Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Místo roviny je vlna, za miliony opravená silnice vydržela jen pár týdnů

  8:40aktualizováno  8:40
Po necelém měsíci provozu se na opravené silnici mezi Vysokým Mýtem a Chrudimí v obci Stradouň vytvořila nebezpečná vyjetá vlna. Za rekonstrukci celkem čtyřkilometrového úseku měla přitom dodavatelská firma dostat od silničářů skoro dvacet milionů korun.

„Jsou to hrozný rány, když na to někdo najede,“ postěžovala si žena bydlící u frekventované silnice I/17. Před jejími okny denně projíždějí tisíce osobních aut a kamionů.

V minulých měsících přitom pozorovala, jak stavební firma mění a pokládá nový „koberec“.

Jenže ani ne měsíc poté, co stroje stavbu opustily, se pár kroků od jejího plotu vzedmul z vozovky asfalt. Ten už dosáhl takové výše, že je téměř na úrovni přilehlého chodníku. A jak se zdá, vlna se nadále rozšiřuje.

„Podle mě to nebyla oprava, ale spíše pokus. Menší výmol tam byl, ale asi počítali s tím, že když to vyfrézují, zlepší se to,“ zhodnotil odvedenou práci starosta Stradouně Zdeněk Bačina, který bydlí jen pár desítek metrů od zničeného místa.

Na tmavém povrchu u okraje vozovky je namalované bílé dopravní značení, což dokládá, že předchozí práce trvající zhruba dva měsíce skončily. Informační tabule o stavbě z místa sice již zmizely, ovšem předtím na nich bylo možné zjistit, že rekonstrukce se týkala pouze takzvaného mikrokoberce, tedy nejvyšších vrstev vozovky.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které bylo investorem, za má za opravu zaplatit 19,95 milionu korun. Oprava se týkala úseku od křižovatky se silnicí I/35 v Zámrsku a skončila ve Stradouni. Nový povrch je tak na téměř čtyřech kilometrech. Podle Bačiny jsou díry patrné i na jiných místech. O nastalém problému přímo v obci silničáři vědí.

„Boule bude opravená do týdne. Způsobilo ji neúnosné podloží. Před pokládkou mikrokoberce se dělaly výspravy poruch po odfrézování, ale tato se projevila až dodatečně,“ uvedl Jiří Hostaša z pardubické pobočky ŘSD.

Fotogalerie

Stavbyvedoucí ze zhotovitelské jihlavské firmy Bitunova spadající do koncernu Strabag v minulých dnech na dotazy nereagoval.

Jisté je, že vozovka v místě znovu zmizí, podloží se opraví a přijde na něj nová směs. Způsobená škoda zatím není součástí reklamace.

„Stavba ještě není převzatá, přejímací řízení neproběhlo,“ podotkl Hostaša. Podle jeho informací byl při opravách přítomný stavební dozor, ovšem závada v podloží nebyla viditelná, takže nešlo dopředu tušit, že následně dojde k poškození.

Předmětem zakázky nebylo odtěžení spodních vrstev. S vymáháním dalších nákladů za dodatečné opravy při případných nastalých potížích na jiných místech by tak silničáři neuspěli.

„Cílem je prodloužení životnosti vozovky silnice I/17 v daném úseku provedením sanací lokálních poruch, velkoplošných výsprav a pokládkou dvouvrstvého mikrokoberce frakce 0/8 mm,“ stálo v oznámení ve věstníku veřejných zakázek.

Před nebezpečným místem nevarují žádné značky

Potíž je také v tom, že místo není nijak označené. Silničáři slibují nápravu a chtějí umístit dopravní značku upozorňující na nerovnost. Zvláště v noci může být vjetí na vlnu nebezpečné. Lampy pouličního osvětlení kolem sice stojí, jenže v letních měsících ho obec vypíná.

Byť se asfalt vzedmul „jen“ na pár metrech, poškození pokračuje. „Průjezd kamionů to pořád zhoršuje. Týden o týdne je to větší,“ všiml si starosta obce.

Řidiče může zarazit i další věc spojená s opravou. Tím je znatelně vyšší hlučnost povrchu oproti jízdě po částech před a za opraveným úsekem. „Je to jako struhadlo. Bylo mi řečeno, že to auta zajezdí,“ řekl starosta Bačina. O tom, že má jít o dočasný stav, ujišťují i silničáři.

„Po ojetí se hlučnost sníží a bude to standardní povrch. Zatím z toho odlétávají drobná zrna kameniva, což je jev, který je po položení běžný,“ dodal Hostaša z ŘSD.

Opravu může zkomplikovat fakt, že na místě poškození v těchto dnech stojí čekající vozy kvůli semaforu umístěném na nedaleké křižovatce. Přes Stradouň totiž vede objízdná trasa kvůli jiné opravě na blízkém tahu I/35 (psali jsme o ní zde).

Modré značky ohraničují úsek, který se opravoval. Červená značka určuje místo, kde se zvlnila vozovka.

Modré značky ohraničují úsek, který se opravoval. Červená značka určuje místo, kde se zvlnila vozovka.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Požár ve svitavském skladu způsobil čtvrtmilionovou škodu. Mohla být vyšší,...
Hasiči nesli pacienta a vedle hořel sklad. Pomohl svědek na kole

Velkou shodou okolností a také díky pohotovosti svědka se podařilo při čtvrtečním požáru skladu ve Svitavách uchránit majetek v hodnotě několik milionů korun....  celý článek

Firma P&V Ekotrading nakládala v katastru obce Hradec nad Svitavou s téměř 44...
Firma navezla tisíce tun odpadu na pozemky u Svitav, dostala pokutu

Inspektoři z České inspekce životního prostředí v Hradci Králové uložili pokutu 120 tisíc korun společnosti P&V Ekotrading. Firma na pozemky v katastru obce...  celý článek

Viktor Sotona. Generální ředitel společnosti ERA Pardubice, jež získala ocenění...
Chceme být klubem zaměstnanců, kteří prací žijí, říká šéf Firmy roku

„Je pro mě důležité, aby byla práce pro naše zaměstnance radostí,“ říká v rozhovoru pro MF DNES generální ředitel pardubické společnosti ERA Viktor Sotona....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.