iDNES.cz

On-line rozhovor s Martinem Netolickým, budoucím hejtmanem Pardubického kraje

Martin Netolický chatuje s čtenáři
velikost textu:
vydáno 16.10.2012 10:55
V Pardubickém kraji opět vyhráli krajské volby sociální demokraté, tentokrát ale s novým lídrem Martinem Netolickým. Ve třiceti letech může být nejmladším hejtmanem v ČR.
OTÁZKA: Zdravím Vás a blahopřeji k vítězství, vím, že v Pardubickém kraji po neodborných zásazích nefunguje veřejná doprava. Nebylo by vhodné tento rezort svěřit těm kdo to umí- tedy potenciálnímu koaličnímu partneru SPOZ reprezentovaným ing.Duškem. Děkuji L.LEV Ladislav Lev
Martin Netolický chatuje s čtenáři ODPOVĚĎ: Viz. odpovědi výše. O personálních otázkách se teprve budeme bavit. Zatím jsme ve fázi programové a zásad koaliční spolupráce. Jinak děkuji za dotazy a přeji všem příjemný zbytek dne. Zdraví Martin Netolický 16.10.2012 12:05
OTÁZKA: Dobrý den, Před volbama jste ještě jako radní za zdravotnictví řekl : " Problémy jedné nemocnice jsou problémy všech nemocnic. .... Všichni budou muset ustopit ze svých pozic...." Co, teď po volbách, to pro Vás znamená? Jaké opatření plánujete? Děkuji Saksun Ján
Martin Netolický chatuje s čtenáři ODPOVĚĎ: Musíme bez přestání pokračovat v jednáních se zdrvaotními pojišťovnami, s kterými stále nemáme podepsány smlouvy o zajištění péče po 1.1.2013. Máme sice příslib, že všechny odbornosti budou nadále zachovány, ale to nám nestačí. Chceme již konečně jasnou dohodu. Naším dlouhodobým cílem musí být dlouhodobá ekonomická udržitelnost našich nemocnic. Rozpočet kraje nebude mít prostředky nazbyt. 16.10.2012 12:03
OTÁZKA: Dobrý den, přesto, že jsem ČSSD nevolil, tak Vám musím předně pogratulovat k vítězství. A mám jasnou otázku. Na jaké pozici bude působit bývalý néměstek a radní pro dopravu pan Tichý? Zarazilo mě, že strana nominuje na druhé místo kandidátky člověka, který je zodpovědný za nevídané zmatky v regionální dopravě. Jistě, že budete tvrdit, že za to mohli i představitelé společnosti Oredo, ale převážná část odpovědnosti padá přeci na hlavu pana Tichého. Není jiného kraje, kde by se musely měnit jízdní řády třikrát do půl roku. Pokud bude pan Tichý nadále působit v takové funkci, mám o o dobře fungujícím dopravním systému v Pardubickém kraji velké pochyby. Nehledě na jeho spojitost s korupční aférou uvnitř strany. Bohužel mají voliči krátkou paměť a strana jeho nominací ztratila soudnost. Jeden z hlavních důvodů proč jsem této straně nemohl dát svůj hlas. Martin Švec
Martin Netolický chatuje s čtenáři ODPOVĚĎ: Děkuji za názor. V současné době se vedou jednání o politickém uspořádání kraje. Doprava a její fungování je pro mě jednoznačná priorita. 16.10.2012 12:01
OTÁZKA: Dobrý den, rád bych se zeptal, zda budete pokračovat ve školství v nastaveném kurzu utlumování gymnázií a středních škol tím, že jim jednoduše nepovolíte otvřít více tříd (ať v čtyřletém nebo osmiletém studiu). Přijímací řízení přitom jasně ukazují, že by zájem i schopnosti a talent mělo více dětí. Přijde mi, že se snažíte přinutit děti dělat něco, co nechtějí, a zachránit učňovské obory, o které nestojí tím, že uměle vytvoříte bariéry pro studium, že vlastně rozhodujete za ně, co by měly dělat, což mi nepřijde příliš svobodné. Spolu s tím bych se rád zeptal, zda by nestála za úvahu úprava centralizace přijímacich zkoušek na SŠ (když už jsou jednotné SCIO testy) tak, aby žák předem udal pořadí preferencí svých dvou nebo tří škol, konal zkoušku jen na jediné a podle výsledků už bylo rozhodnuto, na kterou školu byl přijat (odshora podle preferencí). Systém by tím získal jednoznačnost a odpadlo by nesystematické "obvolávání" rodičů ze strany škol a cyklické uvolňování naplněných míst. Jan Kaufmann
