Letecký pohled na vlakové nádraží v Pardubicích, které se má dočkat modernizace.

Letecký pohled na vlakové nádraží v Pardubicích, které se má dočkat modernizace. | foto: Michal Klíma

Železničáři opraví nádraží, postaví trať. Příliš draze, říkají politici

  • 10
Správa železniční dopravní cesty chystá modernizaci pardubického nádraží. Obnova by měla přijít na 3,2 miliardy korun. Také se plánuje budování nové tratě do Chrudimi za dalších 2,2 miliardy korun. Politici se ptají, zda to není příliš.

Kolín se dočkal modernizace železniční stanice před šesti roky, Přerov před dvěma, Olomouc bude hotova letos. Pardubice musely čekat, ale nyní se zdá, že by stavbaři mohli zahájit práce v roce 2019.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) totiž nyní ve výběrovém řízení rozhoduje, která firma modernizaci pardubického nádraží navrhne. Projekt by měl stát kolem 23 milionů korun.

„SŽDC v těchto dnech vybírá vítěze na zhotovení projektové dokumentace. Samotná stavba by teoreticky mohla být zahájena v roce 2019 a dokončena v roce 2022, hrubý rozpočet modernizace je 3,2 miliardy korun,“ uvedl Marek Illiaš, mluvčí Správy železniční dopravní cesty.

Pokud SŽDC splní své plány a na modernizaci pardubického nádraží naváže stavbou nové tratě do Chrudimi, utratí na těchto dvou stavbách pět a půl miliardy korun. Pozoruhodné je, že velkorysé investice do železnice nevzbuzují v kraji nadšení, ale spíše rozpaky nad tím, jak budou nákladné.

„Pro mne je to příšerná suma, která ve skutečnosti bude ještě nakonec vyšší. Tvrdím, že stavíme hrozně draho, naši projektanti to dělají programově, aby získali vyšší odměnu,“ uvedl náměstek hejtmana Pardubického kraje Jaromír Dušek (SPO).

Modernizaci tratí ale má na starosti stát, který stavbu zaplatí z evropských fondů. „Nejsem ten, kdo objednává stavbu, nejsem investor, a tudíž nemohu cenu ovlivnit,“ uvedl Dušek.

Vedení Chrudimi se pozastavuje nad novou tratí

Nad smyslem budování tratě do Chrudimi se pozastavují dokonce i politici v Chrudimi, pro jejichž obyvatele se mají utratit přes dvě miliardy. Podle místostarosty Chrudimi Jaroslava Trávníčka jsou důležitější investice.

Nápad vybudovat novou trať kritizuje i šéf krajské sociální demokracie Pavel Svoboda. „Jedná se o podobnou utopickou megalomanii jako ‚přístav Pardubice‘, tedy přístav na Labi, které je většinu roku pro lodní transport bez vody, ale kde nakonec vodu do vyschlého koryta, za miliardy splavněného Labe, můžeme jistě koupit a dovést dalším menším kanálem z řeky Odry v Polsku,“ říká ironicky.

„Na první pohled se zdá, že jsou to obrovské peníze, ale nedokážu říct, zda to jsou, nebo nejsou adekvátní částky,“ uvedl náměstek pardubického primátora Jan Řehounek z hnutí ANO.

Na druhou stranu velké sumy za nové tratě nejsou výjimkou, ale pravidlem. Modernizace železničních uzlů v Kolíně i Olomouci se těsně vešla pod dvě miliardy, v Přerově se cena vyšplhala na čtyři miliardy korun.

Při modernizaci pardubického nádraží projdou kompletní rekonstrukcí nástupiště, podchody, informační systém i zabezpečovací zařízení a trakční vedení. Rekonstrukce umožní zvýšit traťovou rychlost na 160 kilometrů v hodině. Projektanti navrhují vybudování nové provozní budovy mezi kolejištěm a Hlaváčovou ulicí.

Podchod se prodlouží až na Duklu

Pro cestující přibude jedno nové nástupiště a příjemnou novinkou bude prodloužení podchodu, který vyústí u sídliště Dukla. I když tato čtvrť s nádražím sousedí, nevede k němu přímá cesta a lidé často chodí na nástupiště přes koleje.

Podle projektantů by bylo ideální, aby cestující měli možnost vystoupit z autobusu nebo zaparkovat auto na Dukle, což by přetíženému prostoru před pardubickým nádražím mohlo pomoci. Výstavbu terminálu Jih v blízkosti dopravních podniků plánuje magistrát, ale až poté, co letos přebuduje prostor mezi vlakovým nádražím a bývalým lihovarem za zhruba 130 milionů.

„Z logiky věci by samozřejmě bylo dobré, aby tu vzniklo odstavné parkoviště,“ řekl starosta Dukly Jiří Rejda.

Součástí stavby nebude oprava architektonicky ceněného pardubického hlavního nádraží. Budovu chtějí České dráhy spolu s dalšími nádražími prodat SŽDC, tato transakce se však ještě neuskutečnila.