Pravidelné jízdy výletních vlaků vedených historickou parní lokomotivou se konají ve vyhlášených sobotních termínech od května do konce září. Foto: Jaroslav Hubený

Pravidelné jízdy výletních vlaků vedených historickou parní lokomotivou se konají ve vyhlášených sobotních termínech od května do konce září. Foto: Jaroslav Hubený | foto: Jaroslav Hubený, MF DNES

Úzkokolejka opět vede až k dolům na Hřebči, projela ji parní lokomotiva

  • 1
Obnova celé jedenáctikilometrové úzkorozchodné železnice z Mladějova k dolům na Hřebči na Svitavsku je už na dosah ruky. Dobrovolníci o víkendu parní lokomotivou dovezli své sponzory až do Hřebče. Dosud se jezdilo jen po kratší, šestikilometrové trase do Nové Vsi.

Dobrovolníci, kteří poslední dva roky intenzivně pracovali na opravě posledního úseku úzkokolejky, jej provizorně zprovoznili.

"Máme hotový velký kus práce. Pozvali jsme sponzory, kteří na dráhu přispěli, a projeli s nimi celou trať. Je to pro nás významný milník. Čeká nás ale ještě řada oprav, než bude možné vozit po celé trase turisty," uvedl Luboš Valášek, předseda Mladějovské průmyslové dráhy.

Parní lokomotivy budou převážet turisty po celé trase pravděpodobně od léta roku 2015.

Místo peněz z EU se spolehli na vlastní síly

Na opravách čtyřkilometrového úseku se podílí asi šedesát dobrovolníků, kteří na obnově trati pracují ve svém volném čase. Lidé z občanského sdružení Mladějovská průmyslová dráha původně chtěli žádat o peníze na obnovu unikátní technické památky Unii, ale nakonec se spolehli jen na svoje síly.

"Měli jsme strach z povinné spoluúčasti. Nakonec jsme si řekli, že bude lepší postupovat pomaleji a po menších kouscích," uvedl Valášek.

Dobrovolníkům pomáhají sponzoři, kteří jim dají peníze třeba na štěrk nebo na nářadí. Například letos si mohli nakoupit pneumatické nářadí pro demontáž a montáž železničního svršku.

"Se stejným úsilím a za stejný čas toho teď uděláme mnohem víc. I když nás ještě mnoho práce čeká, k obnovení provozu na trati v celé její délce jsme letos udělali velký krok," uvedl Marek Skalka, místopředseda občanského sdružení. Po zprovoznění celé trasy bude úzkokolejka ještě atraktivnější než dnes.

"Na Hřebči jsou uzavřené doly, zbytky pecí, je tam sto metrů dlouhá chodba, kde by mohlo v budoucnu vzniknout hornické muzeum," uvedl Valášek.

Úzkokolejka byla postavena pro dopravu lupku, šamotu a místního uhlí po první světové válce. Svému účelu sloužila až do zrušení dolů a uzavření šamotky v roce 1991. Poté trať chátrala a její části byly rozkradeny.

Obdivovatelé památky v roce 1995 vysekali náletové dřeviny podél tratě a zprovoznili výhybnu Nová Ves. V květnu 1998 byly zahájeny historicky první muzejní jízdy výletních vlaků, které se konají spolu s dalšími akcemi dodnes.