Martin Netolický chatuje s čtenáři ODPOVĚĎ: Váš námět je zajímavý pro diskusi. Mohu to s kolegy probrat. Jen si dovolím upozornit glosovat první část dotazu. není možné, aby v kraji nadále existovaly školy s padesátiprocentní naplněností. Proběhlá optimalizace měla za cíl jednak zachránit strukturu oborů, ale také vytvořit nové, o které je zájem na trhu práce. Nechceme produkovat nezaměstnané. Zároveň je dobré narovinu zmínit, že jistá opatření musí čekat i všeobecné vzdělávání (zejména ve východní části kraje), kde je počet gymnázií velmi vysoký. Jinak znovuzavedení přijímaček byl krok správným směrem, který plně podporuji. Alespoň jsou žáci devátých tříd nuceni se připravovat na zkoušky. 16.10.2012 12:00
OTÁZKA: Gratuluji k vítězství ve volbách. Sice jsem volil ODS, ale vítězství přeji všem demokratickým stranám. Proto doufám a věřím, že komunisty k moci nepustíte. Děkuji Mirek
Martin Netolický chatuje s čtenáři ODPOVĚĎ: Děkuji za názor. Budeme hledat nejlepší možné řešení pro náš kraj. V tuto chvíli jsou dvě rovnocenné varianty. 16.10.2012 11:56
OTÁZKA: Dobrý den, chci se zeptat, zda jako "oranžový" hejtman budete krást, nebo půjdete proti filozofii ČSSD ? Dále je podle Vás Ráth přichycený gauner, nebo "oběť" systému ? Ondatroň
Martin Netolický chatuje s čtenáři ODPOVĚĎ: Mám jisté životní zásady. Budu dělat všechno proto, aby náš kraj postupoval ve všem transparentně. Jakékoliv pochybení je třeba trestat s rozhodností. 16.10.2012 11:55
OTÁZKA: Domníváte se, že byste byl krajským hejtmanem, kdyby byla přímá volba krajských hejtmanů? L.P.Milk
Martin Netolický chatuje s čtenáři ODPOVĚĎ: Kdybych to měl posuzovat podle preferenční hlasů, tak bych se dostal do druhého kola, což jistě není špatný výsledek. A víme, že ve druhém kole volby jsou voliči nevyzpytatelní. 16.10.2012 11:54
OTÁZKA: Zcela odstrašující hejtmanství předváděl Ráth, choval se jako gubernátor, byl na každé fotce, plakátu hrající si s dětmi, důchodci, zvířátky a dovršil to bezskrupulózním kradením a obohacováním se z erárních peněz. Jak nás chcete ujistit, že nedostanete vy nebo vaši blízcí také chuť zlepšit si svůj životní standard? Jaký je váš recept proti korupci, protože příkladů ve vaší straně je dost a dost - Gross, Ráth, Palas, Kavan... Amos Comenius
Martin Netolický chatuje s čtenáři ODPOVĚĎ: Každý může přesvědčit jedině konkrétními činy a prací. Budeme určitě pokračovat v otevřených výběrových řízeních. V kampani mě inspirovala média s myšlenkou, že by zvolení zastupitelé měli podepsat etický kodex. Docela se mi tento nápad líbí. Vedle toho je pro mě důležitá otevřenost a umožnění veřejné kontroly. 16.10.2012 11:52
OTÁZKA: Předpokládám, že budete dobrým hejtmanem. Jen bych prosil, abyste se neobklopoval lidmi jako pan Tichý, který určitě nemá čisté svědomí nebo pan Línek, který na kraji sedí již od roku 2000 buď jako hejtman nebo t.zv. vícehejtman a pro kraj nic nedělá.Navíc by kandidoval za jakoukoli stranu, jen aby se tam dostal. Opravdu to chce změnu ve všech radních, jinak vše spadne do starých kolejí a to jak v Praze, tak v Pardubicích.. Do Vaší práce Vám přeji mnoho úspěchů. Miloš Prázný
