„Někdy se jí říkalo karosárna pro šlechtu. A opravdu si v ní nechávala karosovat své české, ale i zahraniční automobily řada příslušníků šlechtických rodů,“ představuje historii firmy ředitel Regionálního muzea Vysoké Mýto a Muzea českého karosářství Jiří Junek.
Muzeum chce v Mýtě představit celkem pět vozů tohoto karosáře.
„Je trochu škoda, že se jich dodnes dochovalo jen asi deset, a tak pokud se nám vše podaří, bude to unikátní, protože v takové koncentraci ještě firma Uhlík vystavována nebyla,“ říká ředitel.
Návštěvníci uvidí v Mýtě například vůz Praga Lady v úpravě firmy Uhlík, o němž se spekuluje, že v něm jezdila herečka Lída Baarová.
„Podle různých vyprávění a legend v něm Lída Baarová měla jezdit. Podle obchodní knihy víme, že auto bylo dělané pro jednoho továrníka, ale dcera Oldřicha Uhlíka, která už v té době byla na světě, si práci na autě pamatuje a je přesvědčena, že bylo pro Lídu Baarovou. Z těch důvodů tam snad i jsou ty popelníky po obou stranách, které běžně v těchto starých autech nejsou. O to více jsou zajímavější, že Československo v třicátých letech zakázalo kouření v automobilech za jízdy,“ ukazuje ředitel muzea a odhaluje další zajímavost.
„Na tomto nádherně elegantním autě jsou sice vidět jen přední sedadla, ale tady v kapotě vzadu jsou pod odnímatelným poklopem další dvě zadní sedadla. Jakési provizorní sezení. Nicméně asi nebylo moc pohodlné, je malé a já bych se tam asi nevešel,“ odklápí ukrytá zadní sedadla vozu, který v roce 1937 obdržel cenu elegance na světové výstavě v Paříži.
Po vozu Praga Lady toužil už jako kluk
Řediteli muzea se trochu splnil vystavením tohoto automobilu dětský sen.
„Moc se mi líbí. Asi ve dvanácti se mi dostala do rukou knížka nazvaná Automobil v srdci Evropy. Byla o historických automobilech. A jako kluk jsem si při listování v ní vybíral, které auto bych chtěl někdy mít. Vybral jsem si právě auto Praga Lady, které má nádhernou šedobéžovou kombinaci barev. Teď se mi sen splnil - budeme toto auto mít v muzeu skoro rok,“ říká a dodává, že muzeum si vypůjčilo i další vůz vyrobený po válce z částí už nesestavených vozů typu Praga Lady.
„V továrně Uhlík zůstaly podvozky či motory. Tehdy se řeklo, že se nějak smysluplně využijí. Postavily se z nich tedy sanitky a firma jich po válce vyrobila padesát. Tahle sanitka byla dodána do všeobecné nemocnice ve Varnsdorfu,“ říká Jiří Junek.
K vidění na výstavě o firmě Uhlík má být i kuriózní automobil na podvozku Praga Piccolo, který sloužil k reklamě na bonbony Hašlerky a měl tvar ruličky těchto známých bonbonů, pojmenovaných po slavném českém písničkáři. Oba tyto exponáty si muzeum karosářství půjčilo od známého sběratele a majitele muzea automobilů Praga Emila Příhody.
Další vůz karosárny Uhlík vlastní Národní technické muzeum. Do Mýta půjčil krásné sportovní coupé MG J2 Midget Coupé. Pátý vůz karosáře Uhlíka, který se v Mýtě představí, přivezli muzejníci až z Nitry – je jím nově renomovaný kabriolet Škoda Superb, který vznikl u Uhlíka po roce 1945.
„Má šest metrů na délku, je to velmi dlouhé auto. Uvidíme, zda ho nepostavíme vedle MG, ať je vidět ten kontrast délky,“ říká Jiří Junek. A dodává, že výstava předvede také jednu kuriozitu, kterou je malý žebřiňák.
Uhlíkovi komunisti zakázali Prahu, poslali ho do Pardubic
Žebřiňák si karosář Oldřich Uhlík sám vyrobil, když mu soud v padesátých letech zakázal Prahu.
„Nejdříve mu znárodnili fabriku, zatkli ho a byl ve dvou pracovních táborech ve Svatém Janu pod Skalou a v Pardubicích. Tam už ale zasáhl Červený kříž a byl propuštěn. Musel se však po krátké době vystěhovat z pražského bytu a pak přišel soudní příkaz, že musí opustit Prahu. Bydlel až do smrti v roce 1964 v obci Chřibská u České Kamenice v dnešním Ústeckém kraji. Tam si přivydělával se svou ženou i sběrem hub a jako vyučený kolář si vyrobil tento žebřiňák. Rodina ho dodnes uchovává,“ říká Jiří Junek.
Vysokomýtští muzejníci také navázali při přípravě výstavy kontakt s šestaosmdesátiletou dcerou Oldřicha Uhlíka, paní Miladou Vepřekovou. Ta pro ně připravila celou řadu materiálů týkajících se rodinné firmy, od fotografií po výuční list pana Uhlíka, a měla by se vernisáže ve Vysokém Mýtě i zúčastnit.