cyklověži. „Zprovoznění této věže se chystá během prázdnin,“ uvedla mluvčí města Iveta Koubková.

Výhody by měli získat i cestující, kteří využívají městskou hromadnou dopravu. Hned před východem z nádraží stojí nový terminál s informačními tabulemi, které ukazují odjezdy trolejbusů i vlaků. Na druhou stranu v nové budově chybí záchod, a tak pasažéři musí stále do nádražní budovy.

Asi nejméně budou nadšení řidiči, kteří na Palackého ulici přišli o jeden silniční pruh (o způsobených problémech jsme psali zde). Na novém náměstí ani nepřibylo parkovacích míst. Na druhou stranu se jim vyčlenila místa, která se dají využít pro rychlé naložení či vyložení posádky.

„V rámci projektu byla vybudována místa pro taxi, zásobování nádraží, vyhrazená stání pro potřeby ČD či parkoviště K+R. Prostor je také doplněn o množství laviček, v jejichž blízkosti jsou vysázeny mladé stromky,“ uvedla Koubková.

Ovšem právě se zelení může být výhledově problém. Alespoň podle radního Františka Weisbauera, který se živí jako odborník na zeleň ve Správě a údržbě silnic.

„Mám obavu, že stavbu nakonec nepřežijí vzrostlé stromy, které po tlaku ekologických organizací musely na místě zůstat. Přece jen jejich kořenový systém toho musel v posledních měsících dost vydržet. Hospodárnější i logičtější by bylo na jejich místě vysázet nové stromy,“ řekl.



Nejčtenější

Řidič a malý chlapec zahynuli při nárazu automobilu do stromu

Nehoda u pardubického Globusu skončila tragicky. (17.8.2018)

Tragická nehoda se stala po poledni na výpadovce na Hradec Králové na okraji Pardubic. Osobní auto, v němž cestoval...

Muž nařezal dřevo a odjel. Od žhavých pilin mu málem chytla chata

Oheň zachvátil palivové dřevo. Stačila chvíle a přeskočil by na chatu.

O štěstí může mluvit chatař z Jankovic na Chrudimsku, který v pondělí dopoledne řezal vyschlé smrkové dřevo. Kotouč...



VIDEO: Pardubické letiště okupantům odolávalo, i díky šrotu na ranveji

Letiště v Pardubicích.

Pardubické letiště dnes využívají především turisté. Civilním účelům ale začalo sloužit až v roce 1995. Do té doby...

Zemřel plochodrážní jezdec Jedrzejak. Opora Pardubic spáchala sebevraždu

Závody ploché dráhy ve Slaném

Ve věku 39 let zemřel v úterý polský plochodrážní jezdec Tomasz Jedrzejak, který v posledních letech patřil v české...

VIDEO: Hřebeč je děravý kopec. Vydal více než dva miliony tun surovin

Důlní závod v dobách, kdy fungoval, tedy před rokem 1991.

Málokdo si při cestách z Čech na Moravu přes Moravskou Třebovou po obávané „pětatřicítce“ uvědomuje, že při zdolávání...

Další z rubriky

VIDEO: Střety vojáků, výbuchy, střelba. Akce Cihelna bavila tisíce diváků

Největší vojenská akce v Pardubickém kraji Cihelna 2018

Teploty přesahující třicítku by měly spíše o víkendu hnát většinu národa k vodě. Přes 20 tisíc lidí však i v takovém...

Řidič a malý chlapec zahynuli při nárazu automobilu do stromu

Nehoda u pardubického Globusu skončila tragicky. (17.8.2018)

Tragická nehoda se stala po poledni na výpadovce na Hradec Králové na okraji Pardubic. Osobní auto, v němž cestoval...

Proti okupantům lidé v Pardubickém kraji nasadili i krávy na letišti

Srpen 1968 v Litomyšli

O náladách po přepadení Československa 21. srpna 1968 se zachovala řada svědectví i v Pardubickém kraji. Lidová...

Vzpomínáme: Kdo nechal sestru jíst mouchy a kdo chutnal žížaly?
Vzpomínáme: Kdo nechal sestru jíst mouchy a kdo chutnal žížaly?

Když jsem u nás v kanceláři řekla, že chystám článek o příhodách z dětství, spustila se lavina vzpomínání. Redakce se smíchem rázem otřásala v základech. Jedna si ostříhala řasy, druhá si touhu po papouškovi splnila v bažantnici, třetí nutila mladší sestru jíst mrtvé mouchy… a to není zdaleka všechno!

Najdete na iDNES.cz