Martin Netolický chatuje s čtenáři ODPOVĚĎ: Můj tým musí být složený z lidí pracovitých, schopných, ale také loajálních a komunikativních. 16.10.2012 11:49
OTÁZKA: je oranžová Vaše oblíbená barva? Honza
Martin Netolický chatuje s čtenáři ODPOVĚĎ: Mám rád od mala tyrkysovou barvu, ale oranžová je určitě optimistická. 16.10.2012 11:48
OTÁZKA: Je pravda, že na Vaši poslední předvolební tiskovou konferenci přišli jen dva novináři? Jaké máte s médii vlastně vztahy? Miloš Miloš
Martin Netolický chatuje s čtenáři ODPOVĚĎ: Tiskové konference politických stran obvykle moc netáhnou. Sám jsem zastáncem spíše osobního kontaktu při řešení konkrétních problémů. A vztah s novináři? Snad dobrý :-) 16.10.2012 11:47
OTÁZKA: Kdy bude zpracována slibovaná studie o vzájemné souvislosti zločinosti v Pardubickém kraji se změnou sklonu precesní osy Země? Hřmeťa
Martin Netolický chatuje s čtenáři ODPOVĚĎ: To netuším, ale pokud nějakou takovou studii zpracujete, se zaujetím si ji přečtu. 16.10.2012 11:46
OTÁZKA: Bude příštím radním pro dopravu současný náměstek Tichý nebo se jím stane lídr SPOZ Dušek? Ondra
Martin Netolický chatuje s čtenáři ODPOVĚĎ: Personální otázky jsme zatím neřešili, vše bude teprve předmětem jednání. Zatím jsme pouze vyslechli případné partnery a řešili hlavně programové priority. 16.10.2012 11:45
OTÁZKA: chtěl bych si , po vzoru pardubického podnikatele Holečka , postavit na černo někde v parku vilu. Pomůžete mi nebo mi aspoň dáte typ za kým zajít a zlegalizovat to. Když to jde u Holečka snad to půjde i u mě. Díky za pomoc. Jirka
Martin Netolický chatuje s čtenáři ODPOVĚĎ: Stavební a územní řízení v prvním stupni řeší MMPce. Nepatří tedy do pravomoci Pardubického kraje, který řeší až opravný prostředek proti rozhodnutí orgánu prvního stupně. 16.10.2012 11:44
OTÁZKA: Pane Netolický, prý už jste se domluvili na spolupráci se SPOZ, teď je jen otázka, zda do koalice půjdete s komunisty nebo Koalicí pro Pardubický kraj. Pro kterou variantu se rozhodnete? Ondra
Martin Netolický chatuje s čtenáři ODPOVĚĎ: Se stranou SPOZ jsme domluveni na společném postupu. Je to logické, protože mám k sobě programově nejblíž. Vedle toho rozpracováváme dvě varianty případné koaliční spolupráce. Obě předložíme klubu ČSSD a na něm sdělím i svůj osobní postoj. 16.10.2012 11:42
OTÁZKA: Dobrý den, jistě mi dáte zapravdu, že Pardubický kraj, to nejsou jen Pardubice! Budete se zabývat i problematikou ostatních vesnic? Paraple
Martin Netolický chatuje s čtenáři ODPOVĚĎ: To mohu určitě slíbit. Pardubice jsou sice sídelním městem kraje, ale na řadu problémů se musíme dívat z nadhledu celého kraje. Pochopitelně ostatní obce a města nemohou zůstat stranou pozornosti. 16.10.2012 11:41
OTÁZKA: Dobrý den, Chtěl jsem se zeptat co plánujete udělat pro Českou Trřebovou s její nevětší nezaměstnaností? xyz
