O trasování, projektování a výstavbě pozapomenuté stavby, která měla spojovat polskou Vratislav s Vídní, bude přednášet odborník na historii silničního stavitelství Tomáš Janda.
„Přednáška je založena na promítaní dobových materiálů, tedy plánů, vizualizací, fotografií a mnoha dalších zajímavostí. Digitalizovanou procházku minulostí začneme v Moravské Třebové, kde se v kancelářích a na dalších odborných pracovištích rodily plány této dálnice,“ říká Janda.
Přednáška se koná od 18 hodin v sále Jana Kašpara v přízemí staré reálky na Komenského náměstí v Pardubicích a vstup je zdarma.
Snímky návštěvníkům přiblíží tehdejší archeologický průzkum, probíhající zemní práce, stavbu mostů a stavební stroje. Při odborném výkladu se zájemci rovněž dozví o zapojení německých profesorů do přípravy stavby, která by měla v budoucnu sloužit jako rychlostní silnice R43. Viditelné základy dálnice najdou turisté například při procházce u brněnské přehrady, z jejíž hráze je vidět obří mostní pilíř.
Příznivci dostavby organizují každoročně pochod po tělese nedokončené dálnice. Letos v září se konal už jeho šestý ročník. Pořadatelé však doufají, že tradice nebude moc dlouhá a stavební práce se po více než sedmdesáti letech znovu obnoví.
Vedle Hitlerovy dálnice se Janda zaměří rovněž na další komunikaci, která na svoji výstavbu teprve čeká.
„Návštěvníci uvidí první plány dálniční komunikace v trase dodnes pouze plánované R35 ve směru od Liberce na Hradec Králové a dále na Moravu,“ slibuje Janda.