Pardubice čeká další velká stavba, která na čas omezí dopravu.

Pardubice čeká další velká stavba, která na čas omezí dopravu. | foto: Vizualizace: Pardubický magistrát

Přestavba okolí nádraží se nestíhá. Radní prosí Švýcary o další termín

  • 4
Pardubičtí radní poprvé otevřeně přiznali, že nemají šanci opravit náměstí Jana Pernera do konce roku. Jenže právě to požadovali zástupci švýcarských fondů, kteří na stavbu pošlou zhruba sto milionů, tedy více než polovinu celkové ceny projektu. Politikům tak nezbývá než žádat o další protažení lhůt.

To, co už před měsícem jako první uvedla MF DNES (více najdete zde), nyní potvrzují i politici z vedení pardubického magistrátu. Není žádná šance stihnout přestavbu prostoru mezi vlakovým nádražím a lihovarem do konce roku. Radní tak musí doufat, že jim správci švýcarských fondů vyjdou vstříc a termín dokončení díla za zhruba 180 milionů korun opakovaně posunou.

Přestavba okolí pardubického nádraží

Pardubická radnice už měla v roce 2012 hotový projekt, včetně klíčových povolení. Nový terminál městské hromadné dopravy, přesun autobusového nádraží a další novinky měly stát čtvrt miliardy korun. Zhruba polovinou měli přispět správci švýcarských fondů. Podle plánů bývalého náměstka primátorky Martina Bílka se už v dubnu 2013 mělo začít stavět. Jenže pak Bílek musel z radnice odejít a z projektu sešlo. Vrátili se však k němu noví radní, kteří původní myšlenku zúžili zatím jen na přestavbu blízkého okolí vlakového nádraží za 180 milionů. Z toho by měla švýcarská strana poskytnout 108 milionů. Mezi nádražím, poštou, činžovním domem a silnicí u lihovaru chtějí zejména postavit terminál MHD. Budovat by se mělo začít letos v září.

Radnice již oficiálně požádala o prodloužení harmonogramu minimálně do března 2017. „Jsme v kontaktu se švýcarskou stranou i ministerstvem financí, které dotaci zprostředkovává. Všichni vidí, že na projektu pracujeme a že ho posouváme vpřed. Věřím, že se nakonec domluvíme,“ uvedl primátor Pardubic Martin Charvát.

Radnice má v případě nouze v záloze ještě plán - pokud to nevyjde se Švýcary, pokusí se nákladnou opravu dotovat z peněz od Unie. „Tato možnost tady existuje. Ale je potřeba říct, že to je stále jen varianta B,“ uvedl Miroslav Janovský, který se na radnici stará o dotace.

Zatím tak všichni upínají síly k co nejrychlejšímu začátku stavby. Pokud půjde vše ideálně, mohlo by se na náměstí Jana Pernera poprvé kopnout do země v září. „Územní rozhodnutí už brzy budeme mít v právní moci. V těchto dnech vypíšeme výběrové řízení na dodavatele stavby. Brzy také chceme žádat o stavební povolení,“ řekl náměstek primátora Jan Řehounek.

Zároveň dodal, že radnice musí postupovat podle zákona o veřejných zakázkách pro nadlimitní stavby. To znamená, že na vše budou plynout maximální lhůty.

„Musíme doufat, že se nám například nebude nikdo odvolávat. Budeme soutěžit nejen cenu, ale i rychlost dokončení díla. Stavba by měla být hotová za šest až devět měsíců. Ve smlouvě budou i vysoké sankce za nedodržení termínů,“ uvedl Jan Řehounek s tím, že 27. května dorazí do Pardubic delegace ze Švýcarska, která se seznámí detailně s přípravami velké stavby.

Zástupci opozice jsou hlavně díky svým předešlým zkušenostem z vedení radnice poměrně opatrní při hodnocení šancí na to, že se začne stavět už za necelé čtyři měsíce.

„Myslím, že se jen při soutěži na dodavatele stavby může objevit hned několik potíží, které celý proces zbrzdí,“ říká k tomu bývalá primátorka a zastupitelka za Sdružení pro Pardubice Štěpánka Fraňková.

Nejvíce vidět bude zastřešený terminál městské dopravy

Největší stavbou přeměny okolí nádraží bude terminál pro hromadnou dopravu, který bude stát právě na místě dnešního vodotrysku. Ten bude natolik veliký, že bude zvládat dopravu v obou směrech. Kvůli tomu bude zrušená dnešní stanice u bývalého lihovaru.

„Lidé tak nebudou muset přecházet rušnou čtyřproudou silnici. Terminál vybavíme i digitálními tabulemi a dalším zařízením, které zvětší komfort cestujících,“ uvedl šéf dopravního podniku Tomáš Pelikán.

Zajímavostí by pak měla být socha Jana Pernera, která bude stát nedaleko nádražní budovy.

„V plánech myslíme i na umístění sochy Jana Pernera. Místo nese jeho jméno, navíc je spjatý se železnicí, takže to má logiku. Jeho mírně nadživotní socha bude stát přímo na chodníku, aby bylo zřejmé, že to je jeden z nás, Pardubáků. Bude kolem něj třicet pražců, které budou symbolizovat jeho věk,“ uvedl architekt projektu Tomáš Med.

Společně s kolegy našel před nádražní budovou i prostor pro parkoviště v tak zvaném režimu Kiss and Ride. V praxi to znamená, že tam bude možné na chvíli zaparkovat, naložit či vyložit pasažéra a zase odjet. Novinkou pak bude i to, že auta nebudou od nádraží odjíždět kolem pošty, ale vrátí se zase na křižovatku nedaleko hypermarketu Albert.

„Zamezí se tak proplétání aut mezi trolejbusy,“ dodal Med.