Státní firmy daly ruce pryč od opravy pardubického vlakového nádraží

  12:12aktualizováno  12:12
Do mrtvého bodu se dostala oprava pardubického nádraží, která měla začít už v roce 2007. Budova patří Českým drahám, které ji plánují prodat SŽDC. Ani jedna státní organizace však přestavbu nechystá.

Nádraží Pardubice | foto: Radek Kalhous, MAFRA

České dráhy už v létě 2006 vybraly firmu, která měla pardubické nádraží a přilehlý hotel kompletně přestavět. Jenže vítěz soutěže z projektu Živá nádraží, firma Jídelní a lůžkové vozy, která spolupracovala s anglickou společností M2 Real Estate, se do práce stále nepustila a už ani nepustí.

Z projektu sešlo, uteklo dalších sedm let a nádraží dál chátrá. Opravila se sice restaurace, kosmeticky se změnil interiér haly, ale to je vše. Návštěva záchodů či přespání v hotelu stále vyžaduje silnou povahu.

A co je horší, žádná změna není ve výhledu. Jedno z architektonicky nejcennějších českých nádraží od architekta Karla Řepy se vylepšení určitě hned tak nedočká.

"Je mi z toho smutno. Před lety se zdálo, že se vše pohne, bohužel nestalo se téměř nic. Nyní mně říkají, že se nic nechystá a že nemají peníze ani na to, aby opravily nevyhovující WC," říká syn Karla Řepy Miroslav, který je sám architektem a vlastní na budovu autorská práva.

Žádná změna se tak nesmí stát bez jeho vědomí. Sám Miroslav Řepa má však strach, aby se ještě nějaké přestavby dožil. "Je to pro mne trauma, když nádražím procházím, doufám, že ho ještě uvidím v lepší formě," říká muž s rokem narození 1930.

Dílo jeho otce má totiž zásadní smůlu v tom, že se dostalo do vakua dvou státních firem. Vlastní ji sice České dráhy, ale už existuje plán na odprodej nádraží Správě železniční dopravní cesty (SŽDC).

"Vzhledem k připravovanému prodeji závodu Správě železniční dopravní cesty České dráhy neplánují investice do nádražních budov, takže s dotazem se obraťte na kolegy v tiskovém oddělení SŽDC," uvedla jasně mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová.

MF DNES se tedy obrátila na SŽDC. Ovšem ani tam o plánované opravě nádraží ze začátku padesátých let nikdo nic neví. Znalce českých poměrů ani moc nepřekvapí důvod - vždyť nádraží patří Českým drahám.

"Budova jako taková není v majetku SŽDC, a proto nemáme žádný materiál na jeho přestavbu. To je otázka na České dráhy," uvedl Jakub Ptačinský, mluvčí Správy železniční dopravní cesty s tím, že České dráhy po oznámení možného prodeje okamžitě zastavily jakékoliv investice do oprav nádraží.

V praxi to znamená, že Pardubice nemají šanci na důstojné nádraží v dalších mnoha letech. "Je to politika, a pokud to politici nevyřeší, nic se nikam nepohne," řekl lakonicky muž ze SŽDC, který nechce být v této souvislosti citován.

Zmíněná státní organizace alespoň chystá opravu kolejiště, během které by měl vzniknout podchod nebo lávka, která spojí nádraží se sídlištěm Dukla. Ovšem ani tady to nebude žádný kvapík.

"S modernizací kolejiště počítáme. V tuto chvíli běží studie proveditelnosti na přestavbu uzlu Pardubice. Je to jeden z posledních nemodernizovaných bodů na koridoru. Jako datum začátku stavby je nyní pracovně stanoven rok 2019," dodal Ptačinský.

Výsledky voleb 2018

Výsledky komunálních voleb jednotlivých obcí v Pardubickém kraji podle okresů:

Volby do Senátu

Ve druhém kole voleb do Senátu v Pardubickém kraji vyhrál v obvodu č.50 - Svitavy: Michal Kortyš a v obvodu č.44 - Chrudim (který velkou částí zasahuje i do Kraje Vysočina): Jan Tecl.



Nejčtenější

Smrt koně na Taxisu. Vicody bohužel udělal chybu, lituje žokej Bartoš

Čtveřice jezdců padá na Taxisově příkopu během 128. ročníku Velké pardubické.

Nedělní Velká pardubická skončila fatálním zraněním pro devítiletého hnědáka Vicodyho. Nejtěžší tuzemský kros si vybral...

Kůň mě vláčel přes kilometr, pak mě kopytem vypnul, říká potlučený jezdec

Ján Mach se nyní pod vedením primáře Tomáše Brože zotavuje v pardubické...

Nepěkný obrázek se naskytl divákům v rámci mítinku Velké pardubické. V průběhu čtvrtého dostihu jezdec Ján Mach utrpěl...



Faltejsek popáté. Velkou pardubickou ovládl s Tzigane Du Berlais

Žokej Jan Faltejsek v sedle hnědáka Tzigane Du Berlais slaví pátý triumf na...

Nebyl největším favoritem, neměla mu sedět tvrdší půda. Přesto to byl právě sedmiletý hnědák Tzigane Du Berlais, kdo...

Respektujeme zákon, ohradila se firma Orling vůči trenérce Růžičkové

Doma v Pohoří ̈.Na statku poblíž Jílového u Prahy pečuje trenérka Martina...

Patnáct let měla firma Orling své dostihové koně v trenérské péči u Martiny Růžičkové ve stájích v Pohoří. Předloni s...

Zklamání z druhého místa? Kdeže. Zase mám pro co žít, říká Stromský

Desetiletý hnědák Hegnus v sedle s Markem Stromským (vlevo) během 128. ročníku...

Tolik chtěl konečně stanout na nejvyšším stupni pro vítěze Velké pardubické. Tolik příkoří už kvůli tomu vytrpěl. A...

Další z rubriky

Změna v Chrudimi: město online, otevřené, ale konkrétní kroky jsou hádankou

Chrudim je druhé největší město Pardubického kraje.

Politici, kteří řídili Chrudim 28 let v čele se starostou Petrem Řezníčkem (SNK ED), pomalu míří do opozice. Nahradit...

VIDEO: Policisté honili zdrogovaného řidiče, museli za ním až do řeky

Policisté pronásledovali zdrogovaného řidiče.

Policisté na Chrudimsku v pondělí večer pronásledovali ujíždějícího řidiče a na konci honičky se ještě namočili v...

Na pardubickém závodišti se bude bruslit, vznikne tam ledová plocha

Máchovo jezero v těchto dnech pokrývá dvaceticentimetrový led. Zamrzlá nejsou

Letošní Velká pardubická je již minulostí, ale dostihové závodiště do jara neosiří. Ještě letos by na něj měly zamířit...

Najdete na iDNES.cz