Martin Netolický chatuje s čtenáři ODPOVĚĎ: Česká Třebová je pro mě město, kde žiji celý život a mám ho velmi rád. Mám tu blízké, kamarády, známé, proto je pro mě jeho rozvoj mimořádně důležitý. Myslím, že se podařilo za uplynulá léta realizovat velké množství projektů. To nebyla jednoduchá práce. Bohužel se však nepodařilo zastavit trend poklesu počtu obyvatel a každý rok nám ubývá téměř stovka (a to po více jak deset let). Ani skvělé vybavení kulturními a sportovními zařízeními tuto skutečnost nezastavilo. Je třeba připravit hlavně příležitosti pro bydlení a zaměstnání. Kraj v minulosti Třebové velmi pomáhal. Pro další období je klíčové ve Třebové udržet školu poskytující všeobecné vzdělávání (gymnázium), protože i zde se projevil pokles počtu žáků. Obdobně musíme pracovat na tom, aby nový přestupní terminál byl více využíván pro přestupy vlak - auto - autobus. Jsme připraveni s městem jednat o dalších projektech. 16.10.2012 11:39
OTÁZKA: Dobrý den, gratuluji vám k vítezství! Chtěl bych se zeptat jak by jste chtěl podpořit Kralicko? Zda se mi, že tento krásný region je velice opomíjený. Nechystáte se cestu po kraji, aby jste zjistil co obyčejné lidi v regionu trapí? Děkuji Anonym
Martin Netolický chatuje s čtenáři ODPOVĚĎ: Budete se divit, ale na Králicku jsem byl za poslední měsíc asi šestkrát. Přiznávám, že z toho asi třikrát soukromě. Mám tento region velmi rád. Mám tam hromadu přátel a kamarádů. Příroda a turistika je pro mě vynikající relax. Na Králickém Sněžníku jsem byl naposledy 30.9. Ale zpět k Vaší otázce. Myslím, že se v rámci možností snažíme pomoci této oblasti již delší dobu cílenou podporou cestovního ruchu - ski-areál Dolní Morava, Červená Voda, pevnost Hůrka, Bouda a mnoho dalších. Myslím, že právě turistika bude pro region velmi důležitá. Rád do regionu vyjedu na nějakou návštěvu a jsem připravený k jednání o dalších věcech. 16.10.2012 11:33
OTÁZKA: Jste komunista? Pokud ne, tak proč se přátelí Vaše stana s Komunisty! Patrik
Martin Netolický chatuje s čtenáři ODPOVĚĎ: Komunista nejsem. Kdybych jím byl, nebyl bych členem ČSSD. Jednání vychází z výsledků demokratických voleb. Jenom upozorňuji, že je to pouze jedna z variant, ale dodávám, že rovnocenná jako všechny ostatní. 16.10.2012 11:29
OTÁZKA: Schválně, budete "do práce" jezdit vlakem či autem s řidičem?:-) Marek Končický
Martin Netolický chatuje s čtenáři ODPOVĚĎ: Cestování vlakem mám rád. Na druhou stranu práce hejtmana není jenom o cestování mezi Českou Třebovou a Pardubicemi. Musíte jezdit po všech částech kraje a přesuny na mnohá místa nejsou jinak možná. Rozhodně se ale veřejné dopravě vyhýbat nebudu, protože jsem ji v minulosti často využíval. Do Prahy, Brna či Olomouce je cesta vlakem dokonce výrazně rychlejší než automobilem. 16.10.2012 11:28
OTÁZKA: Co a kde pracovali Vaši rodiče,když jsem zvonil klíči u VČD /1989/? Miloslav Šimek
Martin Netolický chatuje s čtenáři ODPOVĚĎ: Otec je výpravčí na Českých drahách a matka pracuje jako zdravotní sestra. Oba více jak 35 let. 16.10.2012 11:25
OTÁZKA: Víte o tom, že nejstarší okresní město v kraji je Chrudim? Do jaké míry se budete snažit o oficielní přejmenování kraje na Chrudimský a přesun administrativy do Chrudimě? Láska
Martin Netolický chatuje s čtenáři ODPOVĚĎ: Chrudim byla nejen okresním, ale dokonce krajským městem. O názvu kraje bylo rozhodnuto ústavní většinou v Parlamentu již v roce 1997. Myslím, že se název již vžil. Přesun administrativy do Chrudimi by byl velmi nákladný, ale chápu, že by místní patrioty jistě potěšil. 16.10.2012 11:24
OTÁZKA: Dobrý den a gratulace k vítězství! Měl bych dvě otázky: 1) zajímalo by mne, jaké máte vztahy s Jakubem Rychteckým, oba jste byli "korunními princi" a největšími nadějemi pardubické ČSSD do kterých vkládají lidé velké naděje. Teď, když jste se stal "králem" neochladl váš vzájemný vztah? 2) dále by mne zajímalo, jaký máte názor na zplavnění Labe do Pardubic a výstavbu plavebního stupně v Přelouči. Díky za odpovědi a mnoho štěstí a úspěchů! Tarkan
