Okolí pardubického nádraží zatím není prostorem, kterým by se mohlo město...

Okolí pardubického nádraží zatím není prostorem, kterým by se mohlo město chlubit. | foto: Michal Klíma

Pardubice dají za opravu prostoru před nádražím desítky milionů navíc

  • 5
Příprava modernizace okolí pardubického nádraží rychle pokračuje. Radní chtějí, aby se už v květnu začalo stavět. Opozice však upozorňuje na to, že stavba se oproti odhadům prodražuje kvůli „zapomenuté“ opravě trolejového vedení a dani.

Dlouhé měsíce pardubičtí politici mluvili o tom, že zvelebí prostor před budovou vlakového nádraží za zhruba 130 milionů korun. Cena však bude podstatně vyšší, a to zhruba o 60 milionů.

„V původní částce nebyla zahrnuta daň z přidané hodnoty, i když jiné částky jsou sdělovány s daní. A nově se k tomu přičetla i úprava trolejbusové trakce. Navýšení celkové částky investice je tedy přes 60 milionů korun,“ uvedl zastupitel za ODS Petr Klimpl s tím, že podle schváleného rozpočtu města oprava vyjde přesně na 194 milionů.

Co se naopak nemění, je dotace, kterou na nákladnou stavbu přispějí správci švýcarských fondů. Podle současného kurzu to vypadá, že do Pardubic přiteče zhruba 110 milionů korun.

„Možná někteří zastupitelé jsou překvapení, ale od začátku bylo jasné, že se při stavbě bude muset opravit i trolejové vedení za zhruba 30 milionů korun. Na to žádné peníze nedostaneme, a jelikož dotace nelze kombinovat, budeme tuto položku muset zaplatit z rozpočtu města,“ uvedla náměstkyně Helena Dvořáčková s tím, že výsledná cena díla tedy bude určitě kolem zmíněných 190 milionů.

Vítěznou firmu chtějí znát v dubnu

Přesné číslo se veřejnost zřejmě dozví za pár týdnů. Radní musí dokončit stavbu ještě tento rok, a tak spěchají. Už v únoru by se tak mohla vypsat výběrová soutěž na zhotovitele díla.

„Když půjde vše dobře, soutěž by mohla být dokončená v dubnu a hned poté by se mělo začít stavět. Víme, že nás tlačí čas, a proto se snažíme spěchat,“ uvedl náměstek primátora Jan Řehounek.

V každém případě se trochu opakuje situace z minulého volebního období, kdy tehdejší vedení také zpočátku mluvilo o přestavbě za zhruba za 100 milionů, ale nakonec se cifra zastavila na čtvrt miliardě korun.

„Za skoro 200 milionů se upraví prostranství před nádražím a bude řešen terminál pro dopravní podnik. ‚Modré‘ autobusy totiž zůstanou na autobusovém nádraží. Bude navíc redukována zeleň, nevyřeší se parkování aut, snad aspoň budou uspokojeni cyklisté s ukládáním kol. Nebude ale ani napojení na Duklu. Je to poněkud drahé řešení,“ bilancoval opoziční zastupitel Klimpl.

Místo má řadu nedostatků

Lidé z vedení radnice však chtějí využít nabízené dotace a jejich plánem je značně vylepšit ne příliš reprezentativní místo, které pro cestující po železnici funguje jako vchod do Pardubic.

„Přednádraží už je nedůstojná brána do našeho města, taxikáři parkují na chodnících, není kde zamknout kolo, dlažba se tam rozpadá, řidiči parkují na zákazu stání,“ popsal situaci primátor města Martin Charvát, podle kterého město čeká velmi složité období během rekonstrukce.

„Bude to velmi náročná stavba. Doprava se ztíží pro všechny. Výhodou je, že práce by neměly trvat nějak dlouho,“ uvedl primátor s tím, že lidem bude radnice chtít poskytnout maximum důležitých informací. „Už na druhého února chystáme veřejnou prezentaci,“ dodal.