OTÁZKA:
Dobrý den,
rád bych se zeptal, zda budete pokračovat ve školství v nastaveném kurzu utlumování gymnázií a středních škol tím, že jim jednoduše nepovolíte otvřít více tříd (ať v čtyřletém nebo osmiletém studiu). Přijímací řízení přitom jasně ukazují, že by zájem i schopnosti a talent mělo více dětí. Přijde mi, že se snažíte přinutit děti dělat něco, co nechtějí, a zachránit učňovské obory, o které nestojí tím, že uměle vytvoříte bariéry pro studium, že vlastně rozhodujete za ně, co by měly dělat, což mi nepřijde příliš svobodné.
Spolu s tím bych se rád zeptal, zda by nestála za úvahu úprava centralizace přijímacich zkoušek na SŠ (když už jsou jednotné SCIO testy) tak, aby žák předem udal pořadí preferencí svých dvou nebo tří škol, konal zkoušku jen na jediné a podle výsledků už bylo rozhodnuto, na kterou školu byl přijat (odshora podle preferencí). Systém by tím získal jednoznačnost a odpadlo by nesystematické "obvolávání" rodičů ze strany škol a cyklické uvolňování naplněných míst.
Jan Kaufmann
ODPOVĚĎ:
Váš námět je zajímavý pro diskusi. Mohu to s kolegy probrat. Jen si dovolím upozornit glosovat první část dotazu. není možné, aby v kraji nadále existovaly školy s padesátiprocentní naplněností. Proběhlá optimalizace měla za cíl jednak zachránit strukturu oborů, ale také vytvořit nové, o které je zájem na trhu práce. Nechceme produkovat nezaměstnané. Zároveň je dobré narovinu zmínit, že jistá opatření musí čekat i všeobecné vzdělávání (zejména ve východní části kraje), kde je počet gymnázií velmi vysoký. Jinak znovuzavedení přijímaček byl krok správným směrem, který plně podporuji. Alespoň jsou žáci devátých tříd nuceni se připravovat na zkoušky.
16.10.2012 12:00