Martin Netolický chatuje s čtenáři ODPOVĚĎ: Jakub je velmi schopný pracovník a komunální politik. Podle mého názoru je to člověk, který jako referent oddělení komunikace na krajském úřadě odvádí dobrou práci. Má jazykový cit, výborné vyjadřovací schopností, ale také chuť do práce, což považuji za důležité pro výkonnost v rámci vykonávaného zaměstnání. Splavnění Labe do Pardubic je téma dlouho diskutované. Je to pochopitelně projekt navazující na výstavbu průplavu D-O-L. Jak víme, tak tento projekt není u ledu, ale stále se o něm diskutuje. Vodní doprava patří mezi levné, avšak výstavba je již výrazně dražší. 16.10.2012 11:21
OTÁZKA: Dobrý den Martine, denně jezdím z Č.Třebové po R35 do Pardubic a víte, jaká je to tragédie... Můžeme konečně očekávat nějaký posun v přípravě nebo dokonce v začátku stavby R35 v průběhu Vašeho následujícího působení v čele kraje? Děkuji Marek Končický
Martin Netolický chatuje s čtenáři ODPOVĚĎ: Výstavba R35 je pro kraj priorita č. 1. Také jezdím denně z ČT do Pardubic a situace je stále složitější. Okolí Vysokého Mýta je dopravně zasekané téměř vždycky. Horší ovšem je, že nervozita řidičů se stupňuje a jízda je stále více nebezpečná. Doufám, že se nám podaří urychlit jednání se státem (ministerstvem dopravy), aby s výstavbou se již dále neotálelo. Kraj má trasu stabilizovanou, je možné začít stavět v podstatě okamžitě. 16.10.2012 11:15
OTÁZKA: Jaké máte pracovní zkušenosti? Co jste kdy v životě dělal za zaměstnání? Znáte normální život pracujícího člověka? Evžen
Martin Netolický chatuje s čtenáři ODPOVĚĎ: Pro představení mojí osoby jenom uvádím, že jsem studoval na PrF MU Brno do roku 2006, následně potom doktorské studium, které jsem zakončil v prosinci 2010. Od roku 2008 učím na částečný úvazek na Prf UPOL v Olomouci právě z důvodu, abych nebyl závislý pouze na politice a mohl se zabývat i odbornou prací. Vedle toho jsem pravoval na Ministerstvu místního rozvoje ČR, také jako asistent poslance a nyní radní zodpovědný za zdravotnictví. Myslím, že lidé za poslední rok mohou ohodnotit pracovní výsledky. 16.10.2012 11:12
OTÁZKA: Dobrý den, chtěl bych se zeptat jaké změny plánujete s veřejnou dopravou. Přibudou zrušené vlakové spoje? Neobnovíte zrušené tratě? Nepustíte soukromé dopravce na železniční tratě? Děkuji. Anonym
Martin Netolický chatuje s čtenáři ODPOVĚĎ: Hezký den přeji všem čtenářům. Pro mě osobně je železniční doprava základem veřejné regionální dopravy a páteří celého systému. Pokud budu zvolen hejtmanem, budu se okamžitě dopravní obslužností intenzivně zabývat. Je nezbytné, aby organizátor dopravy respektoval požadavky kraje. Rozhodně by příští jízdní řád neměl znamenat omezení dalších tratí. Vstup soukromých dopravců je možný pouze za předpokladu, že projeví zájem o všechny železniční tratě a spoje, nikoliv jen o lukrativní. V této chvíli máme s národním dopravcem Českými drahami podepsané Memorandum o zajištění financování regionální železniční dopravy na deset let. Je pro mě nepřijatelné, aby výdělečné linky a spoje provozovali soukromníci a prodělávající musel platit kraj z rozpočtu. takto to nemůže fungovat! 16.10.2012 11:09
zpět na